2. „Szegény Sándor, szegény Sándor!” (Petőfi a költészetben)
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Owaimer Oliver (2025): A költő születése. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641498 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p1 (2025. 12. 05.)
Chicago
Owaimer Oliver. 2025. A költő születése. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641498 (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p1)
APA
Owaimer O. (2025). A költő születése. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641498. (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p1)
A Petőfiről szóló emlék- és gyászversek folyama kissé nehézkesen indult el, mely vélhetően a Petőfi haláláról szóló hírek bizonytalan státuszával és a szabadságharc utáni megtorlás (sajtó)politikai légkörével magyarázható. Először 1849 szeptemberében jelent meg két költemény Hencz József és Bulcsú Károly tollából a Komáromi Lapokban.1 Komárom szeptember 27-i kapitulációját követően viszont jó darabig szinte egyáltalán nem jelentek meg Petőfihez szóló költemények. 1850 októberében Arany János még fontos gesztusnak tartotta e lírai búcsúzást, a Petőfi körüli hallgatásra panaszkodva köszönetét és elismerését fejezte ki Szász Károlynak (első) Petőfi-költeményéért: „[N]agyon jól esett, hogy akadt valaki, rajtam kívűl, ki szegény P[etőfi]ről megemlékezett. Bizony isten, már azt kezdtem hinni hogy P. csak az én privát-költőm volt, hogy már senkinek sem jut eszébe!”2 A politikai feszültségek lassú oldódásával viszont elszaporodtak az emlékező, tisztelgő és búcsúzó versek: Szász Károly például még további négy Petőfi-költeményt publikált. Születésüket serkentették a Petőfi kapcsán megjelenő aktualitások: a költő „újabb” verseinek kiadása és posztumusz akadémiai díjazása 1858-ban vagy a Vasárnapi Ujság 1857-es és 1860/61-es szülő- és sírhely-vitái. A Petőfihez írott poémák szimbolikus értékének gyors inflálódását mutatja, hogy Pákh Albert már 1853-ban gúnyosan fogalmazott e gombamód szaporodó költői gesztusról. Egy fiktív fűzfapoéta szerepébe bújva a poémák hamisságát, divatszerűségét, kisajátító szándékát kritizálta.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Owaimer Oliver (2025): A költő születése. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641498 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p3 (2025. 12. 05.)
Chicago
Owaimer Oliver. 2025. A költő születése. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641498 (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p3)
APA
Owaimer O. (2025). A költő születése. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641498. (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p3)
Petőfi hála istennek már a sírban van, s nem félhetek, hogy egy tekintetével megsemmisít. Aztán akad ollyan jámbor lélek is, ki mindazt elhiszi, mondván: lám, Petőfi is barátja volt! Ez a Petőfihez-irkálás igazán felséges találmány; nem tudom, ki fedezte fel, de a gonlat [!] aranyat ér!3
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Owaimer Oliver (2025): A költő születése. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641498 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p5 (2025. 12. 05.)
Chicago
Owaimer Oliver. 2025. A költő születése. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641498 (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p5)
APA
Owaimer O. (2025). A költő születése. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641498. (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p5)
Megjegyzendő, hogy nem csak a Petőfiről szóló versek váltottak ki gyakori ellenérzést ekkoriban. Az efféle alkalmi műfajoknak egyébként is kétes presztízse volt a korban. Szemléletes lehet Arany János esete, aki a panteonizáció patetikus sablonjaitól, a bárdköltőszerep kötöttségeitől való berzenkedésének adott hangot Tompa Mihálynak Széchenyi emlékezete című emlékódája (1860) kapcsán: „Alkalmi poéma lett bizony az, és nagyon meglátszik rajta a morális kényszerítés, melynek nyomása alatt a világra jött.”4 Csengery Antalnak részletesebben vallott ekkoriban a Széchenyi-emlékverssel (s az egy évvel korábbi Kazinczy-ünnepségekkel) kapcsolatos vívódásairól: komoly poétikai problémát jelentett számára az emlékezői szokásrendhez és az (emlékezet)politikai reprezentáció elvárásaihoz való igazodás. Az esetet részletesen elemző Porkoláb Tibor amellett érvel, hogy Arany elsődlegesen nem műve aktuális hatása és közönségsikere miatt aggódott, sokkal inkább a költőileg érvényes lírai megszólalás és az emlékezeti költészet műfaji sémáinak összeférhetetlensége aggasztotta.5
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Owaimer Oliver (2025): A költő születése. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641498 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p7 (2025. 12. 05.)
Chicago
Owaimer Oliver. 2025. A költő születése. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641498 (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p7)
APA
Owaimer O. (2025). A költő születése. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641498. (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p7)
Gondolod, nem sírtam-e titkon, belül vérző szívvel, vérkönyűket, a mult évi Kazinczy-jubileumok alatt, hogy midőn fű-fa viszhangozta nagy nevét, csupán nekem kelle némán maradnom? Ez nem restség, tunyaság, egykedvűség volt: a legemésztőbb fájdalmat éltem át. (…) [Most] Annyival kétesb a süker, hogy e nagy nemzeti gyász nagyobb, mintsem szóval ki volna mondható, s igy méltólag meg sem énekelhető.6
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Owaimer Oliver (2025): A költő születése. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641498 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p9 (2025. 12. 05.)
Chicago
Owaimer Oliver. 2025. A költő születése. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641498 (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p9)
APA
Owaimer O. (2025). A költő születése. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641498. (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p9)
A Petőfiről szóló versek vizsgálatát jócskán elmélyítené egy szinkrón és diakrón műfajtörténeti perspektíva, azonban érvelésünk logikai és terjedelmi kereteire tekintettel csak utalni tudunk néhány általános tendenciára. A Petőfiről szóló verses szövegkorpuszt leginkább az emlékvers nyitott kategóriájába sorolhatjuk. Az emlékvers alatt nem műfajt, inkább műfajcsoportot érthetünk: rendkívül szerteágazó, rizomatikus formai és tartalmi jegyeket mutató, időben és térben más-más műfajokat adaptáló, más-más „befogadói-használati” módokkal rendelkező fogalmat. Emellett meg kell különböztetnünk a szintén emlékversnek nevezett, emléknek szánt (például emlékkönyvbe) írt alkalmi versektől vagy emlékezésről szóló filozófiai poémáktól, illetve a memóriagyakorlatként (tanulási segédanyagként) funkcionáló verses mondókáktól.7 Az emlékvershez sorolhatók elsősorban azok a kegyeleti és tiszteletnyilvánítási célzattal készült költemények, melyeket napjainkban (francia kifejezéssel) hommage-ként szokás megnevezni. Illetve itt említendők a gyászköltészeti hagyomány epitáfiumokra (sírfelirat) és epicédiumokra (gyászének) alapozott irányzatai is.8 E költemények a 18–19. században anyanyelvűvé váltak, világképük és fogalmiságuk szekularizálódott,9 majd egyre személyesebb, olykor humoros hang szólalt meg bennük; emellett – mivel nyomtatásban is terjedtek – elszakadtak a temetés konkrét helyzetétől és a korábban bevett használati módoktól, így egyre önállóbb „irodalmi” életet kezdtek élni.10 Ha konkrétabb műfajokat akarunk megjelölni, kifejezetten a Petőfiről szóló versekre fókuszálva, igen színes a merítés. A sírfelirat, az epigramma, a (gyász)óda, az elégia, az elegico-óda, a (bor)dal, a (dalszerű) episztola, a cento, a ballada stb. attribútumai egyaránt fölfedezhetők. Porkoláb Tibor úgy véli, az emlékóda volt a korszak leginkább meghatározó, ám irodalmi-kanonikus értelemben igencsak bizonytalan státuszú emlékezeti műfaja.11 Érdekes, hogy a Világirodalmi lexikon a gyászvers néven jelölt műfaj(csoport) rendkívüli gyakoriságát és személytelenségét emeli ki:
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Owaimer Oliver (2025): A költő születése. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641498 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p11 (2025. 12. 05.)
Chicago
Owaimer Oliver. 2025. A költő születése. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641498 (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p11)
APA
Owaimer O. (2025). A költő születése. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641498. (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p11)
(...) szűkebb értelemben a halálirodalom lírai műfaja, olyan lírai költemény, amelynek témája a halál, a temetés, a siratás, a halott emlékének megőrzése. Tágabb értelemben a nemzetek történelmi katasztrófáit, a vesztes csatákat, háborúkat, a függetlenség elvesztését gyászoló költői alkotásokat is ide sorolják. (…) A 19. sz. 1. felében úgyszólván az ország minden tekintélyesebb személyét gyászverssel búcsúztatják, de ezek többnyire megmaradtak az alkalmi költészet szintjén. A nagy költők számára viszont az efféle – sokszor megrendelt – gyászversek, de még az őszinte bánatból, megrendülésből fakadó „… emlékezete” műfajú költemények is (amilyen pl. Vörösmarty: Berzsenyi emléke, 1837) valójában alkalmak voltak saját személyes mondanivalójuk kifejezésére. Erre példa lehet Csokonai: A lélek halhatatlansága (egy főúri hölgy temetésére készült), Vörösmarty: Kis gyermek halálára, Hubenayné, Madách: Mária testvérem emlékezete stb. Petőfi gyászversnek tekinthető költeményei (a Szüleim halálára kivételével, 1849) is ebbe a kategóriába tartoznak, pl. Vajda Péter halálára, Czakó temetésén, Rózsavölgyi halálára. E műfaj 19. sz.-i fejlődésében a csúcs Arany J.: Széchenyi emlékezete (1860) (…)12
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Owaimer Oliver (2025): A költő születése. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641498 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p13 (2025. 12. 05.)
Chicago
Owaimer Oliver. 2025. A költő születése. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641498 (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p13)
APA
Owaimer O. (2025). A költő születése. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641498. (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p13)
(Mivel a Petőfihez írott versek nem minden esetben a gyász kifejezésére irányulnak, szerencsésebbnek tartjuk emlékversnek nevezni őket.)
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Owaimer Oliver (2025): A költő születése. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641498 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p14 (2025. 12. 05.)
Chicago
Owaimer Oliver. 2025. A költő születése. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641498 (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p14)
APA
Owaimer O. (2025). A költő születése. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641498. (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p14)
A versek összegyűjtése és fölmérése egyébként nem probléma nélküli feladat. Nem egyértelmű ugyanis, hogy mi tekinthető Petőfiről szóló versnek. Hiszen vannak alkotások, amelyekben egészen expliciten, s vannak, amelyekben csak érintőlegesen vagy áttételesen jelenik meg a költő alakja. Illékonyak tehát a szövegállomány határai, meghúzásuk olykor esetleges és önkényes döntéseket igényel. A magunk részéről – gyakorlati okokból – igyekeztünk szűkebb értelmezést venni: például Arany János Emléklapra, A honvéd özvegye, A lantos, A dalnok búja, Letészem a lantot, Egressy Gábornak, Ősszel, Névnapi gondolatok és az Emlények című alkotásaiban mindben megjelenik valamilyen formában az eltűnt poéta, mégis kizárólag a nyilvánvalóan Petőfiről szóló Emléklapra, A honvéd özvegye és Emlények című költeményeket tekintjük Petőfi-versnek. Ennek tükrében állítható, hogy legalább 34 szerzőtől legalább 46 Petőfi-emlékvers található az 1867 előtti nyomtatványokban. További kutatásokkal e szűkebb szövegkorpusz bizonyosan bővíthető volna.13
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Owaimer Oliver (2025): A költő születése. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641498 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p15 (2025. 12. 05.)
Chicago
Owaimer Oliver. 2025. A költő születése. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641498 (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p15)
APA
Owaimer O. (2025). A költő születése. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641498. (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p15)
Mivel Petőfi holtteste nem került elő, nem volt temetése a Bach-korszakban: (első) búcsúztatása emiatt a sajtónyilvánosságban, többek között éppen a folyóiratokban megjelent verseken keresztül zajlott. Mondhatni, ezek a költemények helyettesítették a nyilvános temetést: a költő szabadságharc utáni búcsúztatása médiaeseményként zajlott le.14 Spontán és szervezetlen módon. A búcsúztatását meg sem próbálhatta egy szűkebb közeg szigorú, formális keretek között tartani.15 Az egyre differenciálódó sajtó és a különböző orgánumokhoz tartozó irodalmi erőterek (ebből a szempontból) korlátok nélkül emlékez(het)tek meg a költőről.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Owaimer Oliver (2025): A költő születése. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641498 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p16 (2025. 12. 05.)
Chicago
Owaimer Oliver. 2025. A költő születése. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641498 (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p16)
APA
Owaimer O. (2025). A költő születése. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641498. (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p16)
Erre utal Lauka Gusztáv beszédes, Petőfi Sándor sírján (1850) című költeményének (talán Petőfi Emlékezet című versét idéző) refrénje. A szöveghely tanúsága szerint az időről időre meglátogatható, a kegyeleti gyakorlatok terét jelentő sírhely hiányát az emlékezet „láthatlan szálai” pótolják: például a többes szám első személyben szóló költemény. A nyughely ismeretének hiányában így kereshetjük föl a költőt.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Owaimer Oliver (2025): A költő születése. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641498 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p18 (2025. 12. 05.)
Chicago
Owaimer Oliver. 2025. A költő születése. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641498 (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p18)
APA
Owaimer O. (2025). A költő születése. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641498. (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p18)
Hol nyugszol, melyik föld takarja tetemed,
Kinek keze tett jelt megfagyott szivednek?
Barátid sem tudjuk, mégis fölkeresünk,
Láthatlan szálain az emlékezetnek.16
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Owaimer Oliver (2025): A költő születése. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641498 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p20 (2025. 12. 05.)
Chicago
Owaimer Oliver. 2025. A költő születése. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641498 (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p20)
APA
Owaimer O. (2025). A költő születése. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636641498. (Letöltve: 2025. 12. 05. https://mersz.hu/dokumentum/m1326ksz__51/#m1326ksz_49_p20)
A költeményeket olvasva igen feltűnő a tonális, képhasználati, szerkezeti megoldások egyneműsége, bizonyos retorikai és tropológiai sémák gyakori fölbukkanása. Mivel az emlékvers kimondottan mellőzött területe a 19. századi szakirodalomnak, célszerűnek tartjuk retorikai, tematológiai és topikai eszköztáruk mentén ismertetni a költeményeket. Kizárólag a gondolatmenetünkre érvényes, induktív megközelítésben, terjedelmi okokból megelégedve egy vázlatosabb áttekintéssel.
2 Hász-Fehér 2019c, 122–123. Arany János Szilágyi Sándornak, Nagyszalonta, 1850. okt. 21. = AJÖM XV. 294.
4 Arany János Csengery Antalnak, Nagykőrös, 1860. ápr. 23. = AJÖM XVII. 450.
5 Porkoláb 2005, 110–122.
6 Arany János Csengery Antalnak, Nagykőrös, 1860. ápr. 23. = AJÖM XVII. 392.
8 Vaderna 2017, 172–174.
9 Redfield 1999, 68–71.
10 E folyamatról német nyelvterületen lásd: Bogner 2006. A romantika halotti irodalmáról: 341–377. A gyászversekről részletesebben: 368–370.
11 Porkoláb 2005, 110–122.
12 A szöveghely a gyászdal szócikk alatt szerepel. Király, Szerdahelyi 1975, 95–99. Kiemelés az eredetiben.
13 A szövegkorpuszba valamennyi Petőfiről szóló költeményt beemeltünk, egyedül a Petőfihez kizárólag intertextuálisan kapcsolódó verseket (például travesztiákat, paródiákat) nem vettük számításba. Nem terhelnénk indokolatlanul az olvasó figyelmét a művek pontos filológiai adatainak megadásával, hiszen rövidebb-hosszabb kereséssel majdnem mindegyik föllelhető (a kiadási adatok biztosan) az interneten. A szerzők neve és műveik címe alfabetikus sorjázásra talán mégis érdemes: Arany János: Emléklapra (1850), A honvéd özvegye (1850), Emlények (1851–55); Benedek Aladár: Az aradi „Petőfi-csárda” tulajdonosának (1866); Bulcsú Károly: Petőfi sírján (1849), Duna és Tisza (1856); Bozzai Pál: Petőfihez (1851); Czobor Kornélia: Petőfi: Arany Jánosnak (1863); Csalomjai Pajor István: Petőfi (1859); Eötvös Károly: A feltámadott költő (1861); Hencz József: Petőfi (1849); Hory Farkas: Petőfihez (1858); Jankai József: Petőfi Sándorhoz (1861); Jókai Mór: Petőfi-keresők (1861), Oh, Petőfi, ha most élnél! (1864); Lauka Gusztáv: Petőfi Sándor sírján (1850); Lisznyai Kálmán: Honvédek dicsdala (1861); Lévay József: Petőfi arcképe mellett (1851), Jó Petőfi (1856); Losonczy László: Visszaemlékezés Petőfire (1859); Mikszáth Kálmán: Petőfi sírja (1863/1864); Ormódi Bertalan: Petőfi (1866); Pájer Antal: Petőfi és Csokonai (1861); Petőfi István: Bátyám Debrecenben (1858), Sándor estején (1858); Rajka Teréz: Petőfi (Pályamű) (1866); Rodoczky Jenő: Álomképek Petőfi életéből (1867); Sárosi Gyula: A „csárda romján” (1858); Sréter Kálmán: Petőfi (1859); Szász Károly: Hallom dalaidat (1850), Románcz (1850), A szalkszentmártoni csárda előtt (1858), Petőfi ujabb költeményei (1858), Petőfi bölcsője és sírja (1861); Székely József: Petőfi (1852); Szelestey László: Petőfi Debrecenben (1857); Szél Farkas: Szalk-Szent-Mártonban (1862); Thaly Kálmán: Petőfi emlékezete (1855); Tompa Mihály: Petőfi (185*); Tóth Kálmán: Egy költő mellett (1853); Vajda János: P* S* versei olvasásakor (1858); Wohl Janka: Petőfi (1861); Zalár József: Béranger és Petőfi (1858); [Kornélia]: Emlékezés Petőfire (1857).
14 Vö. Fusso 2004, ix–xi. (Preface)
15 Vö. Szilágyi 2021b.