Papp Ilona (szerk.)

Szolgáltatási menedzsment


A releváns piac meghatározása

A vállalkozások lehetőségeinek, mozgásterének pontos felméréséhez, s ezzel sikeres működésének megalapozásához nem elegendő a piac általános vizsgálata és típusának meghatározása. A vállalkozás nem egy általános piacon, hanem egy konkrét, ún. érintett vagy releváns piacon működik. A vállalkozás releváns piaca alapvetően két paraméterrel határozható meg, írható le. Az érintett piac beazonosítása egyrészt az ésszerűen egymást helyettesítő árukör, másrészt a konkrét földrajzi terület meghatározását jelenti. A figyelembe vehető árukört illetően a szolgáltatásoknál jellemzően azzal találkozhatunk, hogy a különböző szolgáltatások egymással sokszor kismértékben vagy egyáltalán nem helyettesíthetők ésszerűen. Fejletlen piacokon a helyettesítést meg kell különböztetni a kényszerhelyettesítéstől, ami szolgáltatások esetében annak igénybevétele helyett meghatározott termékvásárlásban (s a vásárolt termék felhasználásával az igény önszolgáltatással történő kielégítésében) is megnyilvánulhat. A konkrét helyettesíthetőség megítéléséhez támpontul szolgálhat az egyes szolgáltatások, termékek ún. kereszt-árrugalmassága.17 A területi körülhatárolás szempontjából az a földrajzi terület vehető figyelembe, amelyen kívülről az adott szolgáltatás nem, vagy csak számottevően kedvezőtlenebb feltételek mellett vehető igénybe. A különböző szolgáltatásfajtáknál szignifikáns különbségek vannak az érintett piacok lehetséges földrajzi kiterjedése között.

Szolgáltatási menedzsment

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 161 5

Hivatkozás: https://mersz.hu/papp-szolgaltatasi-menedzsment//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave