Természettudósnak lenni vagy nem lenni
To Be or Not to Be – A Scientist
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
(2020): Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó.
Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p1 (2024. 12. 22.)
Chicago
. 2020. Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p1)
APA
(2020). Magyar Tudomány 2020/10. Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p1)
Péter László
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
(2020): Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó.
Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p2 (2024. 12. 22.)
Chicago
. 2020. Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p2)
APA
(2020). Magyar Tudomány 2020/10. Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p2)
PhD, DSc, vegyész
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
(2020): Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó.
Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p3 (2024. 12. 22.)
Chicago
. 2020. Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p3)
APA
(2020). Magyar Tudomány 2020/10. Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p3)
peter.laszlo@wigner.hu
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
(2020): Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó.
Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p5 (2024. 12. 22.)
Chicago
. 2020. Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p5)
APA
(2020). Magyar Tudomány 2020/10. Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p5)
DOI: 10.1556/2065.181.2020.10.11
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
(2020): Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó.
Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p7 (2024. 12. 22.)
Chicago
. 2020. Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p7)
APA
(2020). Magyar Tudomány 2020/10. Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p7)
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
(2020): Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó.
Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p9 (2024. 12. 22.)
Chicago
. 2020. Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p9)
APA
(2020). Magyar Tudomány 2020/10. Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p9)
A tudósnak mint a tudást hordozó és tisztelettel övezett embernek a mítoszát számos kultúra létrehozta. Európában az ógörög kultúrát követően a felvilágosodás kora volt az, amikortól nagyszámú, egymással is részben kapcsolatot tartó és a világ megismeréséért hol vállvetve, hol versenytársként dolgozó tudós válhatott ismertté. A „tudós” mint kifejezés mára azonban világszerte kiveszőfélben van a mindennapi nyelvhasználatból. Helyét felváltotta a kutató, utalva az ismeret megszerzéséért folytatott tevékenységre, de egyúttal félredobva a tudás mint érték hangsúlyozását. Hogy a kifejezés népszerűségének változását motiválja-e az, hogy a tudás birtoklását az információk szinte azonnali és korlátlan elérési lehetőségei mellett egyre kevésbé tekintik a modern társadalmak értéknek, nem tudom megmondani. Azt azonban érzékelem, hogy a tudósi lét önvezérelt jellegét a „kutató” kifejezés már nem tükrözi, ehelyett sokkal inkább egy beosztott munkát végző alkalmazottra asszociálhatunk. Szembehelyezkedve a „modern” nyelvhasználattal, hadd hívjam tanult kollégáimat legalább e rövid írás erejéig tudósnak, megbecsülve ezzel ismereteiket, és tisztelegve mindazon erőfeszítés előtt, amivel tudásukat megszerezték.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
(2020): Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó.
Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p10 (2024. 12. 22.)
Chicago
. 2020. Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p10)
APA
(2020). Magyar Tudomány 2020/10. Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p10)
A jelen írás címében szereplő Shakespeare-i parafrázis gondolatát Alexander Kuhn ihlette egy nemrég megjelent írásával (Kuhn, 2020), amelyben népszerűségvesztésen átmenő szűkebb tudományos területére, az elektrokémiára vonatkozóan teszi fel ugyanezt a kérdést. Eszmefuttatásom számos részét tőle kölcsönöztem.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
(2020): Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó.
Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p11 (2024. 12. 22.)
Chicago
. 2020. Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p11)
APA
(2020). Magyar Tudomány 2020/10. Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p11)
Sok hagyományosnak mondható természettudományi terület oktatása szenved el manapság súlyos veszteségeket a középiskolai szinttől a doktori iskolákig. Ahogy már az alkimisták is mondták: egy terület akkor válik igazán tudománnyá, ha köze lesz a matematikához. A természettudományok emiatt aztán bonyolultak, és az alapok egyre pontosabb megismerésével folytonosan egyre bonyolultabbakká is válnak, akárcsak a részismeretek robbanásszerű gyarapodásával. Sokan ezért kerülik el ezeket a területeket, és ami a népszerűtlenségüknél is szomorúbb: akik nem értik, szinte törvényszerűen meg is vetik a tudományos ismereteket, nem véve tudomást róla, hogy a ma már leghétköznapibbnak tekintett eszközök mögött is évszázadok tudományos eredményei lapulnak.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
(2020): Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó.
Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p12 (2024. 12. 22.)
Chicago
. 2020. Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p12)
APA
(2020). Magyar Tudomány 2020/10. Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p12)
A természettudományok megítélését nagyban rontja az a technokrata hajsza is, ami a műszaki-természettudományos fejlesztési forrásokért folyik. Ha vezető politikusokat hallgatunk, olyan érzésünk támadhat, mintha a tudomány valamiféle régen volt gyermekkor után ma végre felnőttkorát élné, amikor már munkára fogható. Mintha elérkeztünk volna egy áhított új korszakhoz, amelyben a hasznosulás, az innováció, a profit a bálvány, míg az alapvető tudás megszerzése és megújítása elmaradott emberek idejétmúlt szórakozása lenne. Ez a statikus szemlélet nem veszi figyelembe, hogy a tudománynak mindig megvannak a kérdései, csak mindig mások. Más dolgok kerülnek a tudomány érdeklődésének középpontjába, és számítanak alapkérdésnek ma, mint akár tegnap, és a ma fejlesztései a tegnap felfedezésein nyugodnak – amik lehet, hogy ma már igen egyszerűnek tűnő kérdésfeltevéssel kezdődtek egykoron. Aki ma lemond a felfedezés lehetőségéről, az lemond a holnap fejlesztési irányainak kézbentartásáról is. Ez társadalmi szinten olyan „követő üzemmódot” jelent, amelyben a mások által véghezvitt felfedezések adaptálására vagyunk kárhoztatva. Ez a mindenkori élvonaltól való lemaradás konzerválásának útja.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
(2020): Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó.
Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p13 (2024. 12. 22.)
Chicago
. 2020. Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p13)
APA
(2020). Magyar Tudomány 2020/10. Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p13)
A világ megismerésében szerepet játszó új ismeretek – tudományos eredmények vagy technikai újítások – rendszerint három forrásból jöhetnek létre: az emberi kíváncsiság motiválta megismerési vágy, az üzleti vagy társadalmi érdeken alapuló céltudatos törekvés vagy akár a véletlen felfedezés által. A technokrata szemlélet a fenti sorból csak a másodikat ismeri, míg a személyes motiváció kulcsa rendre az érdek nélküli megismerési vágy (minél fiatalabb kort tekintünk az egyén életében, annál inkább). Ugyanakkor a megismerés anyagi feltételeit biztosító források társadalmi szinten is egyre koncentráltabban vannak átterelve a céltudatos fejlesztések irányába. Márpedig a tudományos gondolkodás gyökere a problémaalapú kérdésfeltevés, nem pedig a hasznosítási végcél meghatározása.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
(2020): Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó.
Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p14 (2024. 12. 22.)
Chicago
. 2020. Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p14)
APA
(2020). Magyar Tudomány 2020/10. Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p14)
Mindez lecsapódik az oktatási-kutatási rendszerekben is. Az alapismeretekben való elmélyülés igényére való nevelés helyett egyre inkább a hasznosulás gondolatköre határozza meg a felsőoktatást is. Ezzel párhuzamosan a klasszikus alaptárgyak helyét sokszor divatosan hangzó „trendi” nevekkel illetett másfajta kurzusok váltják fel, amelyekben lassan az alapismeretek is felhígulnak. Ekként lesz a képzés része a képletszerűen megfogalmazott összefüggéseken nyugvó természettudományi alapismeretek helyett a sokszor nehezen meghatározható tartalmú anyagtudomány, fenntartható fejlődés vagy pályázatírás. Félreértés ne essék: megfelelő tartalommal az utóbbiaknak is megvan (meglehet) a helyük a képzésben, csak nem azon az áron, hogy a tudomány alapjait ismerő szakemberek helyett kizárólag termelési és hasznosulási szempontokat ismerő és legfeljebb gyártásszervezésre képes diplomásokat képezzünk.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
(2020): Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó.
Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p15 (2024. 12. 22.)
Chicago
. 2020. Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p15)
APA
(2020). Magyar Tudomány 2020/10. Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p15)
A technokrata szemlélet elfelejti – nem egyszerűen hajlamos elfelejteni, hanem elfelejti, mintha egyenesen törekedne rá –, hogy a felfedezések letéteményesei szélesen képzett, a nekik kifejezetten megtanított ismereteken túlra tekinteni képes és akaró, az ismert keretek érvényességét állandóan felülvizsgáló emberek, descartes-i értelemben vett örök kétkedők – a tudósok. Ugyancsak tőlük erednek a paradigmaváltásokhoz vezető új gondolatok. A technokrácia szemlélete statikus, a tudományé dinamikus.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
(2020): Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó.
Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p16 (2024. 12. 22.)
Chicago
. 2020. Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p16)
APA
(2020). Magyar Tudomány 2020/10. Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p16)
Sokszor hallhatjuk manapság a kérdést: amikor szinte minden információ gyakorlatilag azonnal elérhető, és minden kérdés megválaszolható, mi a szerepe a tudásnak? A válasz nem könnyű. Először is, az egyszerű kérdésekre az egyszavas válaszok valóban szinte azonnal rendelkezésre állnak. Ez azonban még nem ismeret, mert a tudáselemek az összekapcsolásuk logikus módja által tudnak a mai értelemben vett értékes ismeretté válni. Más oldalról viszont a tudás nem a válasz maga, hanem része a tudásnak az is, hogy milyen kérdésfeltevés segítheti elő a fejlődést, nyithat meg új utakat és tárhat fel eddig ismeretlen kapcsolatokat. Ennek kidolgozása nyilvánvalóan a tudós elme dolga.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
(2020): Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó.
Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p17 (2024. 12. 22.)
Chicago
. 2020. Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p17)
APA
(2020). Magyar Tudomány 2020/10. Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_f46920_p17)
A természettudósi életpálya folyamatosan veszít a népszerűségéből és elismertségéből, miközben egyre kevésbé kínál vonzó jövőt. Ez nyilvánvalóan a szakma képviselőinek elbizonytalanodásához is vezet. Mindezt ellensúlyozandó mondom: mi, akik a természettudományokkal egyetemi oktatóként, kutatóintézeti vagy ipari kutatóként foglalkozunk, merjünk természettudósok lenni. Legyünk képesek a napi oktatási és projekthajsza mellett természettudósként meghatározni magunkat, és érvényesíteni az ebből fakadó szemléletet. Mert, ahogy az írás címe is mutatja, ez létkérdés. Létkérdés, nemcsak nekünk, hanem a követőink számára is, akiknek, ha nekünk magunknak nincs önbizalmunk a megfelelő önmeghatározáshoz, az értékeinket sem tudjuk átadni.
Irodalom
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
(2020): Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó.
Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_irod_2020_10_46920 (2024. 12. 22.)
Chicago
. 2020. Magyar Tudomány 2020/10. : Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_irod_2020_10_46920)
APA
(2020). Magyar Tudomány 2020/10. Akadémiai Kiadó. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/matud202010__16/#matud202010_irod_2020_10_46920)
Kuhn, Alexander (2020): To be, or not to be… Electrochemist? Journal of Solid State Electrochemistry, Published 18 May 2020. DOI: 10.1007/s10008-020-04650-x, https://www.researchgate.net/publication/341468659_To_be_or_not_to_beElectrochemist