6.1. Nevelésfilozófiai koncepciók gyermekképének rövid áttekintése
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
| 1 | Pl. Ariés, 1960/1987; Mause, 1974; Boas, 1966; Szabolcs, 1999; Pukánszky, 2005b; Corsaro, 2005; Meynert, 2013. |
| 2 | Ld. Szabolcs, 1999; Pukánszky & Németh, 1996; Pukánszky, 2001; 2005b; Czike, 2005. A felsorolásban nem törekedtünk teljességre, hiszen a képviselők sora is túl hosszúra nyúlna, akik közül csupán néhányat sorolunk fel, azokat a neves pedagógusokat, akik erősen meghatározták a gyermekkép alakulását az idők folyamán: Augustinus, Rotterdami Erasmus, Thomas Morus, Luther Márton, Johannes Amos Comenius, Herbart, Ellen Key, Maria Montessori, Célestin Freinet, Rudolf Steiner, Imre Sándor, Karácsony Sándor stb. |
| 3 | Ld. Ariès, 1960; Mause, 1974. |
| 4 | Ariés, 1960/1987. |
| 5 | Nyíri, 1984. 651. |
| 6 | Ariés, 1960/1987. 170, 312. |
| 7 | Ariés, 1960/1987; Nyíri, 1984. |
| 8 | Szabolcs, 1999. 17. |
| 9 | Pukánszky, 2005b. |
| 10 | Corsaro, 2005. In Meynert, 2013. |
| 11 | Meynert, 2013. |
| 12 | Nyíri, 1984. |
| 13 | U.o. 654. |
| 14 | Blach. In Nyíri, 1984. 656. |
| 15 | Kokas, 2002. |
| 16 | Chesterton. In Nyíri, 1984. 655. |
| 17 | Ld. Mk. 10, 13-16. A bibliai nevelőképről szóló részt az 5.1. fejezetben. |
| 18 | Ld. Luther: Doktor Luther Márton Nagy Kátéja, 1529. |
| 19 | Pukánszky, 2005b. 46. |
| 20 | U.o. |
| 21 | Riesmann. In Pukánszky, 2005b. 49. |
| 22 | Ld. Kant pedagógiai előadásait. |
| 23 | Borstelmann, 1983. In Pukánszky, 2005b. 37. |
| 24 | Pukánszky, 2005b. 49. |
| 25 | Locke, 1914. |
| 26 | Erasmus, 1529. In Pukánszky, 2005b. 43. |
| 27 | Augustinus. In Pukánszky, 2005b. 44. |
| 28 | Rousseau, 1997. |
| 29 | Pukánszky, 2005b. 63. |
| 30 | Rousseau, 1997 – ld. fekete pedagógia. Tenorth. In Pukánszky, 2005b. |
| 31 | Szilasy. In Pukánszky, 2005b. 145. |
| 32 | Pukánszky, 2005b. 182. |
| 33 | Ld. Arndt, Richter és Fröbel pedagógiai témájú írásait – Pukánszky, 2005b. |
| 34 | Lenzen, 1989. Pukánszky, 2005b. 36. |
| 35 | Németh. In Pukánszky, 2005b. 104. |
| 36 | Németh, 2002a. 29. |
| 37 | Locke, 1914. |
| 38 | Pukánszky, 2005b. |
| 39 | Priem & Mayer, 2017. |
| 40 | Joó, 2014. 84. |
| 41 | Pukánszky & Németh, 1996. |
| 42 | Csorba, 2000. |
| 43 | Montessori, 1922. In Csorba, 2000. 7. |
| 44 | Montessori, 1940/1995. |
| 45 | Mede, 2009. Montessori a gyermeki fejlődés három fázisát különbözteti meg: 0-6 év – abszorbeáló lélek korszaka (érzékszervi tapasztalatok, tudati fejlődés); 7-12 év – szociális embrió, extrovertáló intelligencia korszaka (tudományos ismeretek alapjai, közösségi és erkölcsi fogékonyság); 12-18. év – szociális újszülöttkor: önálló döntések, védelem és biztonság szükséglete, társadalmi szerep – Mede, 2009. |
| 46 | Montessori. In Stein, 2015. 11. |
| 47 | Montessori, 2003. 169. |
| 48 | Montessori, 1912. |
| 49 | Steiner, 1995. 23. |
| 50 | Carlgren, 1970/1999. |
| 51 | Pukánszky & Németh, 1996. |
| 52 | Steiner, 1995. |
| 53 | Kodály, 1941/1982. I. 105. |
| 54 | U.o. |
| 55 | Ld. gyerekek számára írt zenepedagógiai köteteit, gyakorlófüzeteit, gyermekkari műveit, olvasógyakorlatait, pl. Kis emberek dalai; saját kompozíciójú gyermekdalok óvodai tanításra stb. |
| 56 | Kodály, 1941/1982. II. 190. |
| 57 | U.o. I. 94. |
| 58 | Pethő, 2011. |
| 59 | Nyíri, 1984. 653. |
| 60 | U.o. 659. |
| 61 | Réz, 2000. |
| 62 | Heltai, 2013. 39. |
| 63 | Meynert, 2013; Loo, 2012; Békés, 2007; Heller, 2003; Majzikné, 2008; Denzin, 1989; James & Prout, 2007; Preuss–Lausitz, 1994. 1997. |
| 64 | Convention on the Rights of the Child. Meynert, 2013. Ld. az Egyesült Nemzetek Szövetségének honlapját. |
| 65 | UNICEF, 2013. |
| 66 | Meynert, 2013. Ld. még Corsaro, 2005; James & Prout, 2007. |
| 67 | Pusztai, 2004. |
| 68 | Preuss-Lausitz. In Majzikné, 2008. 11. |
| 69 | U.o. |