4. Kokas Klára istenképének sajátosságai
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_863/#m1323aap_863 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_863/#m1323aap_863)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_863/#m1323aap_863)
Ebben a fejezetben legfőbb kérdéseinkre, Kokas spiritualitását, világképét és nevelésfilozófiai meggyőződését érintő vizsgálódásunkra keressük a választ. A következőkben tehát Kokas istenképének sajátosságait, azaz életművének metafizikai-transzcendens komponensét vizsgáljuk. Mivelhogy az istenképfogalom története, az Isten-fogalom és a transzcendens valóság, valamint ezek jelentésrétege felmérhetetlenül gazdag, feszegeti az emberi bölcsesség és közlés határait. Éppen mert Isten valódi lényege, személye és létének mikéntje nem írható le emberi fogalmakkal, és mert azok megragadhatatlanok az emberi gondolkodás számára, félő, hogy amit sikerül szavakba foglalnunk, az nem Istenről szól. Fejtegetéseink mégsem hiábavalók, mivelhogy Kokas istenképe – csakúgy, mint nevelő- és gyermekképe is – az ő lelki beállítódását, személyiségi struktúráit, hitvilágát és világeszményét tükrözik, éspedig éppen ezek képezik vizsgálódásunk tárgyát. Bármelyik istenképet tekintjük, az sohasem lehet Isten valóságos személyét megközelítő leírás, csupán távoli és dadogó kísérlet Isten egy-egy megmutatkozásának tétova felidézésére a tapasztalataink fényében. Ennek ellenére való kísérletünk a különböző korok és gondolkodók, végül pedig Kokas istenképére vonatkozik, nem magára Istenre, miközben a kiválasztott Kokas-szövegek implicit, rejtett módon hordozzák a kokasi transzcendenciatant, ehhez pedig elengedhetetlen a szövegkorpusz, illetve pedagógiai írások szubtextusának felfejtése, kontextuális értelmezése.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_864/#m1323aap_864 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_864/#m1323aap_864)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_864/#m1323aap_864)
Az eddigiekben részletesen bemutattuk Kokas életrajzát, a Kokas-módszer elemeit és annak lehetőségeit a Kádár-korszak oktatáspolitikai viszonyai között, majd az összehasonlító pedagógiai fejezetben a különböző alternatív művészetpedagógiai koncepciók közötti egybeeséseket és eltéréseket vizsgáltuk, hogy a Kokas-pedagógiát – az alkalmazott módszertani elemek és sajátosságok, valamint a nevelésfilozófiai meggyőződés alapján – elhelyezzük azok viszonyrendszerében. Ezzel egyidőben – az egyes pedagógiák fő hangsúlyainak és eltéréseinek ütköztetésével – az adott iskolakísérletek specifikumai is nyilvánvalókká váltak: megragadhatóvá vált a Kokas által hozzáadott pedagógiai érték más gyakorlatban levő iskolakísérletek művészeti neveléséhez képest. A módszertani-komparatív elemzés tehát a legfontosabb hazai és nemzetközi szakirodalom alapján vizsgálta a Kokas-pedagógiát, amely nyomán megvalósult a téma pedagógia- és oktatástörténeti diskurzusokban való elhelyezése.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_865/#m1323aap_865 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_865/#m1323aap_865)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_865/#m1323aap_865)
Eddigi eredményeinkre alapozva a továbbiakban elemezzük a Kokas-szövegkorpuszt központi témánk, azaz Kokas nevelésfilozófiai meggyőződésének körvonalazása érdekében, szemlélődésünk végső fókuszát ugyanis Kokas vallásosságának és gyermekképének sajátosságai képezik. A továbbiakban is kvalitatív-interpretatív tartalomelemző módszert alkalmazva vizsgáljuk az életműből kiválasztott szövegeket az általunk felállított logikai struktúra alapján annak érdekében, hogy képet alkossunk Kokas értékrendjéről, világlátásáról, Isten- és emberképének aspektusairól1. E második rész tehát Kokas lelkiségét és istenképét, valamint a felnőtt emberről, mint nevelőről és a gyermeki létről alkotott felfogását körvonalazza, azaz egész pedagógiájának kulcskérdéseit, amelyek felől megközelíthetővé válik Kokas fő célja: a zene és művészetek általi személyiségfejlesztés.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_867/#m1323aap_867 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_867/#m1323aap_867)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_867/#m1323aap_867)
A humanitás esszenciális komponense a mindenkori emberi spiritualitás, illetve a szakralitáshoz való viszony, amely istenképek, vallási ideológiák, elméletek, világnézetek meglétét feltételezi, és amely viszony jelentősen meghatározza az ember pszichikai-lelki arcát, hatással van viselkedés- és vélekedésformáira, habitusára, gondolkodás- és beszédmódjára, altruisztikus illetve empatikus jellemzőire, értékrendszerére, nevelési elveire, szokásaira, közérzetére, társas kapcsolataira, belső harmóniájára, önképére és önértékelésére, azaz teljes lényére, életvezetésére. A segítő szakmát végző szakemberek, kiváltképpen a pedagógusok-nevelők értékrendje, lelkisége, antropológiai szemléletrendszere különösen nagy hangsúlyt kap, ugyanis az ő hitük és meggyőződésük, az emberhez és a transzcendenshez való viszonyuk mentén körvonalazódik tanítói metódusuk és habitusuk, illetve hivatásuk iránti elkötelezettségük.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_868/#m1323aap_868 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_868/#m1323aap_868)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_868/#m1323aap_868)
A kor oktatáspolitikai áramlatából kilépő, az addigiakhoz képest újat kezdeményező, személyes és meghitt kapcsolatokra építő, egyre karakteresebb és egyre komplexebb kokasi művészetpedagógia többlete éppen az a lelkiség, amely Kokast mindenkor jellemezte. A következőkben az istenkép, a vallásosság, avagy a spiritualitás fogalmak tisztázásával, majd a különböző korok és ideológiai irányzatok istenkép-jellemzőinek rövid áttekintésével mintegy megalapozzuk a transzcendenciát érintő kokasi filozófia körvonalazását. Célunk, hogy ezt követően a kiválasztott szövegek tartalomelemzésével megfogalmazzuk és rendszerezzük Kokas istenképének jellemzőit. Ezek minél pontosabb megrajzolása érdekében azon legfontosabb fogalmak rövid értelmezését adjuk, amelyek a vizsgált szövegek lelkiségre, Istenre, illetve vallásosságra vonatkozó utalásainak megértését, azaz Kokas istenképének elhelyezését segítik a különböző vallásfilozófiai irányzatok rendszerébe. Mivel a Kokas-szövegekben gyakran előfordulnak a lélekre, transzcendensre utaló szavak vallásos tartalom illetve utalás nélkül is, különös figyelmet fordítunk arra, hogy ezek megemlítésén, számbavételén túl csak azokból vonjunk le spiritualitást érintő következtetéseket, amelyek üzenetértéke valóban mérvadó. Kokas írásainak tanulmányozásakor a spiritualitásra, transzcendenciára utaló szavak, gondolatok előfordulásaiból, azok gyakoriságából, minőségéből, üzenetérétkéből, történések, gyermeki megnyilatkozások interpretációjának lelkiségi tartalmaiból, ugyanakkor intertextuális utalásokból, idézett illetve parafrazált Bibliai fragmentumokból vonhatunk le spiritualitásra vonatkozó következtetéseket.
| 1 | Ld. Fedor et al., 2016. |