Papp Ilona (szerk.)

Szolgáltatási menedzsment


Kapcsolati marketing

A szolgáltatások társadalmi, gazdasági szerepének fokozódása, piaci súlyának növekedése új marketing-megközelítések, -felfogások kialakulásához is vezetett. A fizikai termékek kereskedelme során kifejlődött klasszikus, ún. ügyleti marketing mellett létrejött, kialakult a kapcsolati marketing. Ennek alapja, hogy a szolgáltatásoknál a termékekkel szemben elsődlegesen a piaci kapcsolatok egyedi megközelítésére és hosszú távú stabilizálására irányuló marketingtevékenységre kell törekedni. Az ügyleti és a kapcsolati marketing főbb jellemzőinek összevetését Grönroos (1996) elmélete alapján a 8.1. sz. táblázat tükrözi. A gyakorlatban álláspontunk szerint − részben igazodva a kínálati kombinációkhoz is − a kétféle marketing megfelelő kombinációja, együttes alkalmazása lehet a legcélszerűbb a vállalkozás sikere érdekében. A kapcsolati vagy relationship marketing fogalom a szolgáltatásmarketingben a nyolcvanas évek elején jelent meg. A kialakulásának egyik fő oka az a tény, hogy a szolgáltatók számára nagyon magas egy új fogyasztó megszerzésének fajlagos költsége. Ugyanakkor a megszerzett fogyasztót − a fizikai termékekkel összehasonlítva − ismeretlen előnyök ígéretével nehezebb rábírni a szolgáltatást nyújtó megváltoztatására.

Szolgáltatási menedzsment

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 161 5

Hivatkozás: https://mersz.hu/papp-szolgaltatasi-menedzsment//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave