12.1.4. A HR-munka és a közösségi média

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A közösségi média térhódítása az EEM terén is számos kihívást és még több lehetőséget teremtett. Ezzel kapcsolatban leggyakrabban a következő három aktuális kérdés foglalkoztatja a HR-szakembereket.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • Egyrészt az, hogy hogyan jelenjenek meg a közösségi oldalakon. A termékek és szolgáltatások PR- és kommunikációs, valamint értékesítési feladatai mellett az úgynevezett munkáltatói márkaépítést (HR branding; lásd 5. fejezet) is érdemes-e a közösségimédia-platformokra vinni? Hogyan érdemes itt láttatni, hogy milyen egy vonzó munkahely?
  • Másrészt az, hogy hogyan lehetne bekapcsolni a toborzási folyamatba a közösségi médiát, amelynek segítségével a jelenleg nem aktív, de potenciális munkavállalókat magunkhoz vonzhatnák.
  • Harmadrészt pedig, hogy a szervezeten belüli feladatok és folyamatok támogatása, új alapokra helyezése hogyan építhet a közösségi média megoldásaira. A különböző üzenetküldő és tartalommegosztó csoportok például javíthatják a kohéziót és az információáramlást. Komoly dilemma, hogy egy szervezet formális vezetői, akár a HR-vezető milyen módon jelenjenek meg a közösségi médiában. Melyek azok az események, programok, amelyeket nemcsak marketingkommunikációs szempontból, hanem a tehetségek bevonzása és a munkatársak megtartása érdekében is érdemes ideköltöztetni az internetről vagy a hírlevelekből?
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A válaszokat keresve kiindulásként először is érdemes hangsúlyozni, hogy a közösségi média, a közösségi hálók kialakítása befektetés- és időigényes munka. Sőt annak spontán alakulása több hátránnyal és veszéllyel is járhat. Ezek miatt is fontos kérdés a HR és egyben a szervezetek számára a közösségi médiához kapcsolódó kezdeményezések költségigényének és az erre szánt befektetések megtérülésének mérlegelése. Annak áttekintése, hogy a közösségi hálók használatából hol, mely területeken származhatnak komoly előnyök a HR-munkában. Ez az alfejezet az alábbiakban néhány erre a közelítésre fókuszáló részterület bemutatásával zárul.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • Toborzás és munkáltatói márka (social recruitment és employer branding). A közösségi médiát a HR-esek szinte azonnal elkezdték toborzásra használni. A platformok és a mobiltechnológia fejlődésével az online jelenlét és a HR lehetőségei térben és időben egyaránt korlátlanná váltak. A toborzás, minden új álláshirdetés és a vállalatok irányított kommunikációja folyamatosan „online” üzemmódba került. Ennek természetesen az árnyoldalai is jelentkeztek, hiszen ezáltal az esetleges negatív hírek is pontosan ugyanolyan gyorsasággal terjednek térben és időben egyaránt, ami a HR számára is szükségessé teheti a 7/24 online jelenlétet.
  • Közösségi hálók kialakítása, menedzselése és kiaknázása. A szervezeten belüli tudásmegosztás és menedzselés kiváló eszköze lehet a belső közösségi háló. A szervezeti tanulás segítésén túl jelentős szerepet játszhat a munkatársak bevonásában (employee involvement), integrációjuk elősegítésében. Sőt előmozdíthatja és ösztönözheti a csapatmunkát, az új ötletek és megoldások összegyűjtését, taktikus használatával pedig nem utolsósorban a szervezetből távozó munkatársak sem tűnnek el véglegesen (alumni-hatás).
  • A belső social media fejlődése. A belső portálok és kommunikációs rendszerek (chatszobák, belső community oldalak, intranet, speciális platformok) egyre inkább előtérbe kerülnek a belső folyamatok, a belső kommunikáció irányított menedzselésében és spontán alakulásában. Segítik a szervezeten belüli együttműködéseket, növelik a dolgozói elkötelezettséget. A legfontosabb kérdés azonban az, hogyan lehet életben tartani ezeket a platformokat. A korlátot nem a technológia jelenti, hanem az azt használó munkavállalói közösség aktivitásának biztosítása és fenntartása, ami napjaink egyik izgalmas HR-kihívása.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

HR-ügyek: Erre figyelj a közösségi médiában
 
  • Google interaktív térkép. Egyre több cég jelenik meg a Google térkép alkalmazásában, ahol a nyitvatartás vagy a megközelíthetőség mellett véleményeket is közzétesznek. Nemritkán jelenlegi vagy volt munkavállalók vallanak a munkahelyi értékekről, vezetőkről vagy akár a munkakörülményekről. Érdemes ezt referenciaként és nem szitokfalként használni.
  • LinkedIn. Kifejezetten a személyes karrierút bemutatására alkalmas közösségi platform, ahol az is nyomon követhető, hogy ki az, aki ugyan nem keres állást, de készen áll egy újabb kihívásra. Kulcs-munkavállalók esetén a HR részéről érdemes erre tudatosan odafigyelni.
  • Nyílt vagy zárt közösségi érdekcsoportok. Akár olyan hangzatos névvel, mint a munkatársak 2.0, ahol akár érdekképviseleti, akár baráti, akár kollegiális informális hálózatok működnek. Az ilyen közösségi csoportok az információmegosztás mellett bántóan a véleményvezér virtuális faliújságjává is válhatnak. Ennek tudatos követése, beépítése a HR-munkába segíthet a konfliktusok megoldásában, sőt elkerülésükben is.
 
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave