4.2. Műfaj és nézőpont a narratívákban
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Tátrai Szilárd (2025): A nézőpont a nyelvi megismerésben. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_474/#m1301ananm_474 (2025. 12. 05.)
Chicago
Tátrai Szilárd. 2025. A nézőpont a nyelvi megismerésben. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_474/#m1301ananm_474)
APA
Tátrai S. (2025). A nézőpont a nyelvi megismerésben. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207.
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_474/#m1301ananm_474)
Ha a szövegtípus és a műfaj fogalmának, illetőleg a két fogalom viszonyának értelmezéséről folyó szakmai diskurzusba kívánunk belépni, a téma összetettségét szem előtt tartva, érdemes óvatosan és ugyanakkor kellő egyértelműséggel kijelölni a vizsgálat céljait. Először is érdemes egyértelművé tenni, hogy e helyütt nem a szövegtípus és a műfaj fogalmi viszonya tematizálódik. E tekintetben osztjuk Kocsány Piroska (2002) álláspontját, amely szerint „a mindennapi nyelvhasználat szövegtípusai és az irodalmi műfajok egyformán kétarcú jelenségek, amennyiben egyfelől megragadhatók jelenvaló voltukban, struktúrájukban, sajátosságaikban, másfelől egyúttal mind létrejöttükben, mind a folyamatos használatban, elválaszthatatlanul történeti kategóriák is. […] A szövegtípusok (Textsorte) besorolhatók az irodalmi műfajok mellé” (2002: 59).1 Az így értett szövegtípust és a műfajt tehát lényegüket tekintve azonos fogalmakként kezeljük, és inkább utóbbi terminust részesítjük előnyben, legyen szó akár mindennapi, akár irodalmi (nem csupán szépirodalmi, hanem tudományos, hivatalos, publicisztikai) irodalmi diskurzusokról (l. ehhez még Simon 2017). Ugyanakkor azt is szem előtt tartjuk, hogy a mindennapi társalgások műfajai különböznek is a tágan értett irodalmi műfajoktól. Amíg ugyanis az irodalmi szövegek esetében a műfaji elvárások nagyfokú kodifikáltságot mutatnak, addig a mindennapi társalgások műfajait a kapcsolódó elvárások kisebb mértékű kodifikáltsága jellemzi (l. Tátrai 2011a: 74–80; 2017a: 988–996).
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Tátrai Szilárd (2025): A nézőpont a nyelvi megismerésben. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_476/#m1301ananm_476 (2025. 12. 05.)
Chicago
Tátrai Szilárd. 2025. A nézőpont a nyelvi megismerésben. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_476/#m1301ananm_476)
APA
Tátrai S. (2025). A nézőpont a nyelvi megismerésben. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207.
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_476/#m1301ananm_476)
Mindazonáltal ebben a fejezetben némi távolságot is tartunk a műfajok szövegnyelvészeti, szövegtani kiindulópontú megközelítéseitől (l. azokhoz pl. Kocsány 1989, 2002, 2006; Tolcsvai Nagy 2001a, 2006b; valamint vö. Simon 2017). A műfajiság vonatkozásában elsősorban a funkcionális kognitív pragmatika perspektíváját érvényesítjük (l. összefoglalóan Tátrai 2011a, 2017a). Ezzel nem csak arra kívánunk rámutatni, hogy a funkcionális kognitív pragmatika szempontjai, illetve fogalmai jól hasznosíthatók a szövegtipológiai kutatásokban. Mihail Bahtyinnak (1988) a beszédműfajokkal kapcsolatos koncepciójára reflektálva arra is fel kívánjuk hívni a figyelmet, hogy a műfaj lényegi fogalom lehet a pragmatikai kutatások számára is (l. ehhez Tátrai 2017b).
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Tátrai Szilárd (2025): A nézőpont a nyelvi megismerésben. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_477/#m1301ananm_477 (2025. 12. 05.)
Chicago
Tátrai Szilárd. 2025. A nézőpont a nyelvi megismerésben. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_477/#m1301ananm_477)
APA
Tátrai S. (2025). A nézőpont a nyelvi megismerésben. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207.
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_477/#m1301ananm_477)
A fejezet a műfajokat a kommunikációs igények adaptív kielégítését megcélzó konstruálás keretében (Langacker 2008: 55–89, Tolcsvai Nagy 2013: 129–168), a típus és megvalósulás kölcsönviszonyára alapozva egyfelől diszkurzív kategóriákként, másfelől diszkurzív sémákként értelmezi. Az értelmezés adekvátsága mellett pedig két esettanulmány tanulságaival érvel. Az egyikben Esterházy Péter Esti című kötetének (4.2.1.; l. ehhez Tátrai 2018b), a másikban a Beégésem története című internetes topik narratíváinak (4.2.2.; l. ehhez Laczkó–Tátrai 2017, 2018) a műfajiságát problematizálja. E vizsgálatok természetesen nem a regény, illetve a beégésről szóló történet műfajának átfogó bemutatására vállalkoznak. Sokkal inkább azt tűzik ki célul, hogy a műfajiság szempontjából lényeginek tartható, pragmatikai szempontból egyértelműen releváns aspektusokra hívják fel a figyelmet.
| 1 | A német Textsorte szövegtípusként történő azonosítása okoz némi terminológiai zavart, bizonytalanságot (vö. a szövegfajta terminussal), ám ennek sem a szisztematikus feltárását, sem az orvoslását nem tűzi célul ez a fejezet. |