2.3. A vezetés hatása a tanuló szakmai közösségek működésére

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az iskolai eredményességet vizsgáló kutatások már az 1980-as években feltárták, hogy a tanulói teljesítmények javulnak, amennyiben az iskolavezetői feladatok szorosabban kapcsolhatók a professzióhoz, így például a vezetői tevékenységek között megjelenhet a magas elvárások kialakítása, a tanítás-tanulási folyamatok monitorozása, valamint a tanulásközpontú szervezeti klíma megalapozása (Krüger–Scheerens, 2012; Czető–Lénárd, 2018). Az iskolavezetés- és eredményességkutatásokban (Levine–Lezotte, 1990) a vezetői feladatok vizsgálata ráirányította a figyelmet az instructional leadership koncepciójára (Czető–Lénárd, 2018; Leithwood et al., 1999; Marzano et al., 2005; Krüger–Scheerens, 2012). Az instructional leadership lényege, hogy a vezető magas, szakértői szinten végzi tevékenységét, szakmai erőforrás, akinek jelenléte meghatározó a szervezetben (Czető–Lénárd, 2018). Célja, hogy a tanítás és tanulás elsődleges szerephez jusson, törekszik az ehhez szükséges feltételek megteremtésére, világos célokat alakít ki, és támogatja a szervezeti tagok szakmai tevékenységét, facilitálja az együttműködést és fontos számára a bizonyítékokon alapuló döntéshozás (Blaise–Blaise, 1999; Robinson et al., 2008). „A vezetés erősségét [ebben az esetben] a professzionalizmus, a szakmai hitelesség és jártasság erős vezetői bázisa, valamint a vezető által formált magas elvárások »hatalma« adja.” (Czető–Lénárd, 2018, 85.)

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A szakmai hitelesség és a tanári professzióhoz közvetlenül kapcsolódó feladatok felerősödése mellett azonban az iskolavezetés-kutatásokban a vezető mint a szervezeti változások ösztönzője is megjelenik. A transformational leadership (átalakító vezetés) egy olyan vezetőség képét rajzolja meg, ahol a vezetők feladata, hogy a szervezetet a folyamatos fejlődés irányába mozgósítsák (Marzanos et al., 2005; Krüger–Scheerens, 2012; Czető–Lénárd, 2018). A transformational leadership iskolavezetői gyakorlatát feltáró vizsgálatok jelzik, hogy pozitív összefüggés van a tanárokat felelősséggel felruházó (empowerment) törekvések, az innovatív tantestületi klíma kialakulása és a tanári énhatékonyság érzés megerősödése között (Ross–Gray, 2006; Sagnak et al., 2015; Czető–Lénárd, 2018). A változásközpontú vezetési stílus egy többdimenziós konstruktum. Bass (1990) és Marzano et al. (2005) a transformational leadership koncepcióját négy elem mentén ragadja meg (4I modell), mely elemek a vezetési tevékenység kiemelt területeit jelölik. Az (1) intellektuális ösztönzés során a vezető a szervezeti tagok nézőpontváltását, a problémák újszerű perspektívából való megközelítését törekszik ösztönözni. A kollaboráció feltételeinek megteremtése mellett szintén jelentős, hogy a közösség tagjait a vezető egyéni figyelemben is részesítse és személyre szabottan is támogassa törekvéseiket ([2] individuum tisztelete), és magas elvárásokat fogalmazzon meg a szervezet valamennyi tagjával szemben ([3] inspiráló motiválás). Kapcsolódva az instructional leadership szakértő szerepéhez, a változásközpontú vezetés esetén is kiemelt, hogy a vezetőség referencia a tagok számára, szerepvállalása és attitűdjei mintaként szolgálnak a szervezet számára ([4] idealizált befolyás). A transformational leadership koncepciója meghatározó jelentőségű a tanuló szakmai közösségek működésének támogatása során, mert az szorosan összefonódik a szervezeti fejlődés, tanulás és a vízió (jövőkép) elemekkel is, és lehetőséget ad a kollaboratív tanulás feltételeinek megteremtésére (Luyten–Bazo, 2019).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A változásközpontú vezetési modell leírásakor találkozhatunk olyan további fontos területekkel is, melyek szintén közvetlenül kapcsolódnak a tanuló szakmai közösségek elindításához és támogatásához is (vö. Silins–Mulford, 2002; Mulford, 2003; Silins et al., 2002; Yu et al., 2002):

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • Vízió és célok: azaz, hogy a vezetőség milyen célokat és prioritásokat határoz meg, hogyan támogatja azt, hogy a megfogalmazottak valóban szervezeti konszenzuson alapuljanak, és ezek a tagok számára is fontossá és láthatóvá váljanak.
  • Kultúra: a vezetőség hogyan teremt egy kollaboráción és bizalmon alapuló légkört és mutatja azt, hogy amennyiben szükséges, a vezetőség és a szervezet gyakorlata, működése is változtatható.
  • Struktúra: a cél egy olyan szervezet megteremtése, melyben kiemelt az együttműködés (kollaboráció), a vezetési tevékenység megosztott, az autonómia fontos és a tagok valódi döntéseket is hozhatnak.
 
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave