3.5. A hét pedagógiai koncepció közötti eltérések

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Nem tudjuk pontosan, hogy a hetek tagjai vajon életük során találkoztak-e egymással, avagy ismerték-e más alternatív iskolakísérletek gyakorlatait, és ha igen, melyeket és milyen mértékben inspirálta őket saját koncepciójuk megalkotásában, azonban információink vannak arról, hogy némelyikük minden bizonnyal ismert más művészetpedagógiai módszereket. A fentiek alapján megállapíthatjuk, hogy a felvázolt hét pedagógiai program bizonyos részei eltérnek egymástól, ugyanakkor az is nyilvánvalóvá vált, hogy azok alapelvei között nem található ellentmondás. Sőt az egyes tanok és gondolatok egybehangzó véleményt, hasonlóságot tükröznek, még ha másként képzelték is el a célok megvalósítását és olykor más-más célt fogalmaztak is meg. Ebben a fejezetben – a hét művészetpedagógiai elképzelés elemeinek megfeleltetései után – a különböző fogalmak köré csoportosított összehasonlításban azokról a sajátosságokról gondolkodunk, amelyek eltérést mutatnak a többi elképzeléshez képest. Ezekről a Kokas-módszerrel való összehasonlításban már némi szó esett, itt átfogóbban, mind a hét koncepcióról egyszerre nézzük át azokat.
 
Euritmia

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az euritmia – a mozgásművészetnek e válfaja – is megkülönböztető elem a hét pedagógus művészetekkel átitatott módszertani eljárása között. A pedagógiai értelemben használt euritmia, mint testbeszéd – ahogy korábban kifejtettük – a zene és a test kifejező erejének találkozásából születik. Jellemzője a szomatikus közlés, a zene kiábrázolása, a művészi jelleg, és jelentésében eltér az orvosi jelentésű euritmia-fogalomtól, de a Dalcroze és a Steiner-féle euritmia között is vannak különbségek – ők az euritmia pedagógiai célú gyakorlatának első alkalmazói1. Carlgren megfogalmazásában az euritmia a mozdulatok költészete, „a nyelv hangzóira, vagyis a magán- és mássalhangzókra épülő művészet... tehát látványként megjelenített beszéd és ének”2. Formái igen változatosak a ritmusos, alliterációs gyakorlatoktól egészen az iskolai színpadon bemutatott lírai-drámai, groteszk-bizarr és zenei produkciókig. Mindezek alapján kapcsolatot feltételezhetünk Steiner antropozófiája, világszemlélete és euritmia-elmélete között3. A Waldorf-iskolákban a gyerekek koreográfia szerint táncolják el a kompozíciót – így a steineri euritmia valahol a tánc és gimnasztika határterületére helyezhető, amelyben jelen van az egymásra figyelés, de amelyre kevésbé jellemző a szabadságelv, míg Dalcroze esetében a spontán improvizáció módszere is hangsúlyosan jelen van4.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A művészi euritmia, amelyet Dalcroze és Steiner beemelt a pedagógia fogalomtárába, tulajdonképpen mozgásművészeti mozdulat-szekvencia, az ember bel- és külvilághoz való viszonyában érvényesülő harmónia, ősi nyelven és formákkal történő nonverbális beszéd, üzenetközlés: a mozgás, hangzás, ritmus, hangszín, tempó, tartam, hangerő előtérbe kerülése, „miközben a szótartalom helyett a beszéd életelemei erősödnek fel”5. Steiner és Dalcroze felismerték az euritmiában rejlő képességfejlesztő lehetőségeket, azaz a transzferhatások érvényesülését az izomtónus-fejlesztésre, mozgás-koordinációra, harmonikus mozgás- és beszédritmus alakítására, a beszédfigyelem, fonémikus hallás fejlődésére, térbeli tájékozódásra, mozgásos gátlások, az apátia oldására, az információk és történetek mozgás általi bevésésére, a szociabilitásra, a figyelem-koncentrációra, az emlékezőképesség serkentésére stb.6.
 
Zenei nevelés

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A zenei nevelés – Lichtwark művészetpedagógiáját kivéve – a hetek pedagóguscsoport módszertani elképzelésében igen fontos szerepet töltött be. Ilyen értelemben ez a kritérium egyesíti, illetve egy csoportba rendezi azokat, de a hat reformpedagógus nézetei több síkon eltérnek egymástól, kiváltképpen tartalmi, módszertani és teleológiai szempontból. A zene valóban jelen van például Montessorinál, viszont kevésbé fontos szerepet tölt be, mint Kodálynál, Kokasnál, Orffnál és Dalcroze-nál, akik módszerében a zene fundamentumként szerepel, tehát minden mozzanat a zenéből indul ki és zenei jellegű. Ugyancsak megkülönböztető jegy a zene és mozgás összekapcsolása ezekben a gyakorlatokban, Montessorinál és Kodálynál ugyanis a hangzó zenéhez nem feltétlenül társul mozdulati elem, míg Orff, Dalcroze és Kokas esetében a zene és (tánc)mozdulatok, mondhatni, azonos fontosságúak. Funkciójukat tekintve is eltérések vannak a zenei elemek, eszközök használatában: Kodály és Montessori a zenei készségek fejlesztését leginkább a zenei írás-olvasás elsajátítása, a hangjegyírás, kottaolvasás, helyes intonáció és hangszertanulás értelmében tartották fontosnak7. Montessori ezért nemcsak zenét, de zajokat, zörejeket és különböző hangokat is használt a hallásfejlesztés és a későbbi hangszertanulás érdekében. „Az a gyerek, aki ilyen gyakorlatokat végzett, felkészültebb a zenehallgatásra és gyorsabban tanul zenét” – mondja Montessori8.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Steiner és Kodály hasonlóan gondolkodnak, amikor a zenei nevelést kora gyermekkorban kezdik és – miként Kokas is – vallják, hogy a muzikalitás megléte vagy annak hiánya nem feltétele a zenés foglalkozásokon való aktív részvételnek, sőt hisznek a hallás és zenei érzékenység fejleszthetőségében. Kodálynál az énekhang jelenti elsődlegesen a hangszert, emellett többnyire a furulya jelenik meg9, Dalcroze a tanári (zongora)játékot, Orff gyakran saját készítésű hangszereket10 és a testet, Montessori főként a ritmushangszereket, Steiner a kóruséneklést, emellett az egyszerű hangszereket11, később a szólóhangszereket, Kokas pedig a hangszeres zenei kompozíciókat részesíti előnyben12.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kokas újítása a zenei tevékenységek sorrendiségében is megnyilvánult, ő ugyanis előbb hangfelvételről egymás után többször végighallgattatta a gyerekekkel a rövid, egy-két perces új zenei darabot, és miután ismerőssé lett, azután jelenítették meg a zene üzenetét táncukkal a gyerekek. Ezzel szemben Dalcroze az azonnali látvánnyá alakítást tartotta fontosnak, amely tánc zenei alapját ő maga játszotta, többnyire zongorán improvizálta. A kokasi gondolatrendszer legfőbb megkülönböztető szempontja az, hogy a zenehallgatás nem a zeneértés vagy a jó zenehallgatóvá való nevelés érdekében van jelen a pedagógiában, miként Montessori vagy Steiner esetében, hanem az önkifejezés lehetőségének a megteremtéséért.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ez a sokszínű és részben eltérő eszköztár, valamint az alkalmazott eljárások mégiscsak egyetlen találkozási pontban futnak össze: a gyermeki személyiségfejlesztést, a teljes ember nevelését szeretnék elérni mind a heten a művészetek élményszerző ereje által.
 
Festés, rajzolás

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A rajzolás-festés művelete eleve improvizatív jellegű tevékenység, egyéni elképzelést feltételez, egyénhez kötött a kivitelezése is, hiszen személyi adottságoktól, tehetségtől, türelemtől, elkötelezettségtől és sok más külső-belső tényezőtől függ. Mind a négy reformpedagógus, aki a festést-rajzolást pedagógiai módszerébe integrálta – Lichtwark, Steiner, Montessori és Kokas – a gyermekben rejlő művészre voltak kíváncsiak, de egymástól eltérő fókusszal.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Lichtwark esetében a hangsúly a gyermeki alkotáson van, annak eszmei értékén. Steiner a gyermekrajzok színhasználatára, a tónusokra figyel és azok üzenetközlő erejére13. Steinernél minden tudományterületet áthat a művészeti nevelés, ilyenként a rajzolás az indulatok kiélésének tere, lehetősége, és szerinte festés által a gyerekek vérmérséklete is alakítható. A színek hatásáról beszél, sőt a színek lelki hatásairól is, valamint azok terápiás lehetőségeinek kihasználásáról14. Montessori eszközhasználati elve begyűrűzött a rajztanításba is – ő a sablonokat alkalmazza előszeretettel, amelyek segítenek a gyerekeknek az ábrázolásban15. Kokasnál korlátlan szabadságban alkotnak a gyerekek és nincs pedagógusi gyermekrajz-értékelés, ő nem értelmezi a mű színhasználatának vagy formavilágának szimbolikáját, ahogy Steiner teszi. Itt a hangsúly a műhöz fűzött narratív elbeszélésen van, tehát a gyermek mozgásos, majd képnyelvi ön-közlésén, hiszen a rajzolást megelőzően már eltáncolták a megfestett zenét16. Kokasnál minden esetben jelen van a zene: a gyerekek csendes, szótlan alkotás közben is hallgatják azt a zenei darabot, ami őket a táncra, majd a vizuális alkotásra ösztönözte.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A művészetpedagógiai koncepciók kiválasztásánál már jeleztük, hogy olyan iskolákat vettünk számításba, amelyeknek szerves része valamely művészet. A hét közül Montessori és Steiner egész iskolarendszert, azaz minden tudományterületre kiterjedő oktatási-nevelési koncepciót dolgozott ki, és ebbe integrálták többek között a művészeti-esztétikai nevelést – náluk tehát elvárható, hogy azok elemei is megjelenjenek. A képi ábrázolás és a zenei tevékenységek megjelenése ezekben a rendszerekben egészen természetes, alternatív jellegük inkább abban jelenik meg, hogy azokat integráltan képzelték el az iskolai oktatásban-nevelésben. Értékelésük rendjén fontos ezt is szem előtt tartanunk, valamint azt, hogy a hetek többi öt tagja úgy értékelte elsődlegesnek a művészetpedagógiai módszereket a személyiségfejlesztésben, hogy ők valamely művészeti ág, illetve ágak szaktudósai, tehát saját tudományterületük és érdeklődési körük tárgyát helyezték a fókuszba. Ezek alapján tehát nem csoda, hogy a Kodály-koncepcióban, vagy Orff és Dalcroze esetében nem jelenik meg a rajzolás mozzanata, és az sem szokatlan, hogy Lichtwarknál, Montessorinál és Steinernél helye van a pedagógiai folyamatban. Kokasnál újszerű, hogy kép, rajz és narratíva hasonló fontossággal bír – miközben Kokas elsősorban zenepedagógus, nem tánc- vagy rajztanár, sem terapeuta. Ennek megfelelően nem a mozdulat, sem a történet vagy a kép, hanem a zene a közös, központi elem.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Mindezek mellett a rajzolás beiktatásának szándéka, célja sem ugyanaz a különböző iskolatípusokban. Montessori mértani formákat, díszítő motívumokat, figurákat rajzoltatott, azokat kellett kiszínezzék a gyerekek, ugyanis ez a rajzolás csupán a kézizom fejlesztésére való. „A legjobb eszköz a rajzolás befolyásolására nem az, hogy szabad folyást engedünk számára, hanem az, hogy természetes segédeszközét, a kezet gyakoroltatjuk, neveljük”17. Emiatt Montessori foglalkozásain nem fantáziarajz a feladat – nem is tartja értéknek azokat, miként Lichtwark vagy Kokas –, hanem a formák gyakorlása, hiszen a rajz „az írás elemzésének egyik tényezője. Az úgynevezett szabad rajz nem került be a módszerembe, elkerülöm az éretlen kísérleteket, amelyek feleslegesen fárasztóak, csakúgy, mint a förtelmes rajzokat, melyeket a modern, haladó iskolákban oly sokra értékelnek. (...) Mi nem tanítunk sem rajzot, sem modellálást...” – mondja Montessori18. Ebben az esetben tehát a rajzolás úgynevezett indirekt módszer az írástanításban.
 
Mese, történet

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Steiner különösen nagy hangsúlyt fektetett a kisgyermekkorban történő mesélésre, e korai életszakaszban egyik legfontosabb nevelő eszköznek tartja azt. A meseolvasás, mesemondás, mesélés fontosságára hívja fel a szülők és pedagógusok figyelmét, miközben rámutat a mese gyógypedagógiai, terápiás hatásaira is19. A Kokas-foglalkozásokon elhangzó történetek azonban nem mesék és nem a pedagógus mondja el azokat. A mesélés itt a gyermek belső világának önként vállalt feltárása, gyermeki történetek, narrációk, képzeletbeli képek, események, amelyek zenehallgatás alatt, a zene és a társak interakcióinak hatására születtek20. A Kokas-foglalkozások gyermek-narratívai inspirációk, asszociációk, én-közlések, ön-feltárulkozások: a gyerekek ajándékai önmagukból, saját lelki történéseikből21. Szereplőik ők maguk és a társak vagy éppen a családtagok, a zene, különböző fogalmak, jelenségek és félelmeik, esetleg vágyaik. E mesék tele vannak szinesztéziákkal, metaforákkal, gyönyörű nyelvi fordulatokkal, költőiséggel, humorral. Minden eszközt annak érdekében iktatott a foglalkozásokba Kokas, hogy ezeket a művészi képeket, alkotásokat életre keltse bennük, és valamilyen formában megjelenjenek – képen, szóban, mozdulatokban. Őnála a gyermek mesél a nevelőnek, nem fordítva – éspedig a jelenben spontánul születő meséket. Kokas e történetmesélés perceit is személyiségfejlesztésre használja. Saját történeteik által a gyerekek önmagukat ismerik meg, olykor levetkőzik a lelki gátakat, vagy csak a képzeletbeli alkotást gyakorolják, de minden alkalommal empátiát, egymásra figyelést tanulnak, ugyanakkor a nyelvi-verbális önközlést is, azaz lelkük ápolását. „Nincs felnőtt, aki megjósolhatná, miféle történetek, mesék, jelenetek elevenednek meg, miféle szereplőkkel és miféle variációkban. Mert a zene lelke a képzeletet beláthatatlan távlatokba hömpölygeti”22.
 
Utánzás

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az utánzást az alternatív- és reformpedagógusok többnyire kiiktatják, sőt kerülik az utánzásos feladatokat, a lényeg éppen a spontaneitás, a megszokottól való elrugaszkodás, az egyéni forma és megvalósítás támogatása, a felfedeztetés, az inspirálás – tehát az elindítás új utak keresésére. Steinernél az efféle utánzás nem zárja ki a spontaneitást, sőt egyenesen felkészít rá, nála mindkettő jelen van. Ezzel egyidőben érvényes a tény, hogy a hetek tagjai közül azok, akik az improvizációt nyomatékosan iktatták be módszerükbe23, még inkább kerülnek mindenféle imitálást, másolást, mintaadást, illetve kész sémát. Ők azok, akik a képzeletet különösen értékes adottságnak tartják, a sajátost, az egyénit és a megszokottól eltérőt nagyra becsülik, sőt teret, inspiráló közeget biztosítanak azok létrejöttéhez.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Steiner pedagógiai rendszerében megjelenik az utánzás gondolata, mint tanítási módszer és eljárás – például a rajzórai kiegészítéses feladatokban, amikor a gyerekeknek megkezdett alakzatot kell továbbrajzolniuk a minta alapján, vagy annak tükörképét kell megalkotniuk24. A steineri rajztanítás végső céljának megfogalmazásakor is kiderül, hogy a szabad önkifejezés mellett az utánzás, másolás is jelen van. A Waldorf-iskolákban ugyanis a végső cél a valóság, a jelenségek természethű ábrázolásának elsajátítása a felsőbb évfolyamok elérése előtt.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kodály a zeneművészeti főiskolásoknak szóló beszédében útravalóként egész sor jótanácsot ad, és többek között beszél az improvizáláshoz szorosan kapcsolódó képzeletről – nyilván az énekléssel, hangszertanulással kapcsolatosan: „ne add oda magad túlságosan ennek a képességnek, mert arra csábít, hogy időd és erőd árnyképekre pazarold. (…) Tehát inkább írj, mint fantáziálj”25. Ez nemcsak a tanulói improvizálás módszerének a mellőzésével jár – amely a kodályi zenetanításból lassan ki is maradt – de a tanár és diák szerepkörét is befolyásolja, azaz a tanár, mint a tanulás vezetője-irányítója van jelen a folyamatban, tehát a kodályi pedagógiában nagyvonalakban megmarad a herbarti tanárkép26.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Számunkra most azok a dimenziók a legfontosabbak, amelyekben Kokas pedagógiai elvei mind a hagyományos, mind a reformpedagógiai gyakorlattól eltérnek, a hangsúly azokra a pedagógiai elemekre, illetve komponensekre helyeződik, amelyekben a Kokas-módszer más, új szemléletet mutat a klasszikus, illetve más művészetpedagógiai kísérletek meglátásához képest.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Amint láttuk, e pedagógia elemei különböző szerepekben, más-más célokkal megjelennek más reformpedagógusok gyakorlatában is. A Kokas-pedagógia legfontosabb elemei az értékes zenei anyag, a magyar népdalkincs, a gyermeki személyiség tisztelete, a gyerekre való osztatlan figyelem, az élményközpontúság, a szabadság jegyében történő, megkötöttségek nélküli spontán alkotás, az inspiráció, az imagináció, az improvizáció, a képi megformálás, a mozgás fontosságának hangsúlyozása, a rituális elemek, a gyermekbe vetett feltétel nélküli bizalom, az empátia, a különböző művészeti ágak összekapcsolása, a képzelet-, képesség- és személyiségfejlesztés27. Ezek – a reformpedagógusoknál is megjelenő, azokkal hasonlóságot mutató – elemek azonban eltérő szerepet kapnak Kokas pedagógiai koncepciójában, új céllal kerültek bele a foglalkozásokba, és Kokas másként alkalmazza azokat, mint a hetek többi tagja.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Mindezeket annak érdekében emeljük ki, hogy a Kokas-gondolat sajátos vonásai élesen körvonalazódjanak, következésképpen váljon egyértelművé Kokas szándéka és víziója a saját zenepedagógiai módszeréről, ugyanakkor határolódjon el más, zenére és társművészetekre építő koncepcióktól. Láthattuk, hogy a kapcsolópontok egyszerre megkülönböztető jegyek is, a közös elemek is eltérő funkcióval, illetve rendeltetéssel bírnak, miközben a cél is árnyalódik, a zenei képességfejlesztéstől a harmonikus és egészséges személyiség kialakításáig széles skálán mozog. Komparatisztikai elemzésünk rendjén a Kokassal való párhuzamállítás ugyanakkor mind a hét nevelési rendszer sajátosságait kidomborította, egymáshoz mérte, az általunk vizsgált szempontok szerint rendszerbe rendezte és egyúttal körvonalazta azokat.
1 Carlgren, 1970/1999; Daragó, 2012.
2 Carlgren, 1970/1999. 84.
3 ld. Palánki, 2011a.
4 Ld. Tan et al., 2010.
5 Bagdy, 2005. 53.
6 Ld. Kenesei, 1994; Carlgren, 1970/1999.
7 Ld. Daragó, 2012. Jól összegezhetők Kodály zenei nevelésének hangsúlyai a már említett, a Zeneművészeti Főiskolán elhangzott tanévzáró beszéd felhívó mondataiból: A hallás fejlesztése a legfontosabb! Skálát, ujjgyakorlatot szorgalmasan játssz! Játssz taktusban, szépen. Korán tanuld meg a harmónia alaptörvényeit. Jól hangolt legyen a hangszered. Énekelj kottából, hangszer nélkül. Tanuld meg papíron is megérteni a zenét. Gyakran járj szabadban. Lélekben is táplálkozz egészségesen. Rossz műveket ne terjessz. Ne mulassz el egyetlen alkalmat sem, amikor másokkal együtt zenélhetsz. Szeresd hangszeredet. Becsülj meg minden zenészt. A jó mesterek (mindenekelőtt Bach) zenéje mindennapi kenyered legyen. Légy szerény! Csodáld a zene végtelen hatalmát. Gyakran énekelj karban. „A zene nemcsak ujjaidban, hanem fejedben és szívedben is lakozik”. A tehetség képezhető és fokozható. Élj eleven, sokoldalú zenei életet. Hallgass figyelemmel minden népdalt (Kodály, 1941/1982. I. 276).
8 Montessori, 1940/1995. 131.
9 Stipkovits, 2012.
10 Például: xilofon, harangok, metallofon, dob, üstdob, gong, cintányér stb. Carlgren 1970/1999; Pethő, 2011.
11 Például: furulya, fém és fa ütős hangszerek.
12 Ld. Kokas et al., 2013.
13 Carlgren, 1970/1999.
14 Rudolf Steiner: A gyermek nevelése. Ld. Carlgren, 1970/1999.
15 Montessori, 1940/1995.
16 Kokas, 1992.
17 Montessori, 1940/1995. 261.
18 U.o. 258.
19 Carlgren, 1970/1999.
20 Ld. Kokas, 1992; 2012.
21 Kokas, 1998.
22 Kokas, 1998. 37.
23 Pl. Orff, Dalcroze, Lichtwark és Kokas.
24 Carlgren, 1970/1999.
25 Kodály, 1941/1982. I. 277.
26 Pethő, 2017.
27 Ld. Deszpot Gabriella felsorolását, 2009.
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave