5.1. A szakmai munka rendszere

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ez az elhelyezés, a szakmai munka elvei és gyakorlata is a diák-önkormányzatiság intézményrendszere által támogatott egyéni választásra és felelősségvállalásra épül. A szakkollégisták az alakulástól fogva maguk döntöttek afelől, milyen kurzusokat vesznek fel a kollégiumban. A döntés keretei, információs bázisa és technikája persze sokat változott az öt évtized alatt, a döntés lehetősége azonban mindig a diákok kezében volt. Ez az egyik olyan tétel, amelyben lényeges a különbség a Rajk-modell és azon, egyébként esetenként szintén példaértékű külföldi és hazai kollégium modellje között, ahol többé-kevésbé szigorúan, de egyértelműen felülről meghatározott kurzusrendszer működik.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Nálunk a diákok félévről félévre maguk döntik el, hogy milyen kurzust (kurzusokat) választanak. A kurzusok megszervezése a szakmai tevékenység átfogó irányítását ellátó SZMT (Szakmai Munka Tanácsa) feladata. Ők minden tavasszal összegyűjtik a kollégisták ötleteit, javaslatait. Ilyenkor több tucat javaslat jön össze, s egy elsődleges szűrés után az SZMT felkéri kurzustervezet készítésére a kollégisták által javasolt tanárokat (kurzustartó elvben bárki lehet, nincs egyetemhez vagy pozícióhoz kötve). Többlépcsős eljárással, fokozatosan szűkül a kurzusok köre, a folyamat végén a nyári tábor után alakul ki a „szinte” végleges kurzuskör (ősszel még lehetnek módosulások). Minden kurzus elindul, amire legalább négy jelentkező van, a létszám felső határa pedig az intenzív kurzusműködés érdekében nyolc főben van megállapítva. A kurzusfelvételben óhatatlanul megjelenő ütközéseket, konfliktusokat az évek során kialakult, időről időre felülvizsgált sokoldalú, abszolút transzparens szabályok kezelik.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Végül a diákok jellemzően két szakkollégiumi kurzust vesznek fel félévente az egyetemi tanulmányaikon túl. Minden kurzus más és más, a menetét a kurzusvezető dönti el, de az SZMT mindegyiküknek ad egy vezérfonalat a rajkos szabályok és szokások átadásával. Az alapeset, hogy a kurzusok heti egyszer kétórás, kiscsoportos (4-8 fős) kurzusalkalmat és jelentős ráfordítást igénylő egyéni készülést jelentenek, félévenkénti beszámolóval, amelynek valamilyen saját produktum létrehozásán kell alapulnia. Érdemes belegondolni, hogy a félévenkénti két kurzus a szokásos 3-5 éves rajkos pályafutás során összesen 15-20 intenzív kurzust jelent – ez elegendő idő és alkalom a tanulmányok egészét befolyásoló tudásanyag szerzésére.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A kurzusrendszert igyekszünk igen rugalmasan tartani mind tematikai, mind formai szempontból. Mivel gyakran merülnek fel különleges tematikai igények, bevezettük az úgynevezett „B” kurzusokat, amelyek az SZMT értékelése alapján távol vannak a (bármilyen tágan értelmezett) kollégiumi szakmai főáramtól (például művészeti, készségfejlesztési, történeti jellegűek). Minden szakkollégistának kötelező félévente legalább egy „A” kurzus felvétele. Vannak továbbá úgynevezett blokk-kurzusaink, amelyek valamilyen okból (például nagyon speciális tematika vagy külföldi oktató elérhetősége miatt) koncentráltan vannak megtartva. Fontos szerepet kapnak programunkban a lakiteleki Alkotóházban rendszeresen megvalósuló kurzushétvégék, amikor a kurzusok két intenzív napot töltenek változatos, a kurzus tematikájához kapcsolódó, de nem a rendes „menetrendbe” illeszkedő témák feldolgozásával, kapcsolódó filmekkel, meghívott vendégekkel vagy épp módszertani csemegékkel.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A félévenként megvalósuló 20-25 kurzusból minden évben 6-8 teljesen új, mondhatni előzmény nélküli. Gyakorlatilag alig van olyan kurzustartó, aki folyamatosan képes megnyerni a szükséges számú hallgatót, az egy-egy témakör iránt jobban érdeklődők el is fogynak 2-3 év után – talán emiatt nem alakul ki egyfajta „Rajk közgazdasági iskola” sajátos módszertannal és világnézettel (az utóbbi 3 évben összesen 90 tanárunk tartott kurzust legalább egyszer a Rajkban).
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ez a nagyon intenzíven versenyeztető közeg elég idegen a magyar felsőoktatástól, de komoly presztízst ad a tanárainknak, még ha néha nehezen fogadják is, hogy akár sikeres évek után hosszabb-rövidebb időre kikerülnek a rendszerből. Általában megértik azonban azt, hogy a változó érdeklődés a rendszer sajátja, s mivel ennek komoly hagyománya van, ezért mindenki tudja, hogy folyamatosan fejlesztenie kell a tematikát és a pedagógiai eszközeit. Felmerülhet-e a kockázata annak, hogy megjelenik a magyar felsőoktatás sok részében kialakuló „ti nem tanultok, mi nem tanítunk” rossz kompromisszuma? Mi szorítaná a diákokat a nagyobb munkát igénylő kurzusok választására? A Rajkban komoly elismertsége van a „nehéz kurzusoknak”, ahol a nehéz teljesítésnek a hiteles kurzustartó ad értelmet. Hogy egy-egy kurzus teljesítése mennyire jelent valóban komoly munkát, azt elég pontosan lehet tudni, hiszen az együtt élő közösségben ezek a dolgok a mindennapokban jól láthatóvá válnak. Mindez azért is érdekes, mert a kurzus nem teljesítésének komoly következménye van: két nem teljesítés automatikus kizáródással jár, ami után a kollégiumi gyűlés kétharmados többséggel veheti csak vissza a hibázó tagot – ez mindig komoly közösségi tisztítótűz.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A kurzusok tematikája és intellektuális tartalma igen sokszínű. Megtalálhatók az egyetem tematikájába illeszkedő kurzusok, más társadalomtudományok témái (például pszichológia, történelem köréből), művészeti, vallási vagy kifejezetten matematikai-módszertani területek. A kurzusok tartalmát illetően nincsenek ideológiai korlátok vagy elvárások, ilyen szempontból is színes a választék. Azt persze helytelen lenne tagadni, hogy a kollégium egész működésében uralkodó szabadelvű gondolkodás a kurzusrendszert is áthatja – nem valami elhatározott szándék, hanem a tematika decentralizált, a hallgatói irányultságot, érdeklődést kifejező kialakítása miatt.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Sajátos szerepet töltenek be a szakmai munkában a Neumann-, Simon- és Andorka-díjasokhoz kapcsolódó felkészülő programok (A díjakról lásd a 6.5 fejezetben írtakat.) A díjasok megválasztása után gyakorlatilag rögtön megalakul egyrészt egy szervezőteam, másrészt kialakul azon rajkosok 10-20 fős köre, akik részt szeretnének venni a majdani mesterkurzuson, ami egy 4-5 órás kiscsoportos szeminárium a díjasokkal a díjátadó másnapján. A szervezőteam összeállít egy szakmai programot, amely esetenként eltérő arányban tartalmaz kurzusszerű összejöveteleket, a díjas témájában dolgozó vendégelőadókat, s része egy változó műfajú kiadvány elkészítése. Az elmúlt egy-két évben megszilárdulni látszik, hogy a mesterkurzust egy minden rajkos szabályt kielégítő kurzus készíti elő. Ennek a folyamatnak az eredményeképpen a mesterkurzus résztvevői már jól felkészülten várják a vendégprofesszort.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az évek során több alkalommal rendeztünk blokk-kurzust neves külföldi előadók részvételével. Ezek 2-3 napos intenzív eszmecserék a meghívott témájában, felkészült 10-20 főnyi csoportokban.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Érdemes röviden megemlékezni a nyelvi képzésről, kurzusokról is. A kollégisták nyelvi felkészültsége ma természetesen összehasonlíthatatlanul jobb, mint a Rajk történetének korábbi időszakaiban (ez nem a Rajk, hanem a felsőoktatásba bekerülés követelményrendszerének érdeme), de más egyetemi rétegekhez képest nem kiemelkedő, és bizony van elég sok fehér folt. Saját nyelvi kurzusokat ritkán szervezünk, de a nyelvtudás fontos szerepet kap a szakmai kurzusokon. Néhány kurzus teljesen idegen nyelven (ez azt jelenti: angolul) megy, viszont az olvasmányok a legtöbb kurzusban döntően, sokszor szinte kizárólagosan, angol nyelvűek. Jelentős ösztönzést és támogatást jelentenek a nyelvi fejlődéshez a díjasaink látogatásai, a felkészülés és a vendégek fogadása során egyaránt. Ezek a formák természetesen elsősorban a szaknyelvi tudást segítik – az általános nyelvismeret támogatására pedig jelentős mértékben használják diákjaink a nemzetközi kapcsolatokat (például az EucA rendezvényeit), az ösztöndíjprogramokat, nyári egyetemeket.
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave