3.2. A hetek művészetpedagógiai koncepcióinak összevetése1
Alfred Lichtwark és Kokas Klára
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_534/#m1323aap_534 (2025. 12. 08.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_534/#m1323aap_534)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_534/#m1323aap_534)
Lichtwark „művészetpedagógiájában a testbeszéd, a gesztus és a mimika is meghatározó szerepet töltött be”2, amely elgondolás a reformpedagógiai mozgalmak jellegzetes sajátja, és amelyet Kokas is fokozott figyelemmel követett gyermekei improvizációs táncában, illetve narrációi közben. Lichtwark elsők között erősítette a századfordulón jelentkező művészetpedagógiai reformokat, meggyőződéséről a három alkalomból álló művészetnevelői előadássorozatán vallott Drezdában, Weimarban és Hamburgban más neves professzorok, művészek és pedagógusok mellett 1901-1905 között3. „Lichtwark halála után, az első világháború kitörésekor, 1914-ben a művészetmozgalom összeomlott, de a világégés után, 1918-ban motívumai a reformpedagógiai mozgalomban ismét megjelentek”4. A Kokas-koncepció elemeinek összevetése szempontjából fontos a képi ábrázolás, festés-rajzolás pedagógiai előzményeinek feltárása más művészetpedagógiai elképzelésekben, és mint ilyen, Lichtwark kezdeményezése jelentette az első ismert kísérletet – az iskola falai közül múzeumok terébe mozdította ki és megreformálta az esztétikai nevelést. Az ő felfogásában és gyermekszemléletében felfedezhető a gyermek mint naiv művész toposza5. Lichtwark értékként kezelte a gyermeki alkotásokat, amely motívum megjelenik Kokasnál is, noha ő nem a produktumot, hanem abban is a gyermeki üzenetet tartotta elsődleges fontosságúnak6. Éppen ezen a ponton, az esztétikum és a képzőművészet, kiváltképpen a figurális művészet területén találkozik leginkább a két pedagógiai koncepció és nevelésfilozófia, Kokas és Lichtwark módszere.
Carl Orff és Kokas Klára
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_541/#m1323aap_541 (2025. 12. 08.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_541/#m1323aap_541)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_541/#m1323aap_541)
Amint azt Gertrud Orff férje zeneterápiás módszere alapfogalmainak elemzésekor összefoglalja, az Orff-koncepció kulcsfogalmainak csoportjai a következők: a percepció (érdeklődés, érzelmek), a provokálás (inger, mozgás), az alak (Gestalt – hang, csend, játék, rend), az objektum (hangszerek), a tér-idő dimenzió (határok, környezet), a nyelv (gondolkodás, beszéd, némaság, rím) és a kommunikáció (kölcsönös részvétel, türelem, elfogadás, felelősség)7. „Orff esetében nem kidolgozott módszerről van tehát szó (szemben pl. a Dalcroze- vagy a Kodály-módszerekkel), hanem megközelítésről, szisztémáról, koncepcióról, filozófiáról. Nem tantervet közöl, hanem alapelveket hozzá megfelelő, magas művészi igénnyel megformált gyakorlatokkal (Schulwerk kötetek)”8. Orff vallja, hogy a zene valódi mélységeinek megéléséhez csak az aktív, kreatív részvétel vezethet el, amely mozgósítja a fantáziát, miközben a gyermek megalkotja saját zenéjét is.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_544/#m1323aap_544 (2025. 12. 08.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_544/#m1323aap_544)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_544/#m1323aap_544)
Ami az Orff-koncepció és a Kokas-módszer kapcsolatát illeti, az énekes-mozgásos és improvizációs elem, a népies összetevők (népdal, népi gyermekjátékok), a nonverbális kommunikációs formák, illetve a terápiás hatás értelmében vonható párhuzam a két alternatív művészetpedagógiai kísérlet között9. Mindketten kiemelten fontosnak tartották a zene szerepét a személyiségfejlesztésben, az improvizációt – Orff a spontán hangszeres zeneképzést, míg Kokas az intuitív táncot, mint ösztönszerű, rögtönzött önkifejezést.
Kodály Zoltán és Kokas Klára
10
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_548/#m1323aap_548 (2025. 12. 08.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_548/#m1323aap_548)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_548/#m1323aap_548)
Kodály, miként Kokas is, meggyőződéssel vallotta, hogy egyedül a magas minőségű, tiszta forrásból eredő zene képes a lelket pallérozni11. „Kodály szerint a kultúrát nem lehet átvenni, örökölni, hanem újra kell tanulni minden nemzedéknek”12. A kodályi és kokasi zenepedagógiai módszer, amellett, hogy több ponton eltéréseket mutat, ugyanakkor szorosan kapcsolódik egymáshoz, „Kokas Klára módszere Kodály Zoltán nevelési koncepciójára közvetlenül és eredeti módon építkezik, annak egyfajta konkrét kibontása és különleges módszertani megvalósítása”13. Kokas a kodályi elgondoláshoz képest új elemként építi be módszerébe az improvizációt, amely által a gyermekek sokkal könnyebben tudnak belső zenei képet alkotni, mint a Kodály-osztályokban, a zene egész testükben érzékenységet ébreszt14.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_553/#m1323aap_553 (2025. 12. 08.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_553/#m1323aap_553)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_553/#m1323aap_553)
A Kodály-koncepcióval való zenetanítás nagyrészt értelmi megközelítésű, és Kokas módszere éppen ebben egészíti ki a zenei nevelést, hogy a zene érzelmi összetevőire és lelki üzenetére irányítja a gyerekek figyelmét. Miközben a maga útját kereste a zenetanítás területén, Kokas sohasem távolodott el egészen a kiindulóponttól, Kodálytól. Megőrizte az alapot, amelyre mestere az egész ének-zenetanítás reformprogramját felépítette: a népdalt, az éneklés fontosságát, a zenetanítás anyagának minőségi kritériumát, a kisgyermekkorban kezdődő zenei nevelést, a transzferhatás figyelembevételét. Így értékeli Kodály életművét a tanítvány Kokas: „A kodályi tanítás legszebbje az éneklés, minden nép költői kifejezőeszköze, felemelő pihenője, lelki áthangolója”15.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_555/#m1323aap_555 (2025. 12. 08.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_555/#m1323aap_555)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_555/#m1323aap_555)
A kodályi és kokasi zenepedagógia alapelvei nem azonosságként, hanem fejlődési ívként definiálhatók, mindaz, amit Kokas a tanár úrtól hallott, inspirációként, alapként szolgált egy új elgondoláshoz, amelyek számos ponton harmonizálnak egymással: minőségi zenei repertoár, korai, aktív, éneklésre alapozott zenei nevelés, élményszerűség – tehát hasonló zenetanítási elvekként értékelhetők16. A Kokas-pedagógia újdonságértékét pedig a sokféle művészeti elem bevonása jelenti zenei írás-olvasás elsajátítása nélkül, ezáltal új világokat nyitva ki a gyerekekben17, miközben a domináns elem – még a narrációkban is – a zene marad. Ezt a másságot, a kiindulóponttól való elrugaszkodást emeli ki Szabó és Szarka kutatása (2016), amelynek célja nem Kodály és Kokas pedagógiájának összevetése. A szerzők Forrai módszerét helyezik Kokasé mellé, az eredmény mégis hármas összehasonlítás: kapcsolópontokat azonosítanak Kodály, Forrai és Kokas zenepedagógiai módszere között, és megállapítják, hogy a kodályi alapelvek jelentik az alapot, illetve kiindulópontot, de Kokas merőben új irányt választ, amely mindkettőtől eltérő, ugyanis a célja is más.
Émile Jaques-Dalcroze és Kokas Klára
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_559/#m1323aap_559 (2025. 12. 08.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_559/#m1323aap_559)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_559/#m1323aap_559)
„Dalcroze kezdetben csak a zeneoktatás segítésére gondolt, amikor pedagógiai kísérletei során rájött az egész testtel átélt, eleven belső ritmus kialakíthatóságának gyakorlati jelentőségére”18, tehát a zenepedagógiai módszerek hátterében a zene és más művészetek társításának elvét találjuk, azaz a komplex művészetpedagógiát, amelynek megvalósítása, kivitelezése történik különböző eljárásokkal, módszerekkel, eszközökkel. Olykor a középpont is elmozdul valamelyik társművészet felé – Dalcroze például „a zenei képzést a mozgás köré építette fel. A mozdulat és a hangszer improvizációja összekapcsolódik módszerében”19. A zene, a mozgás és az improvizáció mind Dalcroze-nál, mind Kokas módszerében hangsúlyosan jelenik meg, de míg előbbi a ritmusérzékelésre fókuszál20, addig utóbbi az önkifejezésre és a gyermeki személyiségre21. „A Dalcroze metód az emberi test természetes mozdulatain – mint például az ugrás, dobbantás, tapsolás – keresztül tanította diákjai számára a zenei érzeteket, ezen mozdulatok által elérve a tapasztalás legmélyebb szintjét. A módszer három elemet foglal magába[n]: euritmika, szolfézs, improvizálás”22. A szabad mozgás megjelenik Kokasnál is, miként Dalcroze-nál, mindamellett, hogy ő nem euritmiának nevezi, és jóllehet a két módszer bizonyos mozzanatai párhuzamba állíthatók és megfeleltethetők egymásnak, az elemek csaknem mindegyike mégis más-más funkcióval, vagy más formában jelenik meg23. Juntunen (2019) azonban – éppen a fogalom etimológiájára alapozva – amellett érvel, hogy a Dalcroze-féle zenepedagógia, illetve euritmia kevésbé szisztematikus módszer, mint inkább meta-narratíva, amely az egyén zenei fejlődését segíti, inkább egyfajta filozófia, avagy az ember holisztikus megközelítési módja, amely hangsúlyozza a test és a mozgás, illetve aktivitás szerepét a fejlődésben24.
Maria Montessori és Kokas Klára
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_568/#m1323aap_568 (2025. 12. 08.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_568/#m1323aap_568)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_568/#m1323aap_568)
Az 1900-as évek elején megjelenő reformpedagógiai mozgalmak fontos felismerése volt a művészeti tevékenységek erős hatása a személyiségfejlődésre. A képzőművészet, táncművészet és zene a 20. század elejéig is a tanmenet részét képezte, de el kellett érkeznie a gyermek évszázadának ahhoz, hogy ezek visszakerüljenek valódi helyükre, jóllehet ezek az irodalom mellett mindig is az önkifejezés elsődleges területei voltak. A szabadon alkotott rajz, tánc, szöveg, zene, mint az önkifejezés eszközei már Freinet módszerében is megjelennek: „Az életreform-mozgalmak azon törekvése, hogy a mindennapokat új minőségre emeljék, esztétizálják (Kiss, 2004) bekerült az iskola falai közé is, a gyermek nevelésének fontos eszköze lett a művészetekkel való aktív kapcsolat”25.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_570/#m1323aap_570 (2025. 12. 08.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_570/#m1323aap_570)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_570/#m1323aap_570)
Montessori pedagógiájának kulcsfontosságú elemei, a különféle számolási, taktilis, (kéz)ügyességi, orientációs, kreativitási, térlátási, szem-kéz koordinációs, logikai képességek fejlesztését segítő pedagógiai eszközök között megtaláljuk az egyszerű, természetes anyagokból készült hangszereket is, harangokat, sípokat, cimbalmot, xilofont stb. Miközben az önálló, kreatív és szabad alkotást szorgalmazzák mindketten, az önállóság és szabad alkotás fogalma mégsem ugyanazt fedi Montessorinál és Kokasnál: előbbinél az önálló munkavégzés a cél, utóbbi esetében a sajátos, személyes érzelmek kifejezése. Montessori elsősorban nem a gyermek önkifejezésének érdekében szorgalmazta a gyermeki alkotási szabadságot és nem a legbensőbb lelki tartalmak felszínre segítése céljával, miképpen Kokas, hanem a gyermekek önállóságra nevelése érdekében és az eredményesség, valamint a tevékenységek sikeres elvégzése miatt. Montessorinál tilos az egymás zavarása munka közben, tehát az egymásra figyelés a többiek munkája iránti tiszteletre épül, Kokasnál pedig az egymásra figyelés a közös alkotás és az élmény megszületése érdekében fontos elvárás.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_571/#m1323aap_571 (2025. 12. 08.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_571/#m1323aap_571)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_571/#m1323aap_571)
Montessori nem parancsolt, nem utasított, ahogy Kokas sem, Montessori azonban a gyermek önnevelődése, önmaga legyőzése érdekében szorgalmazta az utasítás mellőzését: „A gyermek tudatát odáig fejlesztjük, hogy a legkisebb mozgásokat is megfigyelje, cselekvését minden részletében kontrollálja, hogy eljusson a tökéletes mozdulatlanságig. (...) Jelentősége, varázsa onnan ered, hogy az egyént a szokásos élet félbeszakításával egy szintre emelje, vonzereje nem a célszerűségből, hanem önmagunk legyőzéséből fakad”26. Kokas sokkal inkább a gyermekekkel való bizalmi viszonya érdekében, a megváltozott tanár-diák (nevelő-nevelt) kapcsolat miatt iktatta ki módszeréből az utasítást, illetve azért, mert ő a valóban személyes üzenetre, a gyermek saját ötleteire, vagyis a sajátosra és az egyénire kíváncsi27.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_574/#m1323aap_574 (2025. 12. 08.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_574/#m1323aap_574)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_574/#m1323aap_574)
Montessori művészeti nevelésének eszköze a szabad rajzolás, zenetanításának célja, hogy „a gyermekek megismerjék nemzetük és a világ zenei kincseit és megtanulják azok élvezetét. Másrészt megtanítja a gyermekeket a hangjegyek írására és olvasására”28, tehát a nevelést integráltan, komplex képességfejlesztésként képzeli el. Ennek érdekében alkotta meg a ritmikai-mozgásos feladatokat, például amikor a gyerekeknek zenére vagy ritmustapsra a földre rajzolt körön vagy ellipszisvonalon kell körbejárniuk gyorsuló lépésben, ugrálva, futva, tánclépésben, majd nehezítéssel: kezükben pohár vízzel, csengővel, égő gyertyával – az érzékelési funkciók és képességek fejlesztése érdekében29.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_577/#m1323aap_577 (2025. 12. 08.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_577/#m1323aap_577)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_577/#m1323aap_577)
A Montessori-pedagógusok a művészetpedagógiai eszközök30, elemek (a csendgyakorlatok, zajok-zörejek, különböző természeti és zenei hangok, egyszerű hangszerek) segítségével a gyermekek hallásának, érzékelésének, finommotorikájának, mozgási-észlelési érzékenységének fejlesztését célozzák meg, éppen ezért a zenei nevelés kiegészül a ritmikus tornával, főképpen népi-tradicionális táncoktatással, ének- és hangszertanulással, kottaírással, a zenei írás-olvasás elsajátításával, népdaltanulással, népi gyermekjátékokkal, klasszikus zenehallgatással, sőt más zenepedagógusoktól átvett módszertani elemekkel is31. Montessori pedagógiai rendszerének fontos részét képezi a művészetekkel való nevelés, ezen belül a zene általi képességfejlesztés – így párhuzamba állítható a Kokas-pedagógiával32.
Rudolf Steiner és Kokas Klára
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_582/#m1323aap_582 (2025. 12. 08.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_582/#m1323aap_582)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_582/#m1323aap_582)
Steiner az általa kialakított iskolai rendszerben fontos szerepet szánt a művészeti, zenei, sőt a kézműves nevelésnek33, hiszen szerinte nem helyes, ha csak az absztrakt gondolkodást tanulják a gyerekek, „művészetet kell tanítanunk a rajzolásban, lelki dolgokat kell tanítanunk a számolásban, és, művészi módon, konvencionális dolgokat kell tanítanunk az olvasásban; az egész tanítást át kell hatnunk egyfajta művészi minőséggel”34. A művészeti oktatás segíti hozzá a gyerekeket az élményszerzéshez és az érzelmi állapotok megéléséhez, éppen ezért „nem arról van szó csupán, hogy ápolni kell a művészeti oldalt is, hanem hogy a tanítás egészét a művésziből kell előhívni” – mondja Steiner35. A Waldorf-iskolákban tehát különös hangsúly esik a művészeti nevelésre36, az iskolai ének-zene oktatás pedig része a közösségi éneklés is önálló osztály-, és kamarazenekarokban, az iskola egyesített zenekarában, illetve iskolán kívüli kórusokban különböző rendezvényeken és hónap-ünnepségeken. Emellett, ha lehetőség van a hangszertanulásra, a kisebbek furulyán és ütőhangszereken, a nagyobbak húros hangszereken is játszanak.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_587/#m1323aap_587 (2025. 12. 08.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_587/#m1323aap_587)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_587/#m1323aap_587)
Az ének-zenetanuláson túl a művészetek színes, gazdag skáláján mozog az esztétikai nevelés: a nevelés folyamatában végig, az első osztálytól kezdve fontos szerepet kap a rajzolás-festés, illetve a színhasználat szimbolikus értelmezése. A rajzolás képességfejlesztő szerepet tölt be az írás-olvasás-számolás tanulásában és gyakorlásában is, de a tánc (ld. euritmia), a dramatizálás és színjáték, sőt a drámaírás és rendezés, díszletkészítés és hangszeres kíséret is része a Waldorf-tantervnek37. Steiner a teljes embert igyekszik testi-lelki-érzelmi értelemben, sokoldalúan nevelni, miközben nem húz széles határt az egyes tantárgyak között, sőt célja minél komplexebb módon társítani, átjárhatóvá tenni azokat38.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_590/#m1323aap_590 (2025. 12. 08.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_590/#m1323aap_590)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_590/#m1323aap_590)
A steineri euritmia – amely azonos alapokra épül, mint a Dalcroze-féle, de ahhoz hasonlóan különbözik az orvosi értelemben használt euritmiától – itt is táncos mozdulatművészet jelentésű, azaz tér-idő-testmozgás általi megjelenítési, önkifejezési forma39, de nem a gyermeki improvizáció áll annak középpontjában. Ez a nonverbális kifejezésmód fontos eleme Steiner pedagógiai módszereinek, amelyet az 1920-as évek elején integrált teljes körű nevelési koncepciójába. Steiner nemcsak a beszéd üzenete és hangszín-tónus euritmiájára gondolt, hanem azt minden más tárgy tanításában is alkalmazta, így például a matematika, geometria, zene és poézis esetében is40. A gyermek nevelését holisztikusan képzelte el, és ennek a koncepciónak rendelte alá pedagógiai módszereit és eszközeit, hangsúlyozva, hogy az euritmia nem egyszerűen tánc, sem improvizáció, nem is csupán mozdulatsor megtanulása, „a hang-euritmia lényegében nem tánc, hanem mozgás általi ének”41, emiatt mindig élő zenére kell történnie. Holger szerint ez a performansz, illetve ezek a gesztusok-mozdulatok, amelyeket később a tanár és a diáktársak megbeszélnek, közel állnak a Kokas foglalkozásain spontánul megszülető gyerek-táncokhoz, ugyanis mindkét közlésforma a zene kifejezési módja, a zene üzenetének kiábrázolása. A Steiner-féle művészi euritmia azonban szociális környezetben és térben történő megjelenítése bizonyos zenei elemeknek, amely gazdag repertoárja által segíthet a zenei érzékenységre nevelésben, és rokon a Kokas elképzelésével, de a gyakorlatban a kokasi átváltozó táncokban sokkal hangsúlyosabb a gyermeki szabadság42, tehát funkciójukat tekintve a mozgásos elemek merőben eltérnek egymástól.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_595/#m1323aap_595 (2025. 12. 08.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_595/#m1323aap_595)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_595/#m1323aap_595)
A Kokas-koncepcióval rokonítja a steineri felfogást a spirituális komponens szerepe is, még ha Steiner egészen más jelentéstartalommal beszél is Istenről, a lelki dimenziókról, az ember szerepéről a világban stb. Sőt Steiner istene sem azonos Kokas Istenével, kettőjük vallásossága tulajdonképpen alapjaiban és lényegében is eltér egymástól. Steiner nem bibliai-keresztyén alapról indul, hanem az okkult és ezoterikus tanításokból – és a hit tartalma is egészen mást jelent nála. Mindazonáltal megállapíthatjuk, hogy a transzcendens, természetfeletti értékek mindkét koncepcióban erőteljesen jelen vannak43. Steiner nem egyszerűen lelki-személyes kapcsolatként, segítésként értelmezi a nevelést, hanem valóságos lelkigondozói attitűdnek tekinti azt, amely nélkül számára nincs valódi pedagógia, mert szerinte a nevelő világi értelemben vett papi hozzáállása nélkül valódi nevelés elképzelhetetlen44.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_598/#m1323aap_598 (2025. 12. 08.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_598/#m1323aap_598)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_598/#m1323aap_598)
Az eddig elmondottak, a hét művészetpedagógiai koncepció elemeinek megismerése, fogalmi tisztázásuk és a vonatkozó szakirodalmi utalások alapján megállapítható, hogy Kokas pedagógiája besorolható az alternatív művészetpedagógiák közé, ugyanakkor nem tartozik a szűk értelemben vett, azaz tradicionálisnak nevezett reformpedagógiai irányzatok közé45, már csak időbelisége miatt sem, mivel indulása az 1970-es évek végére tehető. Ez a kor azonban egybeesik a történeti reformpedagógia harmadik szakaszával46. Kétségtelen, hogy a Kokas-pedagógia gyermek- és világszemléletében, eszközök és módszerek használatában, interdiszciplinaritása, nevelési alapelvei és célrendszere értelmében a reformpedagógiai koncepciókkal hasonlóságot mutat, és szellemisége is közel áll a reformpedagógusokéhoz. Mindezek alapján tehát a Kokas-módszer a tágabban értelmezett reformpedagógiák csoportjába sorolható, Kokas ugyanis az iskolareform 1960-tól kezdődő megújulásának egyik fontos képviselője volt nemcsak Magyarországon, de – éppen Kodály révén – az Egyesült Államokban, és Európa számos más országában is47.
| 1 | A hat reformpedagógus életrajzának rövid összefoglalását ld. az 1. sz. Mellékletben, Kokas életrajzát pedig a 2.1. fejezetben. |
| 2 | Ld. Schütz, 2002. In Joó, 2014. 81. |
| 3 | Joó, 2014. |
| 4 | U.o. 84. |
| 5 | Pethő, 2011. 28. |
| 6 | Alfred Lichtwark és Kokas Klára módszerének rövid összevetést ld. 2. sz. Melléklet 2. táblázatában. |
| 7 | Ld. Orff, 1994. |
| 8 | Andorka, 2013. 12. |
| 9 | Carl Orff és Kokas Klára koncepciójának rövid összevetését ld. 2. sz. Melléklet 3. táblázatban. |
| 10 | Ld. Székely, 2021b. |
| 11 | Kodály, 1941/1982. I.; Holger, 2011; Körmendy, 2015. Ld. a hazai – budapesti és kecskeméti székhelyű – Kodály-Intézet mellett a Magyar Kodály Társaságot, a Nemzetközi Kodály Társaságot. Ugyancsak nemzetközi vonatkozásúak pl. a Somerville (MA), Chattanooga (TN), Montevallo (AL), New York (NYC) egyesült államokbeli Kodály Intézetek, valamint a különböző országokban működő Kodály Akadémiák, az egyesült királyságbeli British Kodály Academy és az Amerikai Kodály Pedagógusok Szervezete. Ld. Sheridan, 2019; Selke, 2016. |
| 12 | Váradi, 2014. 8. |
| 13 | Deszpot, 2014b. 3. |
| 14 | Ld. Holger, 2011. |
| 15 | Kokas, 1992. 63. |
| 16 | Ld. Kokas, 1982a. In. Kokas et al., 2007. Tanár úr. Gyermekünk, 33(12). 8-9. Nemes. In Tóth, 2010. Ld. Kodály Zoltán és Kokas Klára zenepedagógiájának rövid összevetését 2. sz. Melléklet 4. táblázatban. |
| 17 | Pásztor. In Tóth, 2010. |
| 18 | Kenesei, 1994. 71. |
| 19 | Kokas, 1977a. 7. |
| 20 | Taps, lépés, testzene: „Az emberi test egyaránt alkalmas – primitív értelemben vett – melodikus, illetve ritmikai funkciók kiszolgálására. Tapsolás, csettintés, dobbantás, susogás, fütty, mind-mind különböző hangmagasságokon és hangszíneken megszólaltatható, zeneivé formálható hangok” – Szalai, 2016. 1. |
| 21 | Anderson, 2011; Pethő, 2011. |
| 22 | Szalai, 2016. 3. |
| 23 | Émile Jaques-Dalcroze és Kokas Klára zenepedagógiai módszerének összevetését ld. 2. sz. Melléklet 5. táblázatban. |
| 24 | Juntunen, 2019. |
| 25 | Janurik & Pethő, 2009. 194. |
| 26 | Montessori. In Németh & Skiera, 1999. 122. |
| 27 | Kokas, 1992; 1998. |
| 28 | Németh & Skiera, 1999. 125. |
| 29 | Montessori, 1940/1995. |
| 30 | B. Méhes hangsúlyozza, hogy Montessori és követői ma sem játékeszközöket használnak – B. Méhes, 1994/1997. |
| 31 | Pl. Dalcroze-tól, Orfftól, Suzukitól, Kodálytól. Ld. Pethő, 2011; Ujhelyi, 2007; B. Méhes, 1994/1997. |
| 32 | Montessori és Kokas módszerének párhuzamba állítását ld. 2. sz. Melléklet 6. táblázatban. |
| 33 | Ld. iskolai zenekar, euritmia-tánc, színek szimbolikája. |
| 34 | Steiner, 2018. 11. |
| 35 | U.o. |
| 36 | Pukánszky & Németh, 1996; Janurik & Pethő, 2009. |
| 37 | Carlgren, 1970/1999. |
| 38 | Steiner, 2018. |
| 39 | Carlgren, 1970/1999. |
| 40 | Ld. Holger, 2011. 65-66. |
| 41 | Steiner. In Holger, 2011. 66. |
| 42 | Holger, 2011. |
| 43 | Steiner és Kokas pedagógiájának összevetését ld. 2 sz. Melléklet 7. táblázatban. |
| 44 | Steiner, 1995. |
| 45 | Ahogy a fogalmat pl. Báthori & Falus, 1997, valamint Torgyik, 2004 meghatározása értelmezi. |
| 46 | Ld. Báthori és Falus szócikkét a Magyar Pedagógiai Lexikonban, Báthori & Falus, 1997. |
| 47 | Ld. Kokas, 1972. |