A társadalmi háttér szerinti struktúra

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A Rajk értékrendjének egyik kulcseleme a társadalmi mobilitás elősegítése, az esélykiegyenlítésre való törekvés, amihez működési modellünk szerint elengedhetetlenül szükséges a nagyon eltérő családi hátterű szakkollégisták együttműködése. A szakkollégium fennállása óta folyamatosan voltak tagjaink között kedvező és kedvezőtlen otthoni adottságokkal idejövő emberek, s nagyon gyakran kiderült, hogy milyen sok dimenziós az anyagi és szellemi javakhoz, kapcsolatokhoz, szocializációs helyzetekhez való hozzáférést magában foglaló „társadalmi háttér” kifejezés. A társadalmi összetétel változásai az évtizedek során a Rajkban is megjelentek, de elmondható, hogy ezt a társadalmi hátteret leginkább a szülők iskolai végzettsége és jövedelmi viszonyai határozzák meg.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Nem biztos, hogy a legfontosabb, de a leginkább szembetűnő differenciáló tényező az anyagi lehetőségek eltérése. Meg kell mondani, hogy az utóbbi években a kollégisták anyagi lehetőségeinek különbségei növekedtek, és a Szabó Kálmán Tehetségprogram (SZKTP), amelyről külön is szólunk, az utóbbi években különösen megnövelte a figyelmet és az affinitást a kollégium belső szociális szerkezete iránt.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Egy, a közelmúltban végzett anonim felmérés szerint a kollégisták kétharmada vagy a 9.,10. (azaz a legmagasabb), vagy a 3., 4. azaz a közel legalacsonyabb jövedelmi decilisbe tartozott. Igen nagy tehát a rajkosok anyagi lehetőségeinek szóródása – miközben nemcsak intézményileg, de közösségileg is élő elvárás, hogy mindenki vegye ki a részét a kollégium működtetésének feladataiból, illetve a közösségi eseményekben is, s ezek mellett teljesítsen színvonalasan szakmai munkájában. Ez bizony nem egyenlő súlyt helyez az eltérő társadalmi helyzetű kollégisták vállára. Az egyre jelentősebb (bár nem kiemelkedően magas) kollégiumi díj, a táborok, a közösségi, kulturális, szakmai eseményeken való részvétel költségei a szoros együttélésben látványosan eltérő, elkendőzhetetlen mértékben jelentenek gondot az egyes kollégisták számára.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ez a felismerés régóta megvan, de közösségi kezelése roppant nehéz, akár az anyagi helyzet összetevőinek megítélése, akár a személyes érzékenységek szempontjából. A közösségi gondolkodás csak a közelmúltban tudta kimunkálni azt a választ, amit erre az erős differenciálódásra – a megértésen, empátián és az ebből következő magatartásformákon túl – közösségileg adhatunk, s bevezettük a kollégiumi „szoctám” rendszerét. A hosszú előkészítés, a sok vita nem volt ok nélkül: komoly közösségi aggodalmak merültek fel egy belső támogatási rendszer minden szóba jött változatára, ezeknek az emberi kapcsolatokra való hatására vonatkozólag, hiszen valamiképp mindegyik sértette volna a személyes egyenlőség elvét, például „Hogyan megy együtt sörözni a támogató és a támogatott?”. A Rajk közösségi szellemiségének diadala volt, amikor 2018-ban bevezettünk egy nagy alapossággal kimunkált rendszert. Ennek lényege röviden, hogy aki úgy érzi, hogy megteheti, önként túlfizeti az előírt (a kollégiumi gyűlés által meghatározott) kollégiumi díjat, s az így keletkező többletből kiegyenlítjük az erre kérelmet benyújtó, gyenge pénzügyi háttérrel bíró kollégisták alacsonyabb befizetéseit. Mind a túlfizetés, mind a kérelmezés önkéntes és anonim, a rendszert kezelő háromtagú pénzügyi bizottság ismeri csak a neveket. A rendszernek számos finomsága van, ezért is folytak éveken át viták, hogyan lehetne a személyes érzékenységtől a kollégium pénzügyi egyensúlyáig terjedő, az egész közösségi életet mélyen érintő vonatkozásait kezelni. Az első évek tapasztalatai kedvezőek, a rendszer (igaz, állandó odafigyeléssel és alkalmazkodással) fenntarthatónak tűnik.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az anyagi helyzet differenciáltságának egy másik bonyolult hatásokkal járó következménye a rajkosok munkavállalási szokásaiban lelhető fel. A munkavállalásnak természetesen egyénenként eltérő okai lehetnek, ezek közül kiemelkedő fontosságú és elkerülhetetlen, ha a rajkosnak anyagi kényszerből kell munkát végeznie. Ezekben az esetekben nagyon sokat segít a közösség megértő és támogató hozzáállása, hiszen a munkavégzés sajnos akadálya annak, hogy az érintett ez idő alatt teljes értékű szakkollégiumi munkát végezzen: már a heti 20 órás munkavégzés is komoly akadály, pláne, ha kötött munkaidőben történik, de a nem ritka 40 órás munkavállalás már igen súlyos gond. A kollégiumi évek alatt történő munkavégzés amúgy is sok vita tárgya a közösségben. Komoly érvek sorakoztathatók fel amellett, hogy az egyéni fejlődés hosszú távú szempontjából helyesebb lenne az egyetemi és a szakkollégiumi munkára koncentrálni az erőforrásokat, tehát akinek nem muszáj, ne dolgozzon. Ugyanakkor a hazai üzleti világ azon gyakorlata, melyben elhitetik a diákokkal, hogy az egyetem alatt szerzett gyakorlati tapasztalat igen nagy előny, a tények alapján hosszú távon megtévesztő és káros: az előny igaz az első munkavállaláskor, de egy-két év alatt elenyészik. Az elvesztett egyetemi és szakkollégiumi tapasztalást meg senki nem szerezheti vissza. A munkavállalás okozta szakmai hátrányok kiegyenlítésére indult be a közelmúltban – voszkos kezdeményezésre és pénzügyi támogatással – a „Hátország” projekt, amely az anyagi kényszerből történő munkavállalás kiváltását célozza. Az első tapasztalatok egyértelműen kedvezők.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az anyagi helyzetben meglévő különbségek mellett kevésbé szembetűnő, de szintén rendkívül fontos szegmentálója a szakkollégiumi közösségnek a társadalmi háttér eltérő volta. Ez jelentős forrása a szakkollégisták közötti általános kulturális különbségeknek, az eltérő szokásoknak, az értékek más-más értelmezésének is. Ez egy nehezen leírható viszonyrendszert alakít ki, ahol a Rajk olyan alapelvei, mint a tolerancia, a kölcsönös megbecsülés, alapvető szerepet játszanak. A Rajkban mindenki tudatában van, s olykor hangosan is megfogalmazódik az a felismerés, hogy a különböző társadalmi rétegekből származó emberek milyen sokat tanulhatnak s a Rajkban tanulnak is egymástól. Ez megjelenik a szakmai munkától kezdve a bizottságokban való együttműködésen át, a vitákban használt érvelési módokon keresztül a bulizási szokásokig. Nagyon fontos alapelv, hogy a kollégium nem az otthonról hozott értékek lecserélését, valamiféle homogenizálódást akar megvalósítani, hanem éppen az eltérő értékek megbecsülésén s persze vitákban való kihívásán keresztül az egyének értékkészletének gazdagodását célozza.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A Rajk nagyon sokat foglalkozik saját magával: mindennaposak a spontán és szervezett keretek között folyó viták (DB- és bizottsági ülések, program-előkészítések, teaházak stb.) E gondolatkörben kiemelendő például, hogy minden félév elején rendezünk egy „Lakiteleki DB”-t, amikor egy hétvégét azzal tölt az Alkotóházban megjelenő 60-80 ember, hogy négy előre megírt vitaindítóra építve a kollégiumi értékekről, azok megnyilvánulásairól beszélget. Ezek a 2-4 órán át tartó viták (20-40 hozzászólóval) természetesen nagy mértékben segítenek egymás gondolkodásának megismerésében, a kollégiumi kultúra formálásában, s persze iránymutatóak a kollégium stratégiai törekvései számára. Ezekre a hétvégékre alkalmanként 15-20 vitaindító javaslat készül, ezekből hármat a DB választ ki, egy negyedik megvalósításáról pedig online „népszavazás” dönt. Az egész folyamat nagy érdeklődés mellett zajlik, és jelzi a kollégisták jelentős igényét az értékcsere e formája iránt, s egyúttal biztosítja a tematikai sokszínűséget is. Gyakori persze, hogy az elkészült, de a lakiteleki összejövetelre nem került vitaindítók később más formában más keretek között hasznosulnak, szervezett és spontán viták formájában. Az utóbbi két év néhány fontosnak bizonyult lakiteleki vitája:

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • Mit olvassunk? Lesz-e rajkos műveltség?
  • Ipar 4.0/Demokrácia 2.0
  • Együttélés a NER-rel
  • Nyugati teljesítmény és jelenlét-fetisizmus
  • Milyen ember akarsz lenni?
  • A szabadság értelmezése
  • Építő rombolás, azaz antiértékvita
  • Hiszek egy tudományban
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave