Pavluska Valéria

Kultúramarketing

Elméleti alapok, gyakorlati megfontolások


Élményközpontú marketing és élménymarketing

Az élmény „marketingelésével” kapcsolatban két fogalmat használnak az angol nyelvű szakirodalomban: experiential marketing és experience marketing. A nem teljesen letisztult fogalmi értelmezést bizonyítja, hogy ezeket néha felcserélve, szinonimaként, ugyanabban az értelemben. A különböző nyelveken is különbözőképpen – néha meglehetősen zavaró módon – fordítják a két kifejezést. Például a német nyelvben az experience marketing megfelelője az Erlebnismarketing, ami a folyamatban lévő észlelésre, az élményszerzésre vonatkozik, míg az észt nyelvben mindkét angol kifejezést ugyanúgy fordítják (Leppiman–Same, 2011). A hazai marketingirodalomban az élménnyel kapcsolatosan általában az élménymarketing kifejezéssel találkozunk, ugyanakkor legtöbbször az experiential marketing értelmében (Sas, 2012), vagyis az élmény elsősorban valamilyen fogyasztói szituációhoz kapcsolódó érzelmi hatáskeltésre, élményközpontú programok, események kialakítására vonatkozik. A magyar nyelvben tulajdonképpen mindkét kifejezést fordíthatnánk élménymarketingnek – az experiential szó szótári jelentése ugyanis „élményi” –, bár a két fogalom között már az eddig elmondottak alapján is érzékelhető a különbség. Az „experience marketing” magyar megfelelője az „élménymarketing”, ami inkább a marketingmunka kívánatos végeredményére, céljára utal, vagyis arra, hogy a teljes marketingmunka révén a fogyasztó számára egy jelentőségteljes élmény keletkezik. A jelentőségteljes élmény kialakulásában fontos szerepe van az egyén értékelésének, véleményének és az ezeket alakító külső, belső tényezőknek. Az „experiential marketing” inkább az élményhez vezető utat, az ajánlat élményesítési folyamatát, a fogyasztói szituációk élvezetessé tételét jelenti. Vagyis az „experiential marketing” az élményszerűvé tételt megvalósító egyes marketingaktivitásokra és -eszközökre vonatkozik. Ennek a tartalomnak a pontos megjelenítéséhez és az experience marketingtől való elkülönítéséhez valóban nehéz frappáns, jól hangzó és két szónál nem hosszabb kifejezést találni. Megkülönböztetés céljából használhatjuk az „élményközpontú marketing” vagy a jelenség lényegét talán még jobban kifejező, bár nem túlságosan jól hangzó „élményesítő marketing” kifejezést.

Kultúramarketing

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 881 1

Örülök, hogy Pavluska Valéria könyve az Akadémiai Kiadó marketing szakkönyvtár sorozatában megjelent. Amióta világ a világ, a kultúra mindig a fogyasztás tárgya volt. A mai fogyasztáselmélet egyik legnagyobb dilemmája a kultúra fogyasztásának és a fogyasztás kultúrájának kérdése. Többek között ezt a dilemmát is igyekszik feloldani ez a kiválóan szerkesztett, tudományosan igényes, rendkívül sokrétű, a kultúramarketinget új megvilágításba helyező könyv. Ajánlom a kötetet oktatóknak, kutatóknak, hallgatóknak, a kultúra területén dolgozó szakembereknek, és mindenkinek, aki szeretne elmélyülni a kulturális marketing elméletében és gyakorlatában.

Hetesi Erzsébet intézetvezető egyetemi docens

Szegedi Tudományegyetem, Gazdaságtudományi Kar

Pavluska Valéria nem csupán kiváló szakemberként, hanem kultúrafogyasztó értelmiségiként is hiteles feldolgozója a kulturális életben adekvát marketing tevékenységnek. A folyamatok értelmezésével és további kérdések feltevésével nemcsak a marketing szakemberek, hanem a területen tevékenykedő menedzserek számára is nagyon hasznos kiadványt ad. Munkája felhívja a figyelmet arra, hogy a marketing nem csupán az értékesítés eszköze, nem a reklám szinonimája, nem csorbítja a művészet szabadságát, és helyesen alkalmazva nem a kulturális termék devalválása, hanem minél szélesebb körben történő értékesítése a célja. A kultúrában alkalmazható marketing komplex, a kulturális tevékenység egészét átható gondolkodás- és cselekvésmód. Célja a művészeti, kulturális önkifejezés és a piaci viszonyok egyensúlyban tartása mellett elérni a közönségsikert, amely mintegy legitimálja az adott kulturális tevékenységet, a művészeti irányt annak érdekében, hogy a befogadó, a mecénás, a szponzorok és a fenntartók pénzügyi támogatásával a művészetek és a kulturális élet valódi szabadságát, lehetőségeit gyarapítsa.

Horváth Zsolt igazgató

Pannon Filharmonikusok-Pécs

Hivatkozás: https://mersz.hu/pavluska-kulturamarketing//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave