Jelnyelv-elsajátítás és a nyelvi fejlődés változatossága
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Svindt Veronika–Bóna Judit (szerk.) (2024): Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636640644 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__68/#m1217anyt36_66_p2 (2024. 12. 22.)
Chicago
Svindt Veronika, Bóna Judit, szerk. 2024. Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644 (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__68/#m1217anyt36_66_p2)
APA
Svindt V., Bóna J. (szerk.) (2024). Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__68/#m1217anyt36_66_p2)
Hattyár Helga
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Svindt Veronika–Bóna Judit (szerk.) (2024): Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636640644 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__68/#m1217anyt36_66_p3 (2024. 12. 22.)
Chicago
Svindt Veronika, Bóna Judit, szerk. 2024. Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644 (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__68/#m1217anyt36_66_p3)
APA
Svindt V., Bóna J. (szerk.) (2024). Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__68/#m1217anyt36_66_p3)
Eötvös Loránd Tudományegyetem;
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Svindt Veronika–Bóna Judit (szerk.) (2024): Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636640644 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__68/#m1217anyt36_66_p4 (2024. 12. 22.)
Chicago
Svindt Veronika, Bóna Judit, szerk. 2024. Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644 (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__68/#m1217anyt36_66_p4)
APA
Svindt V., Bóna J. (szerk.) (2024). Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__68/#m1217anyt36_66_p4)
HUN-REN Nyelvtudományi Kutatóközpont hattyar.helga@btk.elte.hu
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Svindt Veronika–Bóna Judit (szerk.) (2024): Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636640644 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__68/#m1217anyt36_66_p6 (2024. 12. 22.)
Chicago
Svindt Veronika, Bóna Judit, szerk. 2024. Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644 (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__68/#m1217anyt36_66_p6)
APA
Svindt V., Bóna J. (szerk.) (2024). Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644. (Letöltve: 2024. 12. 22. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__68/#m1217anyt36_66_p6)
Kivonat: A siket közösségeket nagyofokú heterogenitás jellemzi nem csupán a hallásállapot tekintetében, hanem a családban hozzáférhető nyelvek, az alkalmazott nyelvelsajátítási stratégiák, a változatos nyelvi minták, valamint az oktatásban szerzett tapasztalatok stb. szempontjából is. Ennek megfelelően egységes nyelvelsajátítási folyamatról sem lehet beszélni a siketeket, illetve a jelnyelvet illetően. Mindezeket figyelembe véve a tanulmány nemzetközi és hazai kutatásokra alapozva mutatja be a jelnyelv-elsajátítás, illetőleg a siketek nyelvi fejlődésének legtipikusabb útjait, különös tekintettel a prelingvális siketeket érintő kérdésekre.
Kulcsszavak: siketek; jelnyelv; hozzáférés; nyelvelsajátítás; bimodális kétnyelvűség
Sign language acquisition and the diversity of language development
Abstract: Deaf communities are characterized by a high degree of heterogeneity not only in terms of the hearing status of its members, but also in terms of the languages available in the family, the language acquisition strategies used by the parents, the diverse language patterns experienced in the family, educational experiences, etc. Accordingly, we cannot speak of a uniform language acquisition process regarding the D/deaf or the sign languages. Taking all this into account, based on both international and Hungarian research, the current paper presents the most typical ways of acquiring sign language and the language development of the D/deaf, with particular attention to the issues of prelingually deaf children.
Keywords: D/deaf; sign language; access; language acquisition; bimodal bilingualism