5. A stílus perspektiváltsága: stílustulajdonítás hétköznapi és irodalmi diskurzusokban
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Tátrai Szilárd (2025): A nézőpont a nyelvi megismerésben. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_685/#m1301ananm_685 (2025. 12. 05.)
Chicago
Tátrai Szilárd. 2025. A nézőpont a nyelvi megismerésben. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_685/#m1301ananm_685)
APA
Tátrai S. (2025). A nézőpont a nyelvi megismerésben. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207.
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_685/#m1301ananm_685)
A stílustulajdonítás perspektivikus természetére fókuszáló rész amellett érvel, hogy a megnyilatkozónak a figyelemirányítás interszubjektív kontextusában érvényre jutó szociokulturális szituáltsága lényegi szerepet játszik a stílustulajdonítás folyamatában. Ennek érdekében az elméleti modellálás és az empirikus kutatás harmonizálására törekszik, így az elméleti belátások ismertetését egyfelől egy többszintű empirikus vizsgálat (l. ehhez Tátrai–Ballagó 2020a, b), másfelől egy összetett kvalitatív elemzés eredményeinek bemutatása követi (l. Tátrai 2022d).
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Tátrai Szilárd (2025): A nézőpont a nyelvi megismerésben. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_686/#m1301ananm_686 (2025. 12. 05.)
Chicago
Tátrai Szilárd. 2025. A nézőpont a nyelvi megismerésben. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_686/#m1301ananm_686)
APA
Tátrai S. (2025). A nézőpont a nyelvi megismerésben. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207.
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_686/#m1301ananm_686)
Elsőként azokat az elméleti belátásokat tekintjük át, amelyek a stílus megértésének funkcionális kognitív pragmatikai megközelítéséből következnek (5.1.). Ennek keretében első lépésként a szociokulturális szituáltság fogalmának értelmezését végezzük el a közös figyelem, a kontextus és a nézőpont fogalmaival összefüggésben. A stílustulajdonítást itt a különböző szociokulturális tényezőket a megformálásban érvényre juttató, azokat a konstruálás integráns részévé tevő, deiktikus természetű folyamatként írjuk le (5.1.1). Ezt követően a stílustulajdonítás a stilisztikai sémák (stílusminták) aktiválásaként jelenik meg, amelyekhez képest a stíluselemekként funkcionáló különböző nyelvi konstrukciók stilisztikai jelöltségének, illetve jelöletlenségének a feldolgozása megtörténik (5.1.2.).
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Tátrai Szilárd (2025): A nézőpont a nyelvi megismerésben. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_687/#m1301ananm_687 (2025. 12. 05.)
Chicago
Tátrai Szilárd. 2025. A nézőpont a nyelvi megismerésben. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_687/#m1301ananm_687)
APA
Tátrai S. (2025). A nézőpont a nyelvi megismerésben. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207.
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_687/#m1301ananm_687)
A két egymásra épülő kérdőíves vizsgálatból álló empirikus vizsgálat (5.2.) központi, tárgytudományos kérdésfeltevése az, hogy a megnyilatkozó szociokulturális szituáltsága mint kontextusfüggő kiindulópont hogyan, milyen tényezőket, azok mely aspektusait, tartományait aktiválva jut érvényre a stílustulajdonítás folyamatában. E kutatás tehát nem törekszik arra, hogy a stílustulajdonítás folyamatát a maga komplexitásában empirikus vizsgálat tárgyává tegye. A stílustulajdonítással kapcsolatos reflexiók többszintű vizsgálatával az ilyen jellegű kutatásokat csupán kezdeményezni kívánja. Az empirikus vizsgálat kérdéseinek, feltevéseinek, illetve módszertani hátterének ismertetése után az eredmények bemutatása három probléma köré szerveződik, a kapott adatok egymásra épülését szem előtt tartva. Elsőként azokat a stílustulajdonításra reflektáló nyelvi kategóriákat tekintjük át, amelyeket az első kérdőív adatközlői megneveztek (5.2.1.). Ezt követően – szintén az első kérdőív adataira támaszkodva – a diskurzusrészletekben szereplő egyes nyelvi konstrukciók stilisztikai jelöltségének kérdéseit vetjük fel (5.2.2.). Végül a második kérdőív eredményeinek ismertetését a stílus szociokulturális tényezőinek érvényesülésére fókuszálva végezzük el, a stilisztikai jelöltség kérdését is szem előtt tartva (5.2.3.). A fejezetet a következtetések levonása zárja, természetesen arra is kitérve, hogy az első, nyitott kérdőív eredményei milyen mértékben korrelálnak a második, zárt kérdőív eredményeivel (5.2.4.).
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Tátrai Szilárd (2025): A nézőpont a nyelvi megismerésben. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_688/#m1301ananm_688 (2025. 12. 05.)
Chicago
Tátrai Szilárd. 2025. A nézőpont a nyelvi megismerésben. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_688/#m1301ananm_688)
APA
Tátrai S. (2025). A nézőpont a nyelvi megismerésben. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207.
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_688/#m1301ananm_688)
A stílus homogenitásának és heterogenitásának a problematikáját középpontba helyező harmadik egység a stílusimitáció, a stíluskeveredés és az iróniaértés közötti összefüggések feltérképezéséhez kínál fogódzókat (5.3.). A fejezet az elméleti belátások relevanciáját, valamint az azokból következő vizsgálati szempontok alkalmazhatóságát három szépirodalmi szöveg, Szerb Antal A választott lovag, a Szerelem a palackban, valamint a Cynthia című novellájának célzott, kvalitatív elemzésével szemlélteti. A vizsgálat a három novella elemzésével egyfelől a stílusimitáció három különböző, karakteres lehetőségét mutatja be: A választott lovag a homogenizáló, a Szerelem a palackban a polarizáló, a Cynthia pedig a relativizáló stílusimitációt szemlélteti (5.3.1.). Másfelől a vizsgálat arra is kitér, hogy a stílusimitáció jelzett megoldásai az ironikus értelmezés milyen lehetőségeit aknázzák ki (5.3.2.). Ez a vizsgálat, amely szépirodalmi diskurzusokban tematizálja a stílustulajdonítás perspektivikusságának kérdését, azzal, hogy a stílustulajdonítást a szociokulturális szituáltság, az iróniaértést pedig a tudati beállítódás működésével hozza összefüggésbe, e két kontextusfüggő kiindulópont kapcsolatára is rá tud kérdezni.