Bevezetés
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_27/#m1323aap_27 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_27/#m1323aap_27)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_27/#m1323aap_27)
Neveléstudományi kutatók, pedagógusok, módszertanos szakemberek egyetértően arról nyilatkoznak, hogy átfogó szemléletváltásra van szükség a pedagógiában, amennyiben a gyermek és a gyermeki személyiségfejlődés áll a nevelés középpontjában. Már Kodály is e paradigmaváltás érdekében dolgozott kiemelten a művészeti, és azon belül a zenei nevelés területén. Kokas is e küldetés elhívatottjaként, e meggyőződés mentén fejlesztette ki módszerét, amelynek kulcsfogalma a zene és a mozgás, illetve a különböző művészeti elemek mellett a nevelő élő, bensőséges kapcsolata Istennel és tanítványaival. Kokas az embert, a nevelést és a személyiségfejlesztést, sőt a művészeteket és a kapcsolatokat is a transzcendens felől közelíti meg, ezért meggyőződésünk, hogy életművének, kiemelten pedagógiai írásainak elemzése a nevelésfilozófiai diskurzus fontos kútfője lehet. A mindenkori nevelő hitbeli meggyőződésének és vallási orientációjának, azaz lelki-spirituális identitásának és értékpreferenciáinak kiemelten fontos szerepe van a nevelés folyamatában, sőt a vallásosság éppen a nevelési tevékenységre gyakorol a legnagyobb hatást1. E tény teszi időszerűvé a pedagógusok-nevelők világképének, valamint Isten- és emberképének alapos vizsgálatát. Az elemzésre kiválasztott nevelési koncepciók pedig máig tartó hatással vannak a pedagógiatörténetre, illetve gyakorlatra, és többségük a világ jelentős részén ma is működő módszer, illetve iskola. Éppen a vallásosság, illetve spiritualitás a nevelők legfontosabb személyiségjegye2, amely nem csupán a nevelő-nevelt kapcsolatra és a nevelés egészére hat, de a gyerekek másokkal való kapcsolatát is erősen meghatározza, sőt a pár- és pályaválasztást is befolyásolja3.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_31/#m1323aap_31 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_31/#m1323aap_31)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_31/#m1323aap_31)
A valóságérzékelés és vallásos meggyőződés irányultsága, valamint tartalma kultúránként változott, miként a pedagógiai nézetek és célok is, de a nevelésfilozófia világnézeti meghatározottsága rendületlen maradt. Mahoney (2001 In. Pusztai, 2020) kutatásában rámutatott, hogy a vallásos rendszerű nevelés nyomatékosabban közösségi értékorientáltságú, míg a nem vallásos nevelésben erősebben érvényesül az egyéni szabadság, illetve az individualista vonás4. A tanár tehát viselkedése, személyes és szakmai kompetenciái, önazonossága, az általa képviselt értékek, világrend és meggyőződések által erősen meghatározva tanít és nevel, a pedagógiai módszer, eszköz és értékrend sok esetben vallásosságának eredője5. A pedagógus nem tekinthet el vallásos meggyőződésétől, hiszen ez professzionális identitásának egyik aspektusa6, amely felismerés azt eredményezte, hogy egyre több kutatás fókuszál a pedagógus személyes hite és nevelési elvei közötti összefüggések feltárására7.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_36/#m1323aap_36 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_36/#m1323aap_36)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_36/#m1323aap_36)
Kokas Klára (1929-2010) zenepedagógus, karvezető, zenepszichológus, neveléskutató komplex művészetpedagógiai módszerének összefoglalását, bemutatását több kutató elvégezte már8, jelen írás alapját neveléstudományi doktori kutatás, illetve értekezés képezi9, emellett Kokas-tanfolyamot végzett pedagógusok, gyógypedagógusok alkalmazzák, a Kokas Klára Agape Zene-Életöröm Alapítvány szervezésében jelenleg is folynak a továbbképző tanfolyamok. A biztató eredmények mellett azonban a Kokas-pedagógia és az ahhoz kapcsolódó nevelésfilozófia nem megfelelő hangsúllyal van jelen az iskolai művészeti nevelésben, Deszpot szerint máig sem történt meg „Kokas Klára pedagógiájának széleskörű elterjesztése, rendszerszerű beemelése a közoktatásba és annak pedagógusképzésébe”10.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_40/#m1323aap_40 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_40/#m1323aap_40)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_40/#m1323aap_40)
A Kokas-módszer egyediségének, sajátosságának körvonalazását a kokasi vallásosság, nevelő- és gyermekkép megértése mentén bontjuk ki az ő pedagógiai koncepciójának új szempontok szerinti összefoglalásával: Kokas életművének, jellegzetességeinek megállapításával, majd összehasonlító elemzéssel kíséreljük meg elhelyezni a zenés Kokas-foglalkozásokat a 20. századi alternatív- és reformpedagógiai irányzatok művészetpedagógiai térképén. Ez a komparatív elemzés és összevetés hiánypótló jelentőségű, az összefüggések feltárása után ugyanis Kokas neveléselméleti meggyőződésének, azaz Isten-képének, vallásosságának és gyermekképének rekonstrukciójára törekszünk. Kokas írásaiban minderről szétszórtan, olykor egyértelműen, máskor csupán utalásszerűen van szó. Kokas maga személyes hitéről, a keresztyén hit Istenéről, illetve a nevelőkről-gyerekekről vallott nézeteit, gondolatait sohasem foglalta egységes rendszerbe. Életművében – azon belül leginkább könyveiben, illetve a vele készült interjúkban – elegendő utalást, illetve információt találunk ahhoz, hogy a kokasi transzcendenciatan, illetve antropológiai felfogás jellegzetességeiről megállapításokat tegyünk. Szemlélődésünk kontextusa az európai művészetpedagógia legfontosabb képviselőinek és irányzatainak elvei és elképzelései, kiemelten hat iskolakísérlet. A Kokas-életmű elemzése során nem törekszünk sem gyógypedagógiai, sem pszichológiai, sem diszciplináris lehatárolására, sokkal inkább arra, hogy a különböző módszerek és koncepciók gyakorlatát párhuzamba állítsuk oly módon, hogy azok sajátosságai megragadhatókká váljanak, ugyanakkor kirajzolódjanak a Kokas-módszerrel való kapcsolópontjaik és különbözőségük. Ennek eredményeként lesz megállapítható az a vallásosság és gyermekkép, amely Kokast és módszerét sajátos módon jellemzi és megkülönbözteti más pedagógusoktól, illetve művészetpedagógiáktól.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_41/#m1323aap_41 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_41/#m1323aap_41)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_41/#m1323aap_41)
Bár méltó és időszerű lenne a teljes Kokas-életmű összefoglalása és többszempontú mélyreható elemzése és értelmezése, erről jelen írásban kényszerűen leteszünk, és nem térünk ki sem a megjelent vagy kéziratos formában maradt Kokas-írások szépirodalmi jelentőségére, sem az egykori tanítványok és munkatársak személyes és szakmai életében megnyilvánuló kokasi hatások méltatására. Ehelyett a szövegkorpusz kiemelt darabjainak tartalmi elemzésére térünk ki, ám ezeket sem teljes egészében vizsgáljuk majd, hanem csak a Kokas-pedagógia alapjának felfejtését segítő releváns részleteket elemezzük. Ezek figyelmes és kritikus elemzésétől, a sorok és szavak mögött megsejtett és megragadott kokasi világszemlélet rezüméjének megfogalmazásától azt reméljük, hogy Kokas gondolkodásának és meggyőződésének egészét segítik megérteni.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_42/#m1323aap_42 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_42/#m1323aap_42)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_42/#m1323aap_42)
Ennek értelmében Kokas életének és pályaképének összefoglalása után korképet kapunk Kokas felnőttkorának kulturális ideológiájáról, valamint a pedagógiai újítások lehetőségeiről, illetve azok korlátairól. A Kokas korában újszerűnek számító zenés-mozgásos-képzőművészeti gyerekfoglalkozások sajátos vonásait emeljük ki, hogy ezek révén hangsúlyossá váljanak a hét kiválasztott művészetpedagógiai koncepció mellett a Kokas-módszer jellemzői. A módszertani összevetés, azaz a hasonlóságok és különbségek egyértelműsítése fog segíteni elhelyezni a Kokas nevéhez fűződő módszert a művészeti nevelés nemzetközi iskolakísérletei mellett. Mindezt annak érdekében tesszük, hogy kirajzolódhasson Kokas Klára nevelésfilozófiájának és pedagógiájának kvintesszenciája.
| 1 | Pusztai, 2020; Zulehner et al., 2008. |
| 2 | White, 2009. |
| 3 | Boudon, 1998. |
| 4 | Pusztai, 2020. |
| 5 | Pusztai, 2020, Korthagen, 2004. |
| 6 | White, 2009. 860. |
| 7 | Pl. Ebstyne-King, 2003; Korthagen, 2004; White, 2009; Piedmont, 2014; Pusztai, 2011, 2015, 2020; Pusztai & Demeter-Karászi, 2019. |
| 8 | Ld. Deszpot, 2009; 2012, 2014; Vass & Deszpot, 2017; Holger, 2011; Süttő, 2019. |
| 9 | Ld. Székely Csilla Imola: Vallásosság és gyermekkép Kokas Klára pedagógiai műveiben című disszertáció kéziratát. Debreceni Egyetem, 2023. |
| 10 | Deszpot, 2021a. 336. |