A folyamat természetéről

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A szocializáció/integráció egy összetett, komoly erőforrásokat igénylő folyamat, amely a kollégium régi és új tagjai részéről egyaránt erőfeszítéseket igényel. A Rajk egy igen bonyolult szervezet, amelynek formális és informális rendszereibe beépülni nem egyszerű egy olyan fiatalnak, aki a felvételi előtt legfeljebb nagy vonalakban volt tisztában azzal, hogy mire is vállalkozik. A másik oldalról pedig a kollégiumnak és tagjainak nem egyszerű befogadni egy olyan új csoportot, amelyik szándékoltan sokszínű, s tagjainak azt akarjuk közvetíteni, hogy a kollégium legfontosabb küldetése az, hogy a tagjai számára biztosítsa az önfejlesztés, önmegvalósítás lehetőségét – ez nyilván azt ígéri, hogy mindenki az egyéniségének megfelelő, azaz összességében nagyon sokoldalú lehetőséget kap. Nem véletlen tehát, hogy az integráció folyamata a kollégium szellemi és szervezeti életének egyik központi eleme, s állandó viták tárgyát képezi.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A folyamatnak a fentiek értelmében három célt kell egyidejűleg, egybefonódva megvalósítania:

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • Személyileg helyzetbe kell hoznia az új szakkollégistát, hogy minél hamarabb és minél tartalmasabban átlássa, milyen vonatkozásban és hogyan egyeztethetők leginkább össze az ő személyes céljai, lehetőségei, képességei és a kollégium „kínálata”.
  • Irányt kell mutatnia az egyes UF-ek számára arra, hogyan alakíthatja az egyén a közösséghez való viszonyát, s hogyan értelmezze az intézményi kereteket, azaz miként fordítsa le saját nyelvére a kollégium szervezeti kultúrájának elemeit, a rutinokat, szokásokat, szabályokat, s hogyan építse bele ezeket saját életébe.
  • Mozgósítania kell a kollégiumi közösséget arra, hogy egyrészt befogadja az új tagokat, egyenként, az előző két pontban megfogalmazottak megvalósulása érdekében, másrészt úgy alakítsa át a kollégiumi működést, hogy az teljességében befogadja az új évfolyamot. Ez azt igényli, hogy a kollégium végrehajtsa működésében azokat a szervezeti és személyi változásokat, amelyek ahhoz kellenek, hogy a Rajk szerves részévé váljanak egyrészt az új személyek, másrészt a szükségképpen évről évre eltérő sajátosságokat mutató új évfolyamok. Nem mellékesen ebben a folyamatban az idősebbek integrációja is erősödik, megtanulják a befogadó szerepének kezelését, ami bizony nem mindenkinek megy egyformán könnyen.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az integrációval kapcsolatos meg-megújuló viták középpontjában egyrészt ezen folyamatok értéktartalma, másrészt megvalósításuk módja és felelőssége áll. A két kérdés nem független persze egymástól, de külön-külön való felvetésük lehetőséget ad a viták strukturálására. A kiindulópont az a dilemma, hogy az integrálódás mennyiben az egyének és mennyiben a közösség felelőssége. Bár elvben könnyű megegyezni a felelősség kétoldalú voltáról, a gyakorlatban az integráció légkörének megteremtésében és eszközeinek megválasztásában már nagyon komoly nézetkülönbségek lehetnek. Leginkább ezen múlik ugyanis, hogy az integráció során mennyiben fog az intézmény az egyén fölé tornyosuló, elvárásokat megfogalmazó, de egyúttal biztonságot is nyújtó erődítménynek tűnni, s mennyiben a játéklehetőségek széles skáláját kínáló mesepalotának. A Rajk persze – mondjuk mi elfogultan – mindkettő, s valamennyire szeretne is mindkettő lenni, de közben tudjuk, hogy ezt a szervezeti megoldások, döntések, események, cselekvések napi követelményeiben hallatlanul nehéz megvalósítani.
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave