II. A Rajk pedagógiai modellje

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A Rajkot nem pedagógusok alapították, és nem valamiféle pedagógiai kísérletnek indult (szemben sok más pedagógiai modellel). Jól kifejezi ezt az alapításkori cél: „kell egy rendes kollégium”. Később sem egy tudatosan választott „elméleti vagy pedagógiai modell” megvalósítására irányult, még ha sokat vettek is át a népi kollégiumok vagy más intézmények gyakorlatából. Ehelyett a szerves fejlődés, az együttélés gyakorlata alakította ki a Rajk sajátos rendszerét, amelyet elsősorban a mindenkori tagok igényei formáltak. Habár tömérdek vitát folytattak a mindenkori tagok a Rajk minden egyes eleméről, közben valószínűleg sohasem gondoltak erre, mint egy pedagógiai modell alakítására. A saját mindenkori életüket élték éppen, vitáztak, belelkesedtek egyes megoldásoktól, majd egy újabb évfolyam ezek lebontásában találta meg saját öntudatát.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ugyanakkor épp ez a szerves kialakulás és öt évtizedes tapasztalat teszi érdekessé, hogy a Rajk gyakorlata milyen jól kapcsolható több – jellemzően radikálisan formabontó – pedagógiai modellhez is. Más oldalról megközelítve a Rajk maga is összegezhető egy sajátos modellként, amely mások számára adhat tanulságokat.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ma Magyarországon egy morális pánik kezd kialakulni a felsőfokú és – rohamosan terjedően – a közoktatás kapcsán. Sok szülő úgy érzi, hogy a gyerekeit nem készíti fel az iskola a jövő kihívásaira. A diákok ezrei mennek külföldi iskolákba. De ettől függetlenül is általánosan jellemző, hogy nem hisznek abban, hogy jó helyen vannak; sok lehetőség közül sem éreznek jónak semmit. Sokat hallunk arról, hogy teljesen új készségekre lesz szükségünk, jön a mesterséges intelligencia és a robotok, a mai szakmák egy jó része eltűnik, és még nem is látjuk, mik jönnek helyettük. Mindeközben az iskola mintha mit sem változna; a tanár kiáll a tábla elé, kezébe veszi a krétát és elkezdi írni, mit is kell a dolgozatra bemagolni… Persze számos alternatív iskola hirdeti magát, de döntő többségük azért továbbra is csak a tradicionális paradigmán belül kínál jobb körülményeket: jobb tanárokat, interaktívabb oktatást, szülő- vagy gyerekbarátabb légkört stb.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Hosszan lehetne elemezni, milyenek is az iskoláink, és miért olyanok, de a Rajk-modell szempontjából négy alapvetését emelném ki a tradicionális iskola paradigmájának azért, hogy megragadhassuk, miben más a Rajk modellje. Ez egyben arról is szól, hogy a Rajk-modell hogyan épül be egy általános pedagógiai paradigmaváltásba, hogyan hasznosíthatók a tanulságai más iskolák, tanulóközösségek számára is.
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave