10. fejezet: A sikeres munkatársi kommunikáció

Sipos Norbert – Venczel-Szakó Tímea – Ásványi Zsófia
 
„A legnagyobb baj a kommunikációval az az illúzió, hogy létrejött.”
George Bernard Shaw
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

 
 
HR-kihívások Alumni Albuma
Elégedettségi felmérések szerepe az egyetemen
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A Pécsi Tudományegyetem (PTE) központi felméréseit támogatom, illetve lehetőségem van részt venni az egyetemi szintű hallgatói és munkatársi kutatásokban. Ebbe a körbe tartozik a dolgozói elégedettségvizsgálat, amelyet 2006 óta rendszeresen megvalósít a PTE. 2020-ban zajlott a hetedik ilyen jellegű megkérdezés. Egyik kiemelt célja felmérni a dolgozók véleményét, elégedettségét a belső szolgáltatásokkal, a belső kommunikációval, valamint a PTE jövőképével kapcsolatban. Ennek fontos részét képezi a kommunikációhoz és információáramláshoz kapcsolódó kérdések értékelése, hiszen egy csaknem 8000 főt foglalkoztató, széles profilú, különböző munkakörű dolgozókat összefogó közösségen belül meg kell tervezni az adott munkatársat érintő, ugyanakkor az egyetemi törekvéseket is támogató információk hatékony és hatásos eljuttatását.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Egyetemi szinten a legmagasabb elégedettséget a közvetlen felettessel való kapcsolat, a dolgozói kapcsolatok kisebb csoportok szintjén, továbbá az értesülés az egyetemi programokról területek érték el, ami azt jelenti, hogy ezekre a területekre lehet építkezni mind a vertikális, mind a horizontális kommunikáció során. A fontosság–elégedettség mutatók összehasonlítása alapján a legkisebb eltérést a rendszeres egyetemi hírlevél vonatkozásában tapasztalhattuk, ami azt jelenti, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű információ jut el a dolgozókhoz. Az egyes kiemelt programok esetében külön is megjelenik az egyetemi hírlevelek hatékonysága, amelyeket rendszeresítettek, központilag ütemeznek, és számosságukat is optimalizálták.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Érdemes még kiemelni, hogy a felmérés eredményeit megismeri a vezetőség, illetve a HR-stratégiába is szervesen beépül, hiszen ez az alapja annak, hogy ténylegesen hasznosuljon a kutatás, ne csak a „fiókba” kerüljön.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

(Szabó Dorottya Anna, PTE KTK, 2022-es évfolyam, kutatásszervező, Pécsi Tudományegyetem, Rektori Kabinet)
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A munkatársakkal való kommunikáció és az alkalmazotti kapcsolatok két olyan terület, amelyek hatékony művelése sokak véleménye szerint fontos eleme egy jól működtetett szervezetnek. Ugyanakkor számos tényező miatt nem egyértelmű, hogyan kell kezelni, illetve hogyan lehet hatékonyan menedzselni a hozzá tartozó feladatokat és lehetőségeket. A nehézség abból fakad, hogy a munkatársak is heterogén elvárásokkal és információkkal rendelkeznek, azonban még fontosabb kérdés, hogy a vezetők, tulajdonosok miként viszonyulnak ezekhez a területekhez. Éppen ebből a bizonytalanságból adódik, hogy szükséges a munkatársakkal való kommunikáció és az alkalmazotti kapcsolatok bemutatása, illetve stratégiai szinten történő alkalmazása. Ez nem egyszerű feladat, hiszen sokszor csak szubjektív értékítélettel, véleményalkotással, pozitív és negatív tényezők kiemelésével lehet meghatározni a lényegüket. Mindezek ellenére biztosak vagyunk benne, hogy mind a munkatársi kommunikáció, mind az alkalmazotti kapcsolatok közvetetten befolyásolják a szervezet teljesítményét, így menedzselésük feltételrendszerének ismerete és alakítása kritikus feladat lehet.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A kommunikáció mindennapi életünk része. Nem lehet nem kommunikálni, hiszen, ha meg sem szólalunk, akkor is üzenünk a külvilág felé akár a testtartásunkkal, akár a gesztusainkkal, vagyis a metakommunikációs csatornák használatával. A kommunikációnak azonban nemcsak a magánéletben, hanem az üzleti életben, egy szervezet életében is hatalmas súlya van. Ebben a fejezetben bemutatjuk, miért fontos a jó kommunikáció egy szervezet életében, mennyi probléma, plusz feladat megelőzhető lenne, ha jól működne a vezetők és az alkalmazottak, illetve a munkatársak közötti kommunikáció. Bemutatjuk, hogy mitől lesz sikeres egy kommunikáció, mi kell ahhoz, hogy valóban jól működjön az információ átadása. Taglaljuk a különféle kommunikációs csatornákat, továbbá a fentről lefelé és a lentről felfelé irányuló kommunikáció jellegzetességeit, mindezt példákkal illusztrálva. Külön kitérünk azokra a csatornákra, helyzetekre, amelyek segítségével a szervezet információt szerezhet a munkatársaktól, és elemezzük ezek fontosságát (dolgozói javaslatok megfogalmazása, munkavállalói elégedettségmérések stb.).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A fejezet címében szerepel a munkatársi kommunikáció – ennek részeként jelenik meg az érdekegyeztetés kérdésköre is. Ez nem ellentmondás, mivel alapvetően ez a terület hivatalos szóhasználata. Habár a munkatársi megnevezés mögé más tényezőket is odagondolunk, az alkalmazotti és munkaügyi kapcsolatok kifejezéseket kell használnunk, hogy el lehessen helyezni a témát a nemzetközi gondolkodásban. Ezek előtt természetesen azzal kell megismerkednünk, hogy egyáltalán szükség van-e az érdekegyeztetésre. Kik a szereplői, milyen megfontolások és megközelítések léteznek munkaadói és munkavállalói oldalról? Jó-e egyáltalán, ha létezik olyan szervezet, amely beépül a munkavállalók és a munkaadók közé? Alapvető célunk, hogy bemutassuk a lehetőségeket, és amikor olyan helyzetbe kerülünk a munkaerőpiacon, hogy például egy szakszervezet alapítása lehet a megfelelő válasz, akkor ezek birtokában tudjuk megtenni a szükséges lépéseket.
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave