2.3. A Kokas-módszer bemutatása

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kokas művészetpedagógiai felfogása közel áll a 20. század eleji reformpedagógia és életreform mozgalmak, illetve iskolakísérletek küldetésfilozófiájához, amelyek az oktatás-nevelés folyamatát humánus környezetben történő innovatív, kreatív és komplex személyiségformálásként definiálják, és amelyek nem csupán a kognitív, de a szociális és emocionális kompetenciák széleskörű fejlesztésére is nagy hangsúlyt fektetnek. E pedagógiai programok, tantervek, modellek, tanfolyamok közös alapelve az élményszerűség, a gyermeki önállóság, a kreatív problémamegoldó képesség, a gyermeki értékekbe, fejleszthetőségbe vetett hit a divergens gondolkodás fejlesztése és újszerű megoldások keresése révén1. Ma már evidenciaként értelmezzük a társaslélektan megkerülhetetlenségét, mint amely a neveléstudomány előtana, kapuja, előszobája2, és ugyanígy evidencia, hogy a művészetek különböző formáit alkalmazó-ötvöző esztétikai nevelés a teljes emberré formálás folyamatának nem csupán segítője, hanem lényegi összetevője is.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kokas zenés foglalkozásai évtizedek során fejlődtek módszerré, amelynek inspirációját Kokasban a gyerekek táncai, lelkesedése indította el, amely a maga idejében innovációnak számított, hiszen a tanulás megélt, későbbi nevén embodiment szempontú értelmezése még nem terjedt el3. Zenepedagógiai kutatásait az 1960-as években kezdte el, amely kezdetben komplex esztétikai-művészeti-pedagógiai kísérletként indult4, majd a jellegzetes tánc-improvizációs, iskolán kívüli Kokas-órák az 1970-es évektől kezdve folyamatosan alakultak egymást rituálisan követő elemekből álló összetett, innovatív zenepedagógiai programmá. „A gyermekekkel együtt fedezte fel a mozgással komponált fantáziajátékokban, a személyközpontú originális zenehallgatást, mint a zene testtudati kognícióját, valószínűleg először a világon”5.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Mint már jeleztük, Kokas számára Kodály jelentette a kiindulópontot, így a nincsen botfülű gyermek kodályi gondolat is szerepet kapott a Kokas-pedagógiában, amelynek alább bemutatásra kerülő elemei nem a zenészképzés, hanem a művészetek iránti érzékennyé, értő zenebefogadóvá nevelés céljával vannak jelen. A Kokas-pedagógia és nevelésfilozófia fő pillérei a kreatív éneklés, aktív zenehallgatás és improvizatív tánc, a spontán kialakuló dramatikus játék és történetek nonverbális megjelenítése, a képzőművészeti technikák alkalmazása – és mindezek által a szavak nélküli, azokon túli önközlés, illetve a szavak általi és a zenére történő alkotásokról szóló narratívák6. Kokas maga egy interjúban saját módszeréről ezt nyilatkozta: „Húsz évvel ezelőtt, az iskolareform-kísérlet idején a komplex esztétikai nevelés címszó alá sorolták ezt a módszert is”7. A már említett, ún. Kokas-kódex8, amely a Kokas-pedagógia ismérveit, védjegyeit, irányelveit és kötelező elemeit tartalmazza, egyértelmű kritériumok szerint határozza meg a módszer sajátosságait, elveit, azok megvalósításának módszertanát, a Kokas-nevelő (elvárt) tulajdonságait9. A Kokas-kódex alapján a következő alapelvek mentén történik a személyiségfejlesztés: teljes figyelem, a személyiség tisztelete, gondosan válogatott, értékes komolyzene és autentikus népzene használata, élményteremtés, elfogadáson és szereteten alapuló bizalmi légkör, kizárólag pozitív megerősítés, megfelelő környezet, a különbözőség értékként kezelése, a másság elfogadása, nevelői spontán és kreatív cselekvés, a gyermeki (tér, társ, eszköz, tevékenységválasztási) szabadság biztosítása, érzelmi biztonság, tisztázott szabályok és visszatérő foglalkozási rend, azaz rítusok alkalmazása10.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kokas a rítus biztonságot adó ismétlődéseit tudatosan alkalmazta tanításaiban, felismerve az apró gesztusok és mozdulatsorok helyét és szerepét a gyermeki lélek fejlődésének, a bevésődésnek a folyamatában. „A rítus éppen maga a belemélyedés. A felület mögötti, az átértelmezett tudás, moccanás, hang, cselekvéssor, minta”11. Ennek tudatában alakította foglalkozásainak forgatókönyvét, amely sohasem volt merev módszertan, óráit sokkal inkább az ötletek és érzelmek szabadon való áramlása jellemezte. Nem ellentmondás ez, hanem rend, észszerűség, gyakorlat. Egyébként kiismerhetetlenek a történések és eltéved a lélek. „A tanítás mesterségéhez tartozik, hogy a gyerekeknek kereteket adjunk bizonyos visszatérő formákban, mert szükségük van előre várható, biztonságos kapaszkodókra”12. Nemcsak Kokas igénye volt ez, hanem a gyerekeké is, akik várták a gyertyafényes búcsúéneket, a játékos névéneklést, ismert körjátékokat. Ezek a gyerekeknek otthonosságot biztosítanak. „Megnyugosznak a rendünkben, mert fontos nekik az ismerős, hogy ne pottyanjanak folyton váratlan helyzetekbe”13. A kompozíció a képzelet szülötte, a rítus pedig ütemvonal, amely beláthatóvá szakaszolja az eseményeket és pillanatokat, megjósolhatóvá teszi a folytatást, tervet, keretet jelent, egyszóval rendet teremt a lélekben.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Egyfajta befejezetlenség jellemzi Kokas módszerét azáltal, hogy foglalkozásai nyitottak, a gyerekek fantáziája által meghatározottak, szabadon kanyargók, alkalmazkodók, amelyek a gyerekek igényeit, aktuális lelkiállapotát is figyelembe veszik. „A zenével egyidőben és veleszületett szépséges módon fejezik ki önmagukat: kecsesen, szabadon, komolysággal és örömmel”14. A mozdulat, mint a zene és érzelmeink megjelenítési módja, éppoly emberi, éppoly természetes, miként a beszéd. A zene pedig a lélek mélyrétegeit érinti – a képzelet kiemelt helyet foglal el Kokas eszmerendszerében, mint amely a művészeti alkotások kiindulópontja. „Kokas Klára pedagógiája sokkal több, mint egy receptszerűen beváltható reproduktív, tanítási eljárás. Olyan ihletett (tanári, tanítói) professzió, amelyet mindig az „itt és most” adaptív dramaturgiája keretez és tesz igazán alkotófolyamattá”15.
 
Kokas zenés foglalkozásainak lépései

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A Kokas-program elemei, amelyek meglehetősen rögzített lépései egy-egy Kokas-foglalkozásnak a következők: köszöntő éneklés, névéneklés, népdaléneklés és tanulás, szabad játékos mozgások énekre és népdalra, elcsendesedés, zenehallgatás, improvizatív mozgások hangszeres zenére, mozgáskompozíció eljátszása, szólótáncok bemutatása, történetmesélés, gyermeki narrációk, ábrázolás, képi vagy manuális kifejezés, képbemutatás, az alkotásról való mesélés, búcsúéneklés16.
 
Bevezető köszöntés, éneklés, névéneklés

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A Kokas-foglalkozások bevezető rituális eleme a köszöntés általában ismert népdallal, amelynek szerves folytatódása a mindenkit sorra vevő névéneklés és változatai. Már itt megjeleik a zenei fantázia és a kreativitás, a bevezető éneklés ugyanakkor otthonosságot sugall, megnyugtat, beemel a zene világába. „A köszöntésekhez tartoznak a név-éneklések változatai dalba vagy szabadon költött dallamokba rögtönözve. És az üdvözlések, a megünneplések, a megemlékezések. Személyhez szólók, a kapcsolatteremtés hangokba formált eszközei, a tekintet, az érintés kiegészítői17. Olykor átköltött dalszövegek teszik személyessé, testre szabottá a dalokat, máskor új dallamokat találnak az éneklés önfeledtségében. A dalos játékok vagy a gyerekek által választott dalok együttes éneklése, majd az énekeld a nevedet szertartása nemcsak a begyakorlást és rögzítést segítették, de Kokas célja volt a „zenére hangolás, zene felé irányítás, zenei kibontakoztatás”18.
 
Énekes körjátékok

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A névéneklés átlendül az énekes körjátékokba, amikor új népdalok megtanulására is alkalom nyílik, a helycserét például a Válassz valakit! felszólítás előzi meg, és a mindenkire figyelés jegyében lassan megtanulják, hogy értékük nem a reprodukáló-képességükben, hanem az egyéni ötleteikben, saját kitalálásaikban realizálódik. Ezek a percek vésik bele a gyereklelkekbe a magyar népdal hangzásait, „az improvizált dallamok alkalmat adnak a szép pentaton fordulatok megerősítésére, a hangmagasságok kalandozásaira, ritmusos játékosságra, érzelmek kifejezésére, tempóbeli, dinamikai változatok kitalálására”19. A dalos játékok ugyanis közösségi jellegűek, érvényesek rá a csoportdinamika szabályszerűségei, ugyanakkor csoportos, megsokszorozott, magasabb intenzitású az élmény is20.
 
Csend. Zenehallgatás

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A zenébe való belépés előszobája a teljes figyelemmel odaforduló, befogadni kész lelkiállapot megkeresése, a résztvevők saját csendjének megtalálása – már az első hang előtt megkeresett személyes csend. „A lélegzet várakozó pillanata ez” – mondja Kokas21, aki szerint igazi zenehallgatás csak a csendből indulhat ki, és ebben Kodály éneklési-zenehallgatási alapelvét követi: „A Kodály-módszer alkalmazásának alapvető követelménye a zenei képzés összpontosított figyelme, tehát a hangzás megfigyeléséhez és az énekléshez egyaránt elengedhetetlen indítás: a csönd”22. Ez a mozzanat a Kokas-órákon szabadon választott testhelyzetben akár ülve, akár a földön kényelmesen elterülve történik, de mindig a társak zavarása nélkül, teljes szótlanságban.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

„A zenei élmény következő szintje a hallgatás analóg módja. Ebben az állapotban megtanulunk a hangminták alapján érzéseket és képeket előhívni magunkból”23. Ez a leírás pontosan megfelel annak, ami a Kokas-órákon történt: rövid, néhány perces, gondosan kiválasztott zenei darab többszöri – helyzethez mérten 5-12 alkalommal ismétlődő – meghallgatása közben bontakoztak ki a gyermeki történetek, miután a zenét, mint egy tájat lélekben felfedezték a gyerekek, ameddig ismerőssé nem lett. A zenét legtöbbször felvételről hallgatták, de előfordult, hogy Kokas fiatal előadóművészeket hívott meg egy-egy alkalomra, a zenedarabok közös jellemzője pedig a minőség, az esztétikai színvonal, illetve a változatos tempó volt. A repertoár pedig nagyon színes, nagyon gazdag: „zenegyűjteményünk csaknem fele népzene, nem magyar, hanem sok-sok más népé. (...) Énekeink mind magyar népdalok, játékdaloktól az ősi balladákig, siratókig. Anyanyelvünk fontos részei ezek, dúsgazdag, szépen feltárt, bőven ismertetett kincs”24.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kokas zenegyűjteményének fontos része, csaknem a fele tehát a különböző kultúrájú népek ősi dallamvilága25, amelyek a maguk hangszerelésével, szokatlan dallamfordulataival és ritmusvilágával erőteljesen inspirálták a gyerekeket. „Az idegen népek zenéjéből kapott kóstolók nemcsak a mozdulatok szabadságát ajándékozták. Segítettek gyerekeink nyitottabb kapcsolataihoz személyekkel és kultúrákkal, kifejezésmódokkal”26. A zenehallgatás áhítatát beszélgetéssel nem törték meg, a gyerekek nagyon gyorsan megértették és megszokták a nonverbális közlésmódok, gesztusok, szemkontaktus és mimika általi üzenetátadást27.
 
Improvizációs tánc

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kokas gyermek-foglalkozásain a tánc, miként az éneklés is, mindig közösségi cselekedetnek számított, még akkor is, ha egy gyerek szólót táncolt. Az eddigi mozzanatok bevezető inspirációforrások voltak a zene dramatizálásához, amely egyfajta szerepjáték, a gyerekek megnevezésében átváltozó tánc28. „A belső világ kivetítése a közös birodalomba mindig mozdulattal indul”29, sőt „A legteljesebb embertanulmány a teljes mozdulattanulmányon alapul”30. Kokas tudatosan építette módszerébe a belső világ kivetítését jelentő szabad improvizatív táncot, miután meglepődéssel látta, milyen sok elfojtott, szavakkal meg nem fogalmazható üzenet kerül a felszínre a gyerekek mozdulatai által. Ezt a képzeletet, zenét és táncot egységgé formáló átváltozást két okból is nagyra értékelte, egyrészt, mert a táncban kifejeződő üzenet annak kimondatlansága révén biztonságban marad: „Amiről nem beszélhetünk, mert nem tudunk vagy nem szabad, vagy szavakkal nem kifejezhető, az megjelenhet a szabad zenei mozdulatainkban”31. Másrészt a zene és a társak a képzelet beindításával olyan mértékű élményt nyújtanak, amelyek együttes hatása felszabadítja a táncolót gátlásai alól: „A zene sajátos belső rendjét, lényegét, az érzelmekre, a fantáziára gyakorolt megtermékenyítő hatást engedi spontán mozdulatok formájában a felszínre hozni”32. A tánc pedig a zene térbe való rajzolása, „korlátlanul formálható kifejező eszköz”33, amely emiatt is nagyon fontos, univerzális és egyéni kommunikációs csatorna: „A tisztán az időben rejtőzött anyagtalan lelkiségünk a mozdulaton át a térbe költözik, hogy megmutasson bennünket egymásnak. A mozdulat nem másolja, hanem kifejezi a lelket azzal, hogy formát ad eszmélésünknek”34.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Nem mindig született a táncok nyomán történet, Kokas pedig sohasem utasított, csupán a gyermeki fantáziát indította el, és eközben maga is gyakran csodákra talált. Gyönyörű elbeszélésekben kerekedtek ki a szótlan mozdulatokban realizálódó történetek, az imaginációk, amelyeket a zene üzent, amelyekhez a zene nyitott ajtót. A zene befejeződése után pedig alkalma nyílt a mesélésnek. A tánc alatt kikerekedett történetet szólótáncként be is mutathatták azok, akik akarták, amely előtt ritkán történt meg, hogy egyeztettek az együtt táncolók. Majd szóban is beszámoltak az eltáncolt karakterekről, a kiábrázolt eseményekről, amely elbeszéléseket Kokas az adott kor lehetőségei szerint multimédiás eszközökkel rögzített. Így született meg A zene felemeli kezeimet (1992) című kötete és a Megfésültem a felhőket (2012) című posztumusz-műve.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az emberi mozdulatok is legalább annyira fontosak, mint a szavak – vallja Kokas – és mindkét megnyilvánulás természetes tevékenység, kapocs, azaz kommunikációs híd a többi ember felé. Kokas a kapcsolatok fontosságát gyakran hangsúlyozta, számára rendkívül fontos az önkifejezés, amelynek nélkülözhetetlen közege a társakkal való kapcsolat. Ezekből a közösségi eseményekből sok mindent megtudhat a figyelmes szemlélő, olyan metakommunikatív közléseket például, amelyeknek a közlő sincs tudatában, de amelyeknek ismeretében a nevelő fontos fejlesztési irányelveket állapíthat meg: „A mozgásrögtönzéseket megörökítő felvételekből a gyermekek érzelmi és képzeletvilágának, gondolkodásmódjának, lelki alkatának feltáratlan és egyébként hozzáférhetetlen szférái nyilatkoznak meg”35.
 
Képzettársítás – képi ábrázolás zenére

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A képi ábrázolás úgy történik egyszerre a zeneivel, hogy alkotás, festés, rajzolás közben a gyerekek zenét hallgatnak, ilyenként képzettársítás, többszörös asszociáció történik, és a zene valamiképpen megjeleik az alkotásokon. Ez a mozzanat nem volt állandó összetevője a Kokas-foglalkozásoknak. Alkalmanként kihelyezett téren, tisztáson, tengerparton alkottak a gyerekek színes ceruzával, festékkel, szénnel, gyakran tenyérrel, ujjakkal festettek, firkáltak, vagy éppen gyurmával formáztak. Kokas a képzőművészeti mozzanat vezetésével Pállay József rajztanárt bízta meg, a zenehallgatással egybekötött mozgáskultúra tehát kiegészült a zenére történő képzőművészeti alkotással, így vált komplex művészetterápiává36. Az anyaggal való alkotás is, miként a mozdulat általi, mindig szótlanul történt, amíg a zene szólt37. A kész műről ugyancsak meséltek a gyerekek, amely elem újra többszörös interpretációt jelent: asszociálást zenével, képzőművészeti alkotással, szóban – de elsőként mindig mozgással, tehát a korábban megismert, eltáncolt zenére „Mozdulat és megjelenítés természetesen fakad a gyermekekből, ha szép zenéből kapnak hozzá ihletést. (...) A mi óráinkon előbb mindig zenei mozdulatokat improvizáltunk, csak utána adtunk eszközöket az ábrázoláshoz”38.
 
Beszélgetés, kérdések

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kokas kérdései is figyelmet érdemelnek – sohasem sugallta a választ, kérdései a gyerekek narrációinak serkentését szolgálták, mindig szabadon hagyva a válaszaik irányát, támogatva a gyermeki fantáziát és várva a folytatást. Kokas kérdezett és figyelte a gyermeki lelket, a zenét hívva segítségül, mert tudta, hogy a nevelés és gyógyítás gyökerei a zenében találkoznak. „Ezek lehetnek élményszerű beszámolók a zenei cselekvésről, vagy narratívák, amelyek a legegyszerűbb sémáktól sokszor a transzcendens síkig is eljutó gyermektörténetek, amelyek egyfajta valóságmagyarázatok”39. Ezek a gyermeki gondolatok tehát Kokas számára nem csacsogás, nem egyszerűen mesék, hanem őszinte üzenetek, sőt olykor az emberléten túlmutató, spirituális tartalmú önközlések, vallomások.
 
Záró gyertyás búcsúének

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A foglalkozásoknak mindig volt lezárása, kadenciája: a gyertyafény mellett énekelt búcsú. Ilyenkor is népdalok hangzottak el, de ezúttal a résztvevők által kért kedvencek, legvégül pedig sor került a gyertyaelfújásra, mintegy fináléra. Rítuselem ez is, túlmutat önmagán, az újratalálkozás reményét hirdeti. „Gyertyafényes búcsúénekeinket egymás érintő közelében, pihenőben, családi intimitásban kapjuk-adjuk”40 – ez a mozzanat tehát otthonosságot, meghittséget közvetít. A lezárás pillanataiban felcsendülő megnyugtató, ismert dallamok a következő találkozás reményét, várását indítják meg a búcsúzókban. A Kokas-foglalkozások elemei és mozzanatai törés nélkül, szinte észrevétlenül hajlottak át egymásba, bejelentés nélkül csendesedett el Kokas és a hozzá igazodó gyerekek, majd indult el a zene, és a zenére saját indíttatásból táncoló résztvevők.
1 Skrapits, 2014.
2 Deme, 2016.
3 Deszpot, 2021a.
4 Pállay József. In Tóth, 2010.
5 Deszpot, 2021a. 328.
6 Deszpot & Vass, 2015; Kokas, 1992; 1998.
7 A test csak közvetítője annak, ami a lélekben zajlik. In Kokas et al., 2007.
8 Deszpot Gabriella szerkesztette – ld. Deszpot, 2011.
9 Deszpot-Farnadi-Buda, 2021.
10 Deszpot, 2017.
11 Székely, 2016. 130.
12 Kokas, 1998. 29.
13 U.o. 31.
14 Holger, 2011. 43.
15 Deszpot, 2021a. 319.
16 Deszpot, 2009; 2012.
17 Kokas, 1998. 15.
18 Kokas, 1980a.
19 Kokas, 1998. 15.
20 Ld. Kokas, 1977a. Az énekes körjáték konkrét leírását ld. Süttő, 2019.
21 Kokas, 1992. 40.
22 Kokas, 1982b.
23 Csíkszentmihályi, 1990/2001. 74.
24 Kokas, 1998. 39. Kokas zenegyűjteményei között a kora-reneszánsz és barokk dallamoktól a gregorián énekeken át a kortárs zeneszerzők darabjai mind megtalálhatók: Corelli, J.S. Bach, Händel, Vivaldi, Albinoni, Telemann, Monteverdi, Mozart, Haydn, Beethoven (elsősorban kamarazenéje), Schubert, Schumann, Brahms, (Wagner, Liszt, Berlioz kevésbé), Chopin (etűdjei, prelűdjei, zongoraversenyei), Debussy, Ravel, Dvorak, Smetana, Fauré, Kodály (kamarazenéje, csellószonátája), Bartók (Mikrokozmosza), a kortársak közül Kurtág, Ligeti, Sáry László, Márta István, Steve Reich – ld. Kokas, 1998.
25 Pl. afrikai, indiai, skót dalok mellett, Kelet-Ázsia, Jáva és a Bali szigeti gamelán zene stb.
26 Kokas, 1998. 39.
27 Kokas, 1992.
28 Kokas, 1998.
29 Dienes, 1996. 67.
30 Dienes. In Szabó, 2018. 141.
31 Kokas, 2001b.
32 Szabó, 2008. 68.
33 Ld. Dienes, 1918. In Boreczky, 2021. 151.
34 Dienes, 1929. In Boreczky, 2021. 147.
35 Pásztor, 2016. 27.
36 Ld. Színes erdő. Kokas et al., 2013; Deszpot, 2009; Kiss, V. 2010, 2021.
37 Kokas, 1992.
38 Kokas, 1998. 45.
39 Deszpot, 2014b. 13.
40 Kokas, 1992. 63.
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave