5.2. A szakkollégiumi kurzusrendszer és az egyetemi tanterv viszonya

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az elmondottakból látható, hogy igencsak lényeges különbségek vannak az egyetemi és a szakkollégiumi szakmai (tanulmányi) rendszer között. Ezen különbségek nagy része szükségszerű és létük inkább kedvező, mintsem kifogásolandó.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • Az egyetemi oktatás szükségszerűen az átlagos diákot tartja a fókuszban. (Tekintsünk itt el egy pillanatra az átlagos diák definiálásának nehézségétől, s elégedjünk meg azzal, hogy ezt sok dimenzióban értelmezzük: az intellektuális erőre, az ambícióra, munkaképességre s hasonló adottságokra gondolunk.) Az átlag sajátossága, hogy alatta és felette is vannak – a szakkollégiumok egyértelműen és deklaráltan az utóbbi körre építenek. Ez eleve más lehetőségeket jelent az egyetemi és a szakkollégiumi képzési programok számára.
  • Az egyetemen nagy létszámú, diverz csoportokkal kell foglalkozni, ez korlátot szab a munka intenzitásának. A szakkollégiumok kiscsoportos képzési struktúrája mind az intenzitás, mind a rugalmasság szempontjából más lehetőségeket nyújt, s más követelményeket támaszt, mint például az egyénekre való odafigyelést.
  • A célcsoport és a méretek eltéréséből az is következik, hogy az egyetemi tantervek sokkal nehézkesebben, lassabban változtathatók, mint a kollégiumi kurzusrendszerek. Így a szakkollégiumi kurzusok innovatív példaként, kísérleti terepként szolgálhatnak az egyetemi oktatás fejlesztéséhez.
  • A szakkollégiumi kurzusokra csak olyanok járnak, akik az adott tematikát és tanárt konkrétan kiválasztották a részükre a diáktársaik által felajánlott kurzuskínálatból, amelyet maguk is alakíthattak. A kurzusmunkát nagymértékben segíti, hogy ebben a közegben sokkal nagyobb a felkészülési, aktivitási hajlandóság, mint az egyetemi kurzusok többségén, ahol a diákok jó része nem személyes érdeklődésből, hanem tantervi kényszerből jár az adott kurzusra.
  • A szakkollégiumba való felvétel egy második szűrője a képességeknek az egyetemi felvételi után. Értelemszerű, hogy az ezen a szűrőn is átesett átlagos szakkollégista tanulmányi késztetése és hajlandósága az egyetemi átlagnál erősebb.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A fentiekből az következik, hogy hibás lenne egy olyan értékelés, hogy a szakkollégiumi képzési rendszerek „jobbak”, mint az egyetemiek – az igazán érdekes kérdés az, hogy milyen viszony alakul, illetve alakítható ki a kettő között. A Corvinuson, illetve jogelődjein a Rajk létezésének fél évszázada alatt számos, több esetben meglehetősen alapvető változásokhoz vezető reform és korszerűsítés zajlott le – ezekhez a Rajknak mindig alkalmazkodnia kellett. Azt kellett megtalálnunk, hogyan tudjuk legjobban összekapcsolni az egyetemi és a szakkollégiumi tanulási folyamatokat.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ennek módja szakterületenként és időszakonként is változott, s két alapmodell variálgatásából állt. A kérdés tömören úgy fogalmazható meg, hogy a szakkollégiumi képzés arra kényszerül-e, hogy az egyetemi oktatásban megjelenő hiányosságokat pótolja, vagy az egyetem megadja az alapokat, s a kollégiumban erre épülő pluszismeretek átadása a cél. Világos, hogy a második változat dominanciája a kívánatos. A hiányosságok lehetnek tematikaiak vagy színvonalbeliek – az első esetben az egyetemi tantervben (még?) nem szerepelnek bizonyos ismeretek, amelyek egy adott tudományterület már elvben oktatható eredményeire épülnek, a második esetben a téma vagy tantárgy szerepel az oktatásban, de gyenge színvonalon. A Rajk és a Corvinus kapcsolatában mindkét változatra bőven találunk példát, voltak időszakok, amikor bizonyos területeken „egyetempótlásra” kényszerültünk, máskor és más területeken jól lehetett az egyetemi tárgyakra építeni. Érdemes kiemelni, hogy a helyzet felismerése és a kívánatos kurzus beindítása a Rajk ismertetett kurzusválasztási rendszerében hallgatói feladat, ami a tapasztalat szerint, ha nem is hibátlanul, de jól teljesül. Ez nyilvánvalóan nem valósítható meg az egyetemen, a szakkollégiumi tapasztalatok felhasználása azonban kívánatos lenne.
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave