Dekonstrukció helyett rekonstrukció

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A világpolitikai rendszer jövőjének nem az az alapvető kérdése, hogy az USA hidegháború utáni szuperhatalmi pozíciójában elmozdulás megy-e végbe, aminek majdani elkerülhetetlenségével Kissinger és Brzezinski már az 1990-es években is tisztában volt (Szilágyi, 2018). Az alapvető kérdés az, hogy ha más szereplők – például Kína és India – nagyobb szerephez jutnak, fennmarad-e a szabályalapú világrendre törekvés, amelyet Oroszország az ukrajnai invázióval alapjaiban rendített meg. Amikor akár Kína, akár Oroszország (Törökország stb.) azt követeli a nemzeti szuverenitás nevében, hogy az USA, a Nyugat ne akarja másokra ráerőltetni saját normáit, akkor mindig oda lyukadunk ki, hogy vannak-e olyan univerzális normák, emberi jogok, amelyeken minden kormány tevékenysége mérhető. Ha nincsenek ilyen univerzális normák, akkor nincs, ami normatív alapja lehetne a nemzetközi konfliktusok kezelésének. Az orosz példa mutatja, hogy ha nem vesznek tudomást az univerzális normákról, akkor egy ország belső ideológiája („az orosz világ helyreállítása”) bármikor felhatalmazhat akár egy területszerző háborúra is. Amikor arról gondolkodunk, hogy egy emberi jogokra épülő világrend mennyiben tartható fenn, szembesülnünk kell azzal a ténnyel, hogy a Freedom House 2022-es jelentése szerint míg 2005-ben a világ népességének 46 százaléka élt teljesen szabad rendszerben, és 17,9 százalék részben szabad rendszerben, 2021-re 20,3 százalékra csökkent az előbbi, és 41,3 százalékra nőtt az utóbbi típusú rendszerben élők száma.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az emberi jogokon alapuló világrend megerősítésének azonban nyugati részről is vannak akadályai. Az emberi jogok képviseletében a nyugati világ – az USA-val az élen – ellentmondásosan viselkedett. Maga Kissinger nevezte az USA-t Janus-arcú szuperhatalomnak (Kissinger, 2015). Az emberi jogok éppúgy motiváltak önzetlen társadalmi szervezeteket, aktivistákat, segélyprogramokat, mint ahogy ideológiaként használták a leggátlástalanabb hatalmi törekvésekhez. Ennek következménye nagyon jól látszik az orosz szankciókról szóló ENSZ-szavazásokon, amelyeken a feltörekvő országok – népességüket figyelembe véve – nagy többségükben tartózkodnak. E mögött nemcsak gazdasági érdekek, kényszerek vannak, hanem a gyarmati emlékek, valamint a hidegháborúban szerzett tapasztalatok, amikor az USA „a cél szentesíti az eszközt” alapon kegyetlen rezsimeket is támogatott a kommunizmus feltartóztatására.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A hitelességi probléma mellett az emberi jogok elméleti megalapozása is megrendült. Az egyik oldalon a progresszív baloldal ellentmondást nem tűrő vehemenciával határozza meg az emberi jogok listáját, egyoldalúan hangsúlyozva a nemi identitást, ami nem segíti az emberi jogokra épülő világrend nyugati országokon kívüli vonzerejének növekedését. A másik oldalon a relativizáló posztmodern gondolkodás aláásta az emberi jogok mögött álló szellemi építményt. Eszerint a nagy világmagyarázatok, a metanarratívák a fennálló társadalmi rendszer legitimálását szolgálták, ezért az általuk használt fogalmakat dekonstruálni kell, azaz lebontani és újraépíteni. Ennek eredményeképpen kiderül, hogy nincs biztos tudás, nincsenek univerzalizálható eszmerendszerek, nincsenek metaszabályok, metanyelv, amely összefoghatja a töredezettségek körüli diskurzust. Márpedig az emberi jogok mögött is ilyen dekonstruálandó fogalmak állnak.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az ukrajnai fegyverropogás árnyékában elhalványul a soft power jelentősége, de nem szabad megfeledkeznünk róla. Ha a nyugati világ meg akarja őrizni az értékeit, akkor rekonstruálni kell az emberi jogokra épülő világrend szellemi kereteit. Ennek egyrészt magában kell foglalnia a kolonialista múlt és a fentebb említett Janus-arcú magatartás önkritikus, de a történetiséget figyelembe vevő reális értékelését, egy ehhez szükséges paradigma kidolgozását. Másrészt vissza kell térni az európai filozófiai gondolkodásnak ahhoz a tradíciójához, amely szerint vannak antropológiai konstansok, és az emberi jogok eszméjével ezeknek megfelelő társadalomszerveződésekhez jutottunk el, ezért ezek akkor is univerzálisan érvényesek, ha a változó történelmi–társadalmi körülmények között konkrét tartalmukat időről időre újra kell definiálni. Hozzátehetjük, hogy sem Kína, sem más kultúra nem mutat fel olyan alternatív gondolati keretet, amely a globális kihívások globális kezelésének normatív alapja lehetne a nemzetközi kapcsolatokban.1 Ugyanakkor az amerikai, nyugati hegemónia gyengülésével az emberi jogokra épülő világrend konkrét, mai tartalmának meghatározása csak nemzetközi dialógusban születhet meg. Az indiai származású, közgazdasági Nobel-díjas Sen elemzése biztató ebben a tekintetben (Sen, 2003). Habár az emberi jogok mai eszméje Nyugaton fejlődött ki, azt a hatalmon levők hangoztatják, hogy az ázsiai értékek a végletekig tekintélyelvűek. Az ázsiai szellemi hagyomány ennél sokkal összetettebb; a szabadság, a tolerancia gondolata sok évszázadra visszamenően fellelhető benne.2

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Elméletileg már Kissinger is tisztában volt vele, hogy az USA számára a világrend megteremtése egyszerre kell, hogy jelentse az egyetemes alapelvek tiszteletét és más térségek történelmének és kultúrájának elismerését (Kissinger, 2015). Az amerikai kivételesség szellemisége és mai társadalmi polarizáltsága azonban nem kedvez ennek a megközelítésnek. Az EU számára sokkal testhezállóbb feladat lenne a fentebb körülírt rekonstrukció kezdeményezése. A 2021-ben a fejlődő országok felé útjára indított Global Gateway fejlesztési programjától nem áll távol az ehhez szükséges szellemiség. KKE aktív szerepet játszhatna ebben a folyamatban. Egyrészt a nyugati civilizáció részese, és a 20. század rettenetes traumái megtaníthatták az emberi jogok értékére. Másrészt nagyon jól ismeri a nyugati minták másolásának és a saját út megtalálásának dilemmáit.  Lakatos István (2023) Értékek kontra érdekek? angol nyelven is megjelent könyve fontos lépés lehet a KKE-i szerepvállalás felé.
 
1 A 2010-es évektől a kínai vezetés először a nemzetközi kapcsolatokban, majd mindent átfogó elvként vezette be az emberi biztonságot, amit csak egy központi kormányzat biztosíthat és közösségi, nem egyéni szinten értelmezhető, ezzel elhatárolva a nyugati egyéni szabadságjogoktól (Zhang, 2022). A Covid-19-től megvédő, biztonságot adó narratíva erre a háttérre épült.
2 Sen rámutat, hogy jelentős különbségek vannak például az indiai és a kínai kulturális hagyomány között (Sen, 2003). Továbbá a középkorban voltak olyan időszakok, amikor az iszlámban a vallási tolerancia inkább jelen volt, mint Európában, ahol az emberi jogok eszméi korántsem egyenes vonalú fejlődés eredményeképpen jöttek létre. Sen a történeti megalapozás alapján egyetemes érvénnyel összeköthetőnek tartja a fejlődést és a szabadságot.
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave