Irimiás Anna

Filmturizmus

A filmek és televíziós sorozatok turisztikai szerepének és hatásainak geográfiai vizsgálata


A nemzetközi turizmuskutatás rövid történeti áttekintése

A turizmuskutatás egy transzdiszciplináris, több tudományterületet érintő, akadémiai kutatási terület. Vizsgálati módszereit tekintve a geográfia, a gazdaságtan, a marketing, a pszichológia, az antropológia és a szociológia módszereit ötvözi. A turizmus jelenségének kutatása fontos eredményeket ért el az elmúlt ötven évben. A második világháború végét követően a nyugat-európai országok a turizmusban látták az egyik lehetséges módját annak, hogy megerősítsék romba dőlt gazdaságukat. A gazdasági szemlélet alapján a turisztikai „iparág” elsősorban bevételi forrást és új munkahelyeket jelentett, ennek következtében a tudományos publikációk is ezeket a pozitív gazdasági hatásokat vizsgálták. Az 1970-es évekig a turizmussal foglalkozó angolszász tanulmányok elsősorban a turizmus pozitív gazdasági hatásait dokumentálták, ugyanakkor a turizmus fejlesztésének, tervezésének és menedzselésének költségeiről ekkor még nem készültek átfogó felmérések. A tömegturizmus élénkülésével kapcsolatos társadalmi és környezeti hatásokkal, azok esetleges negatív következményeivel a kutatók ekkor még nem foglalkoztak. Ez a szemlélet mára már jelentősen megváltozott. A leginkább kutatott területek a turizmus széles értelemben vett társadalmi, kulturális és környezeti hatásai, csupán néhányat említve az „új” témák közül: fenntartható turizmus, ökoturizmus, örökségturizmus, önkéntes turizmus, wellness turizmus.

Filmturizmus

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 876 7

A Lumière fivérek 1895-ben meghökkentőt alkottak: mozgóvá tették az évezredeken keresztül statikusan ábrázolt valóságot, megteremtették a mozit. Irimiás Anna 120 évvel később a filmipart a turizmuskutatás fókuszába helyezte, ezzel új irányt szabott az utazásról való gondolkodásnak. Az üzleti szféra érdeklődését élvező és a tudományos berkekben is elismert filmturizmus napjaink turisztikai piacának azon résterméke, amely alapvetően a filmforgatások helyszíneinek felkeresésére épít. A könyv a filmturizmus tanulmányozására tudományokon átívelő módon vállalkozik, ugyanakkor a filmek és utazások iránt érdeklődő Olvasónak is sok szórakoztató információt nyújt. A földrajz-, a közgazdaság-, a művészettudomány és a kulturális antropológia ismereteit ötvözve kalauzolja az Olvasót a filmrendezők komponálta álomvilág és a turisztikai desztinációk értékesítését végzők valósága közötti mezsgyén.

Mindazoknak ajánlom e könyvet, akik a szabadidőipar bármely szegmensében érintettek, legyenek azok a térrel, a kultúrával, a gazdasággal vagy akár a művészetekkel foglalkozó szakemberek, ám főként ajánlom mozi- és utazásrajongóknak. Higgyék el, meghökkentő lesz!

Michalkó Gábor

tudományos tanácsadó, MTA CSFK Földrajztudományi Intézet

egyetemi tanár, Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézet

Két világ találkozása. A szerző igazi, modern turisztikai szakember, aki a köteten keresztül nem csupán tudományterületének rendkívül alapos ismeretéről tesz tanúságot, de személyes indíttatású kutatási kíváncsiságának köszönhetően egy átfogó, széles körű, az egész világot felölelő tudást nyújtó művel gazdagítja a turizmusirodalmat. A turisztikai és a filmes szakemberek, döntéshozók és az „amatőr” filmrajongók is haszonnal forgathatják, a leírtak pedig minden bizonnyal katalizátorként hatnak a filmturizmusban rejlő lehetőség jövőbeni kiaknázására hazánkban. A modern tudományok elvárásaihoz maximálisan igazodó tartalmat jól szerkesztett fejezetek, számos gyakorlati példa és olvasmányos stílus kíséri. FELVÉTEL INDUL!

Sulyok Judit

a Pannon Egyetem adjunktusa

Hivatkozás: https://mersz.hu/irimias-filmturizmus//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave