3.1. A művészetpedagógiai mozgalom képviselőinek kiválasztási szempontjai
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_504/#m1323aap_504 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_504/#m1323aap_504)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_504/#m1323aap_504)
Ebben a fejezetben a hat kiválasztott alternatív- és reformpedagógiai képviselők rövid, célratörő bemutatására kerül sor, miközben módszerük főbb aspektusait összevetjük Kokas elképzeléseivel. Számos reformpedagógiai törekvésben játszottak fontos szerepet a művészetek, elsősorban a zene és a képzőművészet, de a tánc és az irodalom is. Már Key is szükségesnek tartotta a zeneiség fejlesztését, illetve a karéneklést, a zenét Reddie, Lietz, Dewey és Montessori, valamint Steiner az euritmia által ugyancsak beépítette rendszerébe1. A pedagógusok kiválasztásának legfontosabb kritériuma, hogy koncepcióik összevethetők legyenek egymással és a Kokas-módszerrel, ugyanakkor – miként Kokas – hangsúlyozzák a művészeti nevelés fontosságát annak személyiségfejlesztő ereje, hatása miatt. Ennek alapján ebbe a csoportba olyan neveléstudományi szakemberek kerültek, akik a művészeti nevelést tantárgyi integráció révén képzelték el, gyakorlatukban tehát a legkülönbözőbb műveltségterületek ismereteinek átadását valósággal átszőtte a képi, mozgásos, zenei, dramatikus megjelenítés és alkotás, ezáltal a kreativitásra és önálló gondolatalkotásra, képzeletfejlesztésre is jelentős hangsúlyt fektettek. Ilyenként e pedagógiák bizonyos elemei, e nagy pedagógusok felismerései Kokas módszerének útkészítői is lehettek, Kokas meríthetett azokból, hiszen ismerhette egyes alternatív pedagógiák elemeit. Mint korábban láthattuk, Kodály személye, elgondolásai, elvei és azok hatása meghatározó volt Kokas számára és egész életére, egész pedagógiájára kihatott. Montessori módszere is inspirálta, Kokas egy beszélgetésben megerősíti, hogy az érzékelés biztonságával önálló megfigyelésre nevelte őt, egy Boston-körüli iskolában látta például a Montessori-féle bekötött szemmel végzendő feladatot, mint ötletet2. Sőt, egy interjúban azt is elmondja, hogy a Montessori-módszereket olykor próbálta is tanítványaival3. Dalcroze módszerének lényegét pedig maga Kokas foglalja össze tömören egy 1977-ben írt cikkében4. A reformtörekvések a pedagógiában azt eredményezték, hogy a korábban elhanyagolt művészeti nevelés a személyiségfejlesztés fontos elemévé vált, és a testi-kognitív-logikai képességek mellett, a belső értékek és a művészi-esztétikai kompetenciák fejlesztését is előtérbe helyezték. Ez a változás a Key által áhított gyermek évszázadát segítette megvalósulni, még ha az nem is teljesedett be azóta sem.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_509/#m1323aap_509 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_509/#m1323aap_509)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_509/#m1323aap_509)
A különböző pedagógiai irányzatok összevetésekor nem csupán az oktatás-nevelés folyamatában alkalmazott módszereket, eszközöket, tanterveket, pedagógiai koncepciót, módszertant, kimeneti követelményekre vonatkozó elvárásokat kell egymással szembeállítanunk, hanem azt az ember- és gyermekképet is, amely az egyes pedagógiai mozgalmakat teljességgel átszövi, amely a gyakorlatot és a tanítási folyamatot elvek köré rendezi, és amely meghatározza a diák és pedagógus közötti bizalmi kapcsolatot és viselkedésnormát, az iskolai légkört, a gyerekek és tanárok közérzetét, munkához és tanuláshoz való viszonyát, egyszóval az egész pedagógiai folyamatot. Mindezek a személyes-spirituális és kapcsolati paradigmák mélyebb, erősebb lenyomatot hagynak a gyermek személyiségében, hatékonyabban befolyásolják énfejlődését, mint az oktatásirányítási eljárások és eszközök együttvéve. Ez az összevetés azonban a megfelelő szakirodalom és az iskolaalapító pedagógusok témát érintő közlései hiányában nem minden művészetpedagógus esetében végezhető el – éppen ez döntötte el a kiválasztás szempontjait.
Az összehasonlításhoz kiválasztott pedagógusok – a „hetek”
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_511/#m1323aap_511 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_511/#m1323aap_511)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_511/#m1323aap_511)
A művészetpedagógiai elemeket alkalmazó pedagógiai koncepciók közül tehát azok, amelyekkel az összehasonlítás megvalósítható, több szempontból meglehetősen el is térnek egymástól. Vannak közöttük komplex iskolai rendszerek éppúgy, mint például múzeumpedagógiai modell, és ezek módszertanilag is eltéréseket mutatnak. Éppen ezért az egyes iskolamodellek nem minden részletükben kerülnek bemutatásra, illetve elemzésre-összehasonlításra, hanem csak az említett kapcsolópontok mentén vizsgáljuk azokat, párhuzamba, illetve ellentétbe állítva a Kokas-pedagógiával. Ezekre az összetevőkre, elvekre, gyakorlati elemekre fókuszálva kiábrázolódik Kokas komplex művészetpedagógiájának karakterisztikuma. A kiválasztott pedagógusok (alkotóművészek, festők, zeneszerzők, általános- és zenepedagógiai szakemberek, tanítók és zenetanárok) mindannyian útkeresők, akik felismerték az iskolai helyzet tarthatatlanságát, a köznevelés hiányosságait, ugyanakkor a fejlesztés lehetőségeit is. A gyakorlatban levő tantervektől és a korabeli iskolai pedagógiai módszerektől elvonatkoztatva új, hatékony nevelési rendszereket álmodtak és valósítottak meg. A hetek tagjai tehát Kokas mellett a képzőművész és múzeumigazgató Alfred Lichtwark, a zeneszerző és zenepedagógus Carl Orff, Émile Jaques-Dalcroze és Kodály Zoltán, az általános pedagógus és orvos Maria Montessori, végül pedig a neveléstudós és vallásfilozófus Rudolf Steiner. Utóbbiakat – mindamellett, hogy Montessori és Steiner elsősorban nem művészetpedagógus – életművük a pedagógiai rendszerükbe integrált művészeti elemek révén a művészetpedagógiai mozgalom képviselőivé emeli.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_512/#m1323aap_512 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_512/#m1323aap_512)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_512/#m1323aap_512)
A kiválasztásra került hét pedagógusra a továbbiakban a gördülékenység és egyszerűség érdekében hetek5 gyűjtőnévvel utalok, akik, bár nem voltak mindannyian művészek vagy művészetpedagógusok, koncepciójukat mégis a legkülönbözőbb művészeti ágak és stílusok, eljárások és technikák beemelésével képzelték el, annyira, hogy azokban a nevelés és az alkotás sajátos szimbiózisban van jelen. A kiválasztás kritériumai nemcsak az alternativitás megjelenése, az interdiszciplinaritás, a művészetek bevonása és a gyermekközpontúság, ezáltal pedig az összehasonlíthatóság megteremtése, de fontos szempont az is, hogy az elemzés alapját jelentő pedagógiai rendszereknek elegendő és elérhető szakirodalma legyen.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_514/#m1323aap_514 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_514/#m1323aap_514)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_514/#m1323aap_514)
A kiválasztáskor természetesen felvetődtek más hazai és külföldi pedagógiai elképzelések és iskolaalapítók is6, akik azonban nem hoztak merőben újat a hetek által képviselt neveléselméletekhez, illetve gyakorlatokhoz képest. Célestin Freinet Modern Iskola modellje valóban gyermekközpontú, amelynek fő elemei a gyermeki aktivitás és gyakorlatiasság, a kísérletezés és a szabad önkifejezés, ezek mellett pedig a művészetek általi nevelés: a szabad szövegalkotás, rajzolás, tánc és közösségi zenélés, sőt a hanglemez és a mozgófilm használata is7, ezek az elemek azonban például az Orff, Dalcroze és Waldorf-koncepciókban még hangsúlyosabban, a Freinet-féle módszernél részletesebb kidolgozással ugyancsak megjelennek8. Amiben eltér azoktól9, nem tartozik jelen összehasonlító elemzés szempontjából fontosnak tartott területek közé, azaz nem a művészeti nevelés terén képvisel jelentős újdonság-értéket – a Freineté elsősorban munkaiskola.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_519/#m1323aap_519 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_519/#m1323aap_519)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_519/#m1323aap_519)
Edgar Willems mind iskolai, mind konzervatóriumi zeneoktatási reformja értelmében az alternatív művészetpedagógusok közé sorolható, és módszere több ponton érintkezik a hetek elképzeléseivel, sőt módszere Kodály érdeklődését is felkeltette10. A Willems-módszer legfontosabb elvei és elemei a nagyon fiatal korban elkezdett zenei nevelés, a zene és fiatalok közötti lélektani kapcsolat megteremtése, élményszerűség, a szülők aktív bevonása a zenei nevelésbe, a ritmus- és hallásfejlesztés (csengő-sor, felhangolt sípok, harangok, furulyák, ütőhangszerek által, melyek közül némely saját készítésű), hangadó tárgyak használata, az éneklés, mint kiindulópont, (énekes) improvizáció, zenére történő mozgás és járás, később a kórusban való éneklés, zeneelméleti ismeretek (skála, pentatónia, abszolút szolmizáció), hangszertanulás és zeneszerzés11. Willems mindezekkel az eszközökkel és eljárásokkal a gyerekek és a zene kapcsolatát igyekszik elmélyíteni a belső harmónia megkeresésének és a jobb életminőség megteremtésének szándékával, ám módszeréről ugyancsak elmondható, hogy a hetek választott tagjainak módszereitől nem sokban tér el, sőt meglehetősen sok elemet megőriz a klasszikus zenei nevelési módszerekből és a tömegoktatásban is használt tananyagból, emiatt a hetek közé nem került be.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_522/#m1323aap_522 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_522/#m1323aap_522)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_522/#m1323aap_522)
Sáry László, az Új Zenei Stúdió alapítója, felfedeztetés módszerével, kreatív zenei gyakorlatok révén fejleszti a zenei érzékenységet, ezáltal a zenét és aktív zenélést terápiás eszközzé emeli nemcsak a gyerekek, hanem minden korosztály körében12. A Sáry-módszernek tehát elsősorban a pedagógia és orvoslás határterületén elhelyezkedő terápiában, a prevencióban, korrekcióban, rekreációban és rehabilitációban van fontos szerepe. Ezek alapján kevéssé állítható fel párhuzam a hét kiválasztott pedagógiai elképzelés és a Sáry-koncepció között, emellett a hetek közül való kimaradását a megfelelő szakirodalom hiánya is indokolja.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_524/#m1323aap_524 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_524/#m1323aap_524)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_524/#m1323aap_524)
Forrai Katalin módszere – miként Kokasé – a kodályi eszmékből fogant és bontakozott ki. Ének az óvodában13 című könyve óvópedagógusok számára írt módszertani mű gazdag énektanítási repertoárral, amelynek célja a különböző általános, de főképpen zenei és anyanyelvi képességek és készségek fejlesztése kora gyermekkorban14. A 3-6 éves egészséges gyerekek képességfejlesztésében a zenei elemet kiemelten fontos eszköznek tekinti, amely kihat nemcsak az értelmi, de az érzelmi-akarati, sőt kognitív, emlékezeti és szocializációs képességekre is. Forrai elsődleges célja azonban az óvodáskorú gyerekek ének-zenei képességeinek fejlesztése zenehallgatással, a magyar néphagyomány ápolása kis hangterjedelmű dalok, mondókák, kiszámolók megtanításával, illetve ízlésformálás. Ebben pedig Kodály hű tanítványa és követője, akiről elmondható, hogy Kodály koncepcióját óvodáskorú gyermekekre alkalmazta, óvodai tantárgypedagógiai értelemben kibővítette azt a – Kodály által hangoztatott, de alig alkalmazott – mozgásos-játékos komponenssel, így például a népi gyermekjátékokból ismert mozgáselemekkel. Ezáltal a zenei képességeken (éneklésen, halláson, ritmusérzéken, zenei formaérzéken) túl a mozgáskoordinációt, egyensúlyérzéket, légzési és önkifejezési készségeket, sőt a nyelvi kompetenciákat, illetve szókincset is fejleszti, sőt támogatja a zenehallgatóvá nevelést15. Forrai zenepedagógiai módszere tehát beiktat új elemeket, ugyanakkor nem rugaszkodik el mestere, Kodály elveitől, sem zenetanítási elképzeléseitől, dalkészlete, zenei forrásanyaga, pedagógiai célja nem tér el attól jelentősen – kimondhatjuk, hogy Forrai a Kodály-koncepció óvodai implementációját végezte el.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_528/#m1323aap_528 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_528/#m1323aap_528)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_528/#m1323aap_528)
Az általunk összehasonlításra kiválasztott hét pedagógus művészetpedagógiai elképzeléseinek részletes összehasonlító elemzése eléggé tágkörű és a témát sokoldalúan lefedő következtetésekre ad lehetőséget – miközben sor kerül a Kokas-módszer minden lényegi elemének párhuzamba vagy ellentétbe állítására gyakran nemcsak egy, de több különböző elképzeléssel is. A heteknek nevezett pedagóguscsoport tagjai tehát joggal nevezhetők a reformpedagógiához szorosan kapcsolódó alternatív, illetve művészetpedagógiai mozgalom képviselőinek, ugyanakkor – a fogalom tágabb értelmezése szerint – mind a hetet tekinthetjük reformpedagógusnak16. Neveléstörténeti értelemben – a szűkebben értelmezett reformpedagógia fogalmának Báthory és Falus féle meghatározása szerint – öten a tradicionális reformpedagógiai irányzat reprezentánsai, Kodályt és Kokast pedig úgy tekintjük, hogy ők – mivel a reformpedagógia újraindulásának szakaszában alkottak – az újjászülető reformpedagógiai mozgalom magyarországi képviselői.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_530/#m1323aap_530 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_530/#m1323aap_530)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_530/#m1323aap_530)
Kodály zenepedagógiai reformprogramja és a hagyományos zenetanításba hozott koncepció, illetve módszertani eljárások miatt került a hetek pedagóguscsoportba. Mészáros és Pukánszky besorolása értelmében olyan reformpedagógus, aki – bár Kodály nevelési rendszerében megmaradt a herbarti tanárkép – mégis a reformpedagógiai mozgalmat, annak célkitűzéseit képviselte. Időbeli elhelyezése pedig a reformpedagógia tágabb értelmű, azaz a második világháborút követő, megújuló szakaszára tehető, és bár Kodály esetében nem beszélhetünk a gyermeki kezdeményezésekre épülő zenepedagógiáról, azaz nem a gyermekből kiinduló, a gyermeki igényekre építő pedagógia, újítása és zenepedagógiai tevékenysége mégis nemcsak a magyar, de az egyetemes zenepedagógiában is új fejezetet írt.
| 1 | Pethő, 2011. |
| 2 | Deszpot, 2014a. 3. |
| 3 | U.o. |
| 4 | Ld. Kokas, 1977a. |
| 5 | Az értekezésben használt hetek megjelölés belső, saját használatú fogalom, és alkalmazása független minden korábbi irodalmi, művészeti, pedagógiai stb. értelmezésétől. |
| 6 | Pl. Freinet, Willems, Sáry, Forrai neve. |
| 7 | Pukánszky & Németh, 1996. |
| 8 | Pethő, 2011. |
| 9 | Ld. Freinet-technikák: pl. iskolanyomda, osztályséta, szabad fogalmazás, iskolaközi levelezés, iskolai munkakönyvtár – Mészáros et al., 2003. |
| 10 | Fazekas, 2015. |
| 11 | Cozzutti & Romero-Naranjo, 2014; Fazekas, 2015. |
| 12 | Lindenbergerné, 2005. |
| 13 | Forrai, 1974/1991. |
| 14 | Ld. Forrai, 1974/1991; Szabó & Szarka, 2016. |
| 15 | Forrai, 1974/1991; Kodály, 1941/1982 I-II. |
| 16 | Kodály idesorolásának érveit ld. az 1. sz. Mellékletben. |