Bevezetés

Introduction

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kiss Endre1, Trencsényi László2

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

1DSc, professor emeritus, Országos Rabbiképző – Zsidó Egyetem, Budapest, ny. egyetemi tanár, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

dr.endre.kiss@gmail.com

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

2címzetes egyetemi tanár, Eötvös Loránd Tudományegyetem, a Magyar Pedagógiai Társaság elnöke, a Kiss Árpád Műhely alapító tagja, pedagógiai kutató

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

mpt.trencsenyi@gmail.com
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

DOI: 10.1556/2065.182.2021.2.1
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Olyan pedagógusok életművét választottuk kutatási tárgynak, amelyek egy meghatározott kettős kritériumnak feleltek meg. Az első kritérium, hogy a kiválasztott pedagógus minősített és nyilvános önálló alkotó tevékenységgel rendelkezzen. A második kritérium a pedagógiai, tanítási-oktatási teljesítmény kiemelkedő színvonala volt valóságos oktatási helyzetekben, az iskolarendszer keretei között. A teljesítményben testet öltő minőséget kerestük tehát, miközben tisztában voltunk azzal, hogy ez a közös minőség minden szereplő esetében eltérő, a közös tehát kizárólag a különneműségben létezik (abszurd lenne, ha két abszolút pedagógus erősen hasonlítana egymásra). Az „abszolút” terminus nem kitüntető cím vagy rang, hanem leíró jellemzés, amelynek konkrét kritériumai vannak. Meg kellett győződnünk a lehetséges protagonisták kettős teljesítményéről. E meggyőződés megszerzése céljából nem állítottunk fel különleges eljárásokat.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az abszolút pedagógust különleges viszony fűzi a gyerekhez. Ez igen komplex viszony, amely az érzelmi és az intellektuális közvetítéseken keresztül a történelemhez, a társadalom megjavításához, az utópiához, esetleg a közeledő történelmi katasztrófák elkerülésének egyetlen útjához vagy éppen egy közelmúltbeli világégés új módon való elkerüléséhez vezet. A gyereknek ez az értelmezése strukturális jelentőségre tesz szert. Éppen ez az a mozzanat, ami valójában igazolja, helyére teszi és racionalizálja az abszolút pedagógus életpálya különlegességét, bizonyos mérvű furcsaságát és különcségét is. A legnagyobb feladat magához vonzza a legnagyobb erőfeszítést.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az abszolút pedagógiai tevékenység nem előzetesen létezik egy ideális pedagógián kívüli térben, hanem magában az oktatási és nevelési folyamatban generálódik, nem egy elméletnek nevezhető komplexum megvalósítása, amely az azt megvalósító gyakorlattól függetlenül is valamiféle reflektált formában önállóan megjeleníthető.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az abszolút pedagógust mindenképpen jellemzi, köznyelvi kifejezéssel, egy „idealista” vonás. Ahogy fokozatosan kirajzolódtak előttünk a valóságosan létező abszolút pedagógus legfontosabb vonásai, ezt az „idealizmust”, ezt az erkölcsi komponenst ugyancsak komplexnek kell látnunk. Ezt az idealizmust összefoglalóan és ugyancsak az előzőek alapján sajátos alázatnak kell látnunk, amely nélkül az abszolút pedagógushoz vezető egzisztenciális döntés, a gyerek kivételes szerepének elismerése, a felelősség és a tudás egészének szeretete elképzelhetetlen lenne. Talán ez az alázat mozgatja azt a cselekvésre sarkalló démont, amelyről az egyik abszolút pedagógus kifejtett formában is beszélt.
 
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave