VII. Közösségiség

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A Rajk működésének három pillére között nincs fontossági sorrend: együtt képezik az intézmény lényegét. Ugyanakkor nagy különbségek vannak a pillérek természetében. Míg a szakmaiság és a társadalmi érzékenység a kollégiumban végzett tevékenységek tartalmára utal, addig a közösségiség lényegében azt a közeget jelenti, amelyben a tevékenységek végbemennek. A Rajk működési modelljének természetes kulcseleme a szakkollégisták önfejlődésének elősegítése. Ez azt jelenti, hogy mindenki elsősorban maga felelős azért, hogy kihasználja azokat a lehetőségeket, amelyek egyetemi és kollégiumi pályája során az önfejlesztésre rendelkezésére állnak, s a kollégium keretet ad arra, hogy ez minél inkább személyre szabottan, de ugyanakkor közösségi segítséggel valósuljon meg.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A személyesség és közösségiség ötvözése a Rajk alapvető jellemzője. Hogy ez megvalósulhasson, szükség van arra, hogy az egyes emberek ne csak személyes céljaikat tartsák szem előtt kollégiumi működésük során, hanem higgyenek abban, hogy a kollégium küldetése, céljai, alapelvei megfelelő keretet jelentenek önfejlődésük számára. Szokták azt mondani, hogy „a kollégium több nálunk”. Ez a hit, bizalom az intézmény iránt igen erős a Rajkban – főleg a kollégiumot ismerő külsősök szokták a Rajkot „szektának” nevezni, olyan erősnek találják a kollégisták meggyőződését az intézmény elveinek helyességében. Ez persze erős, többnyire szónoki túlzás – a Rajk egész modellje a részvételre épül, nem győzzük egymásnak eleget hangsúlyozni azt a feladatot, hogy „mindenki csinálja meg a maga kollégiumát”. A rajkosnak tehát nem dogmákban kell hinnie, hanem abban, hogy még az erős alapelvek is napi kihívásoknak vannak kitéve, hogy bármi megkérdőjelezhető, s keresni kell a közösségi választ a felmerülő kérdésekre. Ez a közös válaszkeresés nyújt segítséget az egyéni fejlődéshez, a személyes értékek és elvek csiszolásához.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A Rajk népi kollégiumi gyökerű hagyományainak egyik legfontosabb eleme, hogy ez a segítségnyújtás ne valamiféle paternalista keretben valósuljon meg, hanem a népi kollégiumok „neveletlenek nevelnek neveletleneket” elve alapján. Ez lényegében azt jelenti, hogy az ide bekerülő emberek személyiségjegyei és szocializációs háttere nagyon eltérő, de egyaránt értékes hozomány, amelynek alapján egymást befolyásolva, csiszolva, közösségben élve válnak szakmailag felkészült, társadalmilag felelős értelmiségivé.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ebben a fejezetben a közösség struktúrájáról és az önfejlesztés közösségi kereteiről ejtünk szót.
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave