Cím:

Bevezető

Introduction
Kiss Endre
DSc, professor emeritus, egyetemi tanár
Eötvös Loránd Tudományegyetem, Országos Rabbiképző – Zsidó Egyetem
andkiss@hu.inter.net
 
DOI: 10.1556/2065.180.2019.1.8
 

Hivatkozás

Kérjük, válassza ki az önnek megfelelő formátumot:

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépjen be.

1997-ben a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemen létrejött a Kiss Árpád Emlékszoba és Archívum. Ezzel nemcsak a nevelés tudósának öröksége vált kutathatóvá, hanem elindult egy közös gondolkodás is, melynek révén egy rendszeres konferenciasorozat megrendezésének igénye körvonalazódott. Ekkor már javában folyt a posztszocialista rendszerváltás és – még nem pontosan ilyen név alatt – a máig meghatározó, univerzális globalizációs folyamat is.

Hivatkozás

Kérjük, válassza ki az önnek megfelelő formátumot:

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépjen be.

2017-ben már a X. Kiss Árpád Emlékkonferenciát ünnepeltük, a kétéves ritmust tekintve ez egyben a sorozat húszéves évfordulóját is jelentette.

Hivatkozás

Kérjük, válassza ki az önnek megfelelő formátumot:

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépjen be.

A konferenciasorozat szervezői előtt a kezdetektől fogva világos volt, hogy az új világkörülmények erőteljesen és folytonosan fel fogják értékelni mind a pedagógiai tevékenységet, mind pedig az értelmes pedagógiai kutatásokat. Úgy vélték, hogy a pedagógia központi jelentőségű terület lesz, hiszen a globalizáció, a posztindusztrializmus és a társadalmi esélyegyenlőtlenségeket jól-rosszul egyedül kiegyenlíteni hivatott állam új társadalmi közeget teremtettek, és azóta is folytonosan teremtenek.

Hivatkozás

Kérjük, válassza ki az önnek megfelelő formátumot:

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépjen be.

Kerek húsz év távlatából visszapillantva a mérleg még mindig nincs egyensúlyban: a különleges történelmi kihívások valóban megjelentek, miközben az adekvát válaszok nem feltétlenül álltak össze egységes és koherens cselekvési sorrá. A tudás, az oktatás és a pedagógia forradalma egyelőre elmaradt, a világtörténelem vonata továbbra is ott zakatol a magyarországi kertek alatt.

Hivatkozás

Kérjük, válassza ki az önnek megfelelő formátumot:

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépjen be.

A mindvégig történelminek érzékelt előrehaladáshoz igyekeztünk sajátos témakörökkel, tudományos területek feltárásával hozzájárulni. Ezek közé tartozik a Kiss Árpád–Karácsony Sándor-tematika, az 1945–1948 közötti pedagógia korszaka, Kiss Árpád nemzedékének problematikája, a szinte semmiből az utolsó pillanatban életre galvanizált debreceni „Gyakorló”, az iskolai zaklatás addig inkább tabuizált problémaköre, az IKT- (információs és kommunikációs technológiák) eszközök használatának sokrétű problematikája, az „abszolút pedagógus” kérdésköre, az andragógia több területe, kitekintettünk a szélesebb társadalmi mező pedagógiai vonatkozásaira is, mint például a hadsereg vagy a börtönök, az egyházi és más rétegoktatások stb.).

Hivatkozás

Kérjük, válassza ki az önnek megfelelő formátumot:

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépjen be.

2017-ben került sor tehát a X. Kiss Árpád Emlékkonferenciára, egyben egy húszéves évfordulóra is. E kettős ünnepet dokumentáló, hamarosan megjelenő kötetben egy bőséges Függelék társaságában közel negyven előadás tanulmányváltozata lát majd napvilágot.

Hivatkozás

Kérjük, válassza ki az önnek megfelelő formátumot:

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépjen be.

Sajátos ünnepként éljük meg, hogy a mellékelt válogatás a Magyar Tudományban is megjelenik.
 

Hivatkozás

Kérjük, válassza ki az önnek megfelelő formátumot:

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépjen be.