A narratív készség elsajátítása gyermekkorban
Alapfogalmak, tipikus és atipikus fejlődésJegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Svindt Veronika–Bóna Judit (szerk.) (2024): Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636640644 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__125/#m1217anyt36_123_p2 (2024. 12. 22.)
Chicago
Svindt Veronika, Bóna Judit, szerk. 2024. Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644 (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__125/#m1217anyt36_123_p2)
APA
Svindt V., Bóna J. (szerk.) (2024). Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__125/#m1217anyt36_123_p2)
Murányi Sarolta
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Svindt Veronika–Bóna Judit (szerk.) (2024): Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636640644 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__125/#m1217anyt36_123_p3 (2024. 12. 22.)
Chicago
Svindt Veronika, Bóna Judit, szerk. 2024. Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644 (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__125/#m1217anyt36_123_p3)
APA
Svindt V., Bóna J. (szerk.) (2024). Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__125/#m1217anyt36_123_p3)
ELTE Alkalmazott Nyelvészeti és Fonetikai Tanszék muranyi.sarolta@btk.elte.hu
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Svindt Veronika–Bóna Judit (szerk.) (2024): Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636640644 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__125/#m1217anyt36_123_p5 (2024. 12. 22.)
Chicago
Svindt Veronika, Bóna Judit, szerk. 2024. Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644 (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__125/#m1217anyt36_123_p5)
APA
Svindt V., Bóna J. (szerk.) (2024). Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__125/#m1217anyt36_123_p5)
Kivonat: A történetmesélés alapvető és összetett nyelvi feladat. Az egy történet elmeséléséhez és hallott történetek megértéséhez szükséges készségeket a gyermekek 2 és 10 éves koruk között fokozatosan sajátítják el. A narratív készség elsajátítása során a gyermekek megtanulnak összefüggő és időben strukturált cselekményeket létrehozni és feldolgozni. A tanulmány ismerteti a narratív készség elsajátításához kapcsolódó alapfogalmakat, elméleti hátteret, valamint a főbb hazai és nemzetközi kutatási eredményeket a témában. A történetmeséléssel foglalkozó vizsgálatok közül azok kerülnek bemutatásra, amelyek a narratív készség elsajátításának fontos állomásait és ezek jellemzőit mutatják be az óvodás és kisiskolás korosztálynál.
Kulcsszavak: narratív készség; történetmesélés; anyanyelv-elsajátítás; narratíva; gyermeknyelv
The acquisition of narrative skills in childhood: Basic concepts, typical and atypical development
Abstract: Telling a story is a complex and elementary linguistic task. Between the ages of 2 and 10, children develop the ability to tell a story and understand the story being told to them. By acquiring narrative skills, children learn to create and process coherent and temporally structured stories. This paper describes the basic concepts, background theory, and findings of Hungarian and international research on the acquisition of narrative skills. It presents a selection of studies on storytelling that illustrate the key stages and characteristics of narrative skill acquisition in kindergarten and preschool children.
Keywords: narrative skills; storytelling; language acquisition; narrative; child language