4.2.1.3. Összegző megállapítások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Tátrai Szilárd (2025): A nézőpont a nyelvi megismerésben. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_525/#m1301ananm_525 (2025. 12. 05.)
Chicago
Tátrai Szilárd. 2025. A nézőpont a nyelvi megismerésben. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_525/#m1301ananm_525)
APA
Tátrai S. (2025). A nézőpont a nyelvi megismerésben. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207.
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_525/#m1301ananm_525)
A diskurzusok és a diskurzustípusok (műfajok) viszonyának leírásában jól kiaknázható a típus és megvalósulás dinamikus kölcsönviszonya. Ennek keretében a műfajok mint a nyelvi tevékenység természetes diszkurzív kategóriái olyan nyitott, prototípuselvű elvárási rendszerekként írhatók le, amelyeknek vannak prototipikusabb és kevésbé prototipikus példányai. A műfajok ugyanakkor nemcsak prototípuselvű kategóriákként értelmezhetők, hanem emellett olyan diszkurzív sémákként, amelyek létrejöttét konkrét diskurzusok feldolgozásai idézik elő, és amelyek aktiválását konkrét diskurzusok feldolgozásai követelik meg. A műfajok mint sémák együtt előforduló jellemzőket tartalmazó egészleges struktúrák: ha egy részletüket felidézzük, aktiválódik az egész séma. A diszkurzív sémaként értett műfajok ennélfogva olyan generikus struktúrák, amelyek a régi tapasztalatok alapján az új információk feldolgozását segítik.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Tátrai Szilárd (2025): A nézőpont a nyelvi megismerésben. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_526/#m1301ananm_526 (2025. 12. 05.)
Chicago
Tátrai Szilárd. 2025. A nézőpont a nyelvi megismerésben. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_526/#m1301ananm_526)
APA
Tátrai S. (2025). A nézőpont a nyelvi megismerésben. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207.
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_526/#m1301ananm_526)
Az esettanulmány egyfelől amellett hozott érveket, hogy a regény összetett műfajával kapcsolatos elvárások aktiválása – Kosztolányi Esti Kornéljához hasonlóan – Esterházy Péter Estijének befogadása során is termékeny lehet. Ezzel összefüggésben arra is rámutatott, hogy a regény keretében számos egyéb műfaji séma is aktiválódik, és játszik lényegi szerepet a jelentésképzés dinamikus folyamatában. Másfelől a vizsgálat arra is ráirányította a figyelmet, hogy az Estiben a mondat nem egyszerűen csak sajátosan kimunkált nyelvi konstrukcióként jelenik meg, hanem a regénybe ágyazott sajátos megnyilatkozástípusként, azaz műfajként is megképződik.