3. Az Európai Unió Afrikai Alapja

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az Európai Unió Afrikai Alapja az EU egyik válaszreakciója volt a 2015 nyarán lejátszódott európai menekültválságra. Az Unió vezetői a 2015 novemberében tartott vallettai csúcson jelentették be az új alapot. Az EUTF célja, hogy „integrált és koordinált választ adjon az instabilitás, irreguláris migráció és kényszerű lakhelyelhagyás szerteágazó okaira, konkrét, gyors és hatékony intézkedések formájában” (European Commission, n. d. a). Az alap a migráció és a lakhelyelhagyás mögöttes okainak orvoslása és a küldő országok jobb migrációkezelésének támogatása révén járult volna hozzá az EU-ba érkező irreguláris migráció csökkentéséhez. Ezzel más EU-s intézkedéseket egészített ki, például a különböző tengeri rendészeti akciókat (Cusumano, 2019), egy hasonló alapot a szíriai válságra adott válaszként, a Törökországgal kötött 6 milliárd eurós megállapodást, illetve később az Új Partnerségi Keretmegállapodást (New Partnership Framework), amely a kifelé irányuló migráció csökkentésére kívánta ösztönözni a fejlődő országokat (European Commission, 2016). Az EUTF a tervek szerint kiegészítette volna az EU meglévő, az afrikai fejlődést támogató pénzalapjait, leginkább az Európai Fejlesztési Alapot (European Development Fund, EDF). Az EUTF-et azonban az EDF-nél jóval rugalmasabbra tervezték: míg utóbbi forrásait „csigalassúságú” programozási folyamatokon keresztül osztották ki, az EUTF szabályait úgy alakították, hogy gyorsan tudjon reagálni a változó körülményekre (Castillejo, 2016: 19). A különálló pénzalap létrehozása továbbá lehetővé tette az EU számára, hogy az európai közvélemény szemében határozott, a migrációt valóban kezelni szándékozó szereplőként tűnjön fel.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az EUTF indulásakor 1,9 milliárd euróval rendelkezett (European Commission, 2016: 4), de a források összege 2020 végére 4,85 milliárdra nőtt (European Commission, 2021: 7). A teljes főösszeg 88 százaléka más, meglévő EU-s fejlesztési pénzek átcsoportosításából származott, leginkább az EDF-ből. A maradék 12 százalékot a tagállamok, valamint Norvégia és Svájc adták össze (European Commission, 2020a: 41–44). Az EU vezetői nagy várakozásokat fűztek ahhoz, hogy az EUTF-hez több külső donor is csatlakozni fog, illetve a tagállamok is mélyebben a zsebükbe nyúlnak, ez azonban túlzott optimizmusnak bizonyult.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az EUTF három tág földrajzi régióra koncentrál: Észak-Afrika, Afrika szarva, valamint a Száhel-övezet és a Csád-tó régiója; összesen huszonhat partnerországot felölelve. A forrásait továbbá négy tematikus prioritás között osztja el.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  1. Gazdasági és foglalkoztatási lehetőségek javítása, ahol a fő cél a képzés és a munkahelyteremtés, elsősorban fiatalok és hátrányos helyzetű csoportok számára.
  2. Az ellenálló képesség erősítése, vagyis a helyi közösségek támogatása, hogy jobban ellen tudjanak állni a külső sokkoknak, például az élelmezésbiztonság és a szociális védőhálók javítása révén.
  3. Jobb migrációkezelés, amely prioritás alatt az EUTF a kormányok migrációs politikáit támogatja, leginkább a szabályozási környezet és a határellenőrzési/rendészeti képességek javításán keresztül.
  4. Jobb kormányzás és konfliktusmegelőzés, amibe beletartozik a jog uralmának erősítése is.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az EUTF forrásainak megoszlását a három földrajzi és a négy tematikus prioritás mentén az 1. táblázat szemlélteti. Egy érdekes minta rajzolódik ki: míg a négy tematikus prioritás között nagyjából egyenlően oszlanak meg a források, a jobb migrációkezelés valamelyest fontosabbnak tűnik a másik három célnál. Sőt úgy tűnik, Észak-Afrikában ez az EUTF egyetlen célja, míg Afrika szarvában az allokációknak mindössze 8 százalékát teszi ki.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az EUTF rugalmasan működik, nincs előre megtervezett akcióterve. A projekteket „alulról” azonosítják be, az EU-delegációk kezdeményezésével, amelyek „széles körben egyeztetnek a helyi érintettekkel” (European Commission, n. d. b). A projektötleteket az Európai Bizottság (EB) brüsszeli EUTF-csoportja alakítja formális javaslatokká. A végső döntést az EUTF Operatív Bizottsága hozza meg, amelynek tagjai az EB, az Európai Külügyi Szolgálat és a befizető tagállamok. Minden, legalább 3 millió eurót befizető államnak van egy szavazata, bár a gyakorlatban az EUTF döntései konszenzussal születnek (European Union, 2015). A projektek megvalósítását különféle partnerek végzik, például a tagállamok nemzetközi fejlesztési ügynökségei, az ENSZ különböző szervei, egyéb nemzetközi szervezetek, a partnerországok hatóságai, NGDO-k, illetve konzorciumban a fenti szereplők különböző kombinációi (European Commission, n. d. b).
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

1. táblázat. Az EUTF forrásainak földrajzi és tematikus megoszlása, 2020
Észak-Afrika
Afrika szarva
Száhel-övezet és a Csád-tó
Összesen
Gazdasági és foglalkoztatási lehetőségek javítása
0
597
,5 (47)
443
,4 (28)
1040
,9
Ellenálló képesség erősítése
0
642
,1 (68)
536
,4 (26)
1178
,5
Jobb migrációkezelés
721
,8 (30)
145
,0 (20)
443
,2 (19)
1310
,0
Jobb kormányzás és konfliktusmegelőzés
8 (1)
379
,3 (37)
666
,9 (32)
1054
,2
Összesen
742
,3
1763
,9
2089
,9
4596
,1
Millió euróban, zárójelben a tervezett projektek száma. 2020 augusztusi adatok. Némely projektet az EU több tematikus prioritás alá is besorol; ezekben az esetekben a projekt értékét egyenlően osztottuk el a prioritások között.
Forrás: European Commission, 2020b alapján saját szerkesztés
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Míg az EUTF rugalmassága és gyors reagálóképessége üdvözlendő, ezek, illetve az EUTF migrációcsökkentési missziója fontos dilemmákat is felvetnek. Az ezredfordulót követően az EU a nemzetközi fejlesztés hatékonyságjavításának egyik legfőbb szószólója volt (Carbone, 2013; Kim–Lightfoot, 2017), még ha ez saját gyakorlatában nem is mindig jelent meg tökéletesen (Delputte–Orbie, 2014). Az EUTF működése több fontos segélyhatékonysági elvet is aláás, leginkább a recipiensek tulajdonjogát. A helyi szereplőkkel való konzultációk sokszor túl rövidnek bizonyultak, és a projektek inkább az EU érdekeit tükrözték, mintsem a partnerek szükségleteit (Castillejo, 2016: 20). A helyi szereplők mellőzése problémás, hiszen ők ismerik legjobban a helyi kihívásokat, és leginkább az ő érdekük azok megoldása. Bevonásuk nélk nehéz innovatív megoldásokat találni a migráció kezelésére (Castillejo, 2016: 21). Az EU továbbá azzal is aláásta a segélyezés hatékonyságát, hogy az EUTF forrásait feltételekhez kötötte. Az Új Partnerségi Keretegyezmény értelmében annál több segélyre jogosult egy partnerország, minél inkább együttműködik az EU-val a kivándorlás csökkentésében.
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave