4.3.1.2. Aposztrofikus diskurzusok a dalszövegekben

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ha a fentieket kimondottan az aposztrofé és a líra kapcsolatára vonatkoztatjuk, az aposztrofikus fikciót érdemes a líra mint műnem és ezen belül a dal(szöveg) mint lírai műfaj jellegadó tulajdonságaként értelmezni. Mindehhez hozzá kell tennünk, hogy funkcionális kognitív kiindulópontból a műnem és a műfaj fogalma nyitott, prototípuselvű kategóriaként tulajdonságok, elvárások összetett rendszereként értelmezhető (→ 4.2.1.1; vö. még Tolcsvai Nagy 2001a: 331–338, 2008; Simon 2017; továbbá vö. Genette 1988). Amíg a líra átfogó, nem alapszintű, az általánosításnak egy magasabb szintjét képviselő műfaji kategóriaként jelenik meg (l. Tátrai 2008a: 49–50), addig a dal alapszintű műfaji kategóriaként és egyben – az óda és az elégia mellett (l. Culler 1981: 137, vö. még Culler 2015: 186–243, Simon–Tátrai 2021) – olyan prototipikus lírai műfajként, amely ritkán tartalmaz epikus vagy dramatikus elemeket, ugyanakkor a fikcionális aposztrofé alkalmazása lényegileg jellemzi.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Azt az előző pontban implikált elméleti belátást, hogy a lírai beszédhelyzetet lényegében az aposztrofé (elfordulás) fikciója kezdeményezi, illetve hívja elő (vö. Culler 1981), a kiválasztott dalszövegek elemzése is alátámasztja. A 40 dalszövegből 38-ban megtalálható a fikcionális aposztrofé valamilyen megvalósulása, a dalszöveg tényleges címzettjétől történő elfordulás explicit nyelvi jelölése. Ez a rendkívül magas arány egyértelműen támogatja annak feltételezését, hogy az aposztrofé egyike azoknak a tulajdonságoknak, amelyek a lírát mint prototípuselvű kategóriát működtetik.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Mindazonáltal érdemes egy pillantást vetni arra a két dalszövegre, amelyek nem élnek az aposztrofé nyelvi alakzatával:
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

(51a)
kettesben élünk, én és a bank, az első közös kis lakásban.
meztelen testünk összefeszül a hitelből vett nászágyban.
ő kölcsönadott nekem egy lehelletet és én cserébe gazdagon jutalmazom
beengedtem és most már marad, hosszú évekig baszhatom.
(Kiss Tibor (Quimby): Én és a bank)
(51b)
Üdvözlöm érintem nem mutatom
Nem emlékeztetem nem kutatom
Nem zavarom zavarom csak figyelem
Belefeledkezem vele utazom
(Varga Líviusz (Quimby): Magam adom)
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A szóban forgó dalszöveget teljes terjedelmében idéző (51a) esetében gyanakodhatunk arra, hogy rövidsége, valamint az utolsó szó poliszémiáját játékba hozó poentírozottsága miatt nem egy prototipikus lírai dalszöveggel van dolgunk, ahogy ez akár a halmozásból építkező (51b) kapcsán is felvethető (vö. Imrényi 2021). Ám nem szükséges megelégednünk ezzel a túlságosan is triviális érvvel. Érdemes ehhez hozzátenni azt, hogy a líra történés jellege, amely a közös figyelmi jelenet és a referenciális jelenet egyidejűségén alapul, az igeidők tanúsága szerint mind a két esetben érvényre jut. Továbbá az aposztrofikus fikció gondolatát sem kell feltétlenül elvetnünk, annak ellenére sem, hogy az elfordulás nincs nyelvileg explicitté téve. Feltételezhetjük, hogy a megnyilatkozó itt nem valaki máshoz, hanem magába fordul, és úgy tesz, mintha magában beszélne (vö. Frye 2007). A diskurzus tényleges címzettje pedig mintegy kihallgatja őt, és mindeközben – ahogy fentebb szó esett róla – akár azt is eljátszhatja, mintha ő maga mondaná, amit mondanak.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A vizsgálat arra is kiterjedt, hogy az elfordulást nyelvileg explicitté tevő 38 dalszövegben az aposztrofikus diskurzus létrehozásának milyen tipikus mintázatai figyelhetők meg. A 38-ból 15 dalszöveg áll egy aposztrofikus megnyilatkozásból, vagyis ezek az esetek könnyen értelmezhetők úgy, hogy bennük a megnyilatkozó az egész szövegen keresztül ugyanahhoz az aposztrofikus címzetthez beszél. Ám akadt 7 olyan dalszöveg is, amely ugyancsak egy aposztrofikus címzettet konstruál meg, de a hozzá intézett beszéd nem fogja át a szöveg egészét.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

(52)
Most mondanám, de nem bírom.
Megtehetném, mégsem szidom.
Liliom volt az éjben, kósza sugár.
Látod Nyina, múlik már.
(Kiss Tibor (Quimby): Nyina)
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az (52)-ben például az első három sorban harmadik személyű formák jelölik Nyinát, a negyedik sorban viszont már ugyanő második személyű formákkal jelölt címzettként jelenik meg. Ezenfelül 9 olyan dalszöveg is szerepel a korpuszban, ahol több aposztrofikus diskurzust is kezdeményez a megnyilatkozó.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

(53)
Sikoly a sorsa,
ha magába száll.
Szponzora: téboly,
bilincs és halál.
Ez az útvesztőhely, Mari,
nem túl előkelő.
Őrlángon égő, üregi szenvedély,
most jöjj elő!
(Kiss Tibor (Quimby): Mari)
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az (53) dalszövegrészlet az (52)-höz nagyon hasonlóan indul, ám itt a megnyilatkozó, azután, hogy megszólítja a korábban harmadik személyben említett Marit, egy újabb aposztrofikus diskurzust is nyit az őrlángon égő, üregi szenvedély megszólítással. A vizsgált anyag fennmaradó 7 dalszövegében olyan fikcionális aposztrofikus diskurzusok találhatók, amelyeknek mindkét résztvevője megszólal.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

(54a)
Mondd,
Hol van az a furcsa fény
Ami az éjt szúrja át?
Hol lenne... ugyan már
Jó éjszakát!
(Kiss Tibor (Quimby): Hol volt hol nem volt)
(54b)
Valami nem hagy békén, valami jár a parton...
Lefogadom, hogy a szerelem, na, ezt a fogadást tartom.
[…]
Felel a szellő értőn, felelek én is.
Kérdőn eljött értem az ágyad,
Üzen a vágyad és most bennem árad szét.
(Kiss Tibor (Quimby): Cuba Lunatica)
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ahogy azt az (54a–b) példák is mutatják, ezekben az esetekben a fikcionális aposztrofé annyira sikeresnek bizonyul, hogy az azt kezdeményező beszélő verbális választ is kap (l. Hol van […]? – Hol lenne…, valamint Lefogadom […] – na, ezt a fogadást tartom). Ez a diszkurzív viszony egyébiránt az (54b)-ben (Felel a szellő értőn, felelek én is) reflexió tárgyává is válik.
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave