12.2.1. A HR-szakemberek és a HR-portál: a szolgáltatások platformja

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Képzeljünk magunk elé egy több ezer főt foglalkoztató bankot: rengeteg belvárosi fiókkal, különböző országokban. Egy bank ügyfelei manapság teljes joggal várhatják el, hogy egyre több banki szolgáltatás online is elérhető legyen a nap huszonnégy órájában, a hét minden napján. Szeretném megtudni az egyenlegem? Ott az internet. Átutalást kellene intézni? Ott a „home banking” megoldás, és akár a nappaliból is elutalhatom a fizetnivalóimat. Tudni szeretném, mibe fektessem a pénzem? Jöhet az online befektetési bankár, egy olyan virtuális asszisztens, aki néhány programozott kérdés alapján több terméket tud ajánlani. Kölcsönre van szükségem? Már gépelhetem is az adatokat egy hiteltervező kalkulátorba.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ehhez hasonlóan működnek a személyzeti vagy HR-portálok (employee portal), ahol a munkatársak online kiszolgálása történhet. Az előbbi banki példa analógiáját használva: szeretnék szabadságra menni? Egy HR-portálon mindenki láthatja, hány nap szabadsággal rendelkezik, és intézheti annak engedélyezését a vezetőivel. Képzésre megyünk? Egy jól kialakított HR-portálon például értesítést kapunk arról, hogy milyen kötelező oktatáson és tréningen kell részt vennünk (dátum, időpont, helyszín, oktatási anyagok). Persze arról is kaphatunk ajánlásokat, mit lenne érdemes elvégeznünk ahhoz, hogy a cégen belül jobb pozícióba kerülhessünk.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A cuteHR.io munkatársai összegyűjtötték a legfontosabb portálcélokat, elveket és funkciókat, amelyeknek az alábbiakban bemutatásra kerülő nyolc elemét áttekintve képet kaphatunk a jelenleg elérhető alkalmazások főbb elemeiről és ezek jellemzőiről.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  1. Legyen papírmentes a HR – menedzseljük a személyi dokumentumokat elektronikusan. A munkaügyi igazolások benyújtása vagy kiállítása, a személyes adatokban történő változás nem csak időrabló ügyintézés, de adminisztrációja is költséges. A HR-portálok minden munkavállaló személyes adatait, dokumentumait elektronikusan is tartalmazzák, és sokféle igazolás igényelhető/nyomtatható ebből a rendszerből (pl. jövedelemigazolás banki ügyintézéshez).
  2. Legyen eseményszervező és -értesítő – minden vállalati esemény egy helyen. Minden szervezetnél vannak események: kisebb-nagyobb közösségi programok, ünnepségek a társaság születésnapjától a sportnapon át egy kolléga búcsúztatásáig. Ezeket évről évre megszervezni, meghívókat készíteni és kiküldeni minden érintettnek, majd megrendezni az eseményt, utána pedig esetleg az ott készült fotókat is megosztani – ez komoly projekt a HR-gyakornokoknak is.
  3. Működjön közösségi konnektorként – információ azoknak, akik nem főállásban dolgoznak a cégnél. Egy szervezet nem csak saját munkavállalóival dolgozik; vannak olyan munkatársai is, akik csak egy-egy feladatban, projektben vesznek részt. Őket is érinthetik a szervezet hírei, eseményei, vagy érdemes hozzáférést kapniuk a szervezet információs rendszereihez. A közösségi médián keresztül elsősorban nekik szánják ezt a kommunikációs csatornát.
  4. Legyenek elérhetők a nyitott pozíciók – először a saját munkatársaknak. A HR-szakmán belül mindenki tudja, hogy mit jelent a természetes fluktuáció. No de mit kezdünk vele? Mindenki tudja, hogy egy nagy szervezetnél minden évben akár százan is nyugdíjba mehetnek. Lehet, hogy az illető potenciális utódja már régóta nálunk dolgozik, csak nem fordítottunk erre elég figyelmet? Egy jó HR-portál ezt is számontartja, és nemcsak a belső nyitott pozíciók meghirdetésére ad javaslatot, hanem azok betöltésére alkalmas, tehetséges belső jelölteket is ajánl. Sőt azt is be lehet állítani, hogy a néhány nap múlva nyilvánosan megjelenő álláshirdetést először csak a belső munkatársak lássák.
  5. Minden szabályzat és utasítás legyen egy helyen. Egy cégnél akár több száz szabály és utasítás is kapcsolódhat a munkavégzéshez. Képzeljük magunkat egy közlekedési társaság emberierőforrás-irodájába, ahol a kollektív szerződéstől az éjszakai munkavégzés különös munkavédelmi szabályain keresztül a pandémiás terven át az elhagyott csomagok kezelésének szabályzatáig ér a sor. Egy HR-portál lehetőséget nyújt arra, hogy minden dokumentum elérhető legyen egy helyen.
  6. Keress úgy, mintha csak a Google-t használnád. Egy HR-portál minden oda feltöltött dokumentumot indexel és kereshetővé tesz. A sok száz igazgatói utasítás közül nekünk csak a hőségriadóval foglalkozókra van szükségünk? Néhány másodperc múlva már olvashatjuk is. Több, mint száz oldal a kollektív szerződés? A portál keresője az ebben való eligazítást is segíti.
  7. Hírek, újdonságok, vezetői kommentek egy helyen. Az Index, az Origo vagy a Telex olyan nyilvános portálok, amelyeken saját munkahelyünkről csak akkor fogunk olvasni, ha a cégünk bekerül a hírekbe… Egy nagy szervezetnél azonban akár naponta több hír is keletkezik, amelyeket a portálokhoz hasonlóan érdemes megosztani a szervezet minden munkatársával. Sikerült az ISO-audit? Karbantartás miatt éjszakára leáll a levelező szerver? Megjelent egy sajtóhír, amelyet szeretnénk mindenkihez eljuttatni? Mindezt közzé lehet tenni egy HR-portálon, amelyet akár a cég marketingesei vagy más területeken dolgozók is szerkeszthetnek.
  8. Szerkesszük együtt a folyamatokat! A folyamatszervezés (workflow management) ugyan önálló szakma, ám mellettük minden szervezeten belüli, efféle innovációval foglalkozó csapatot érdemes lehet könnyen kezelhető, egyszerűen használható folyamatszervező grafikus eszközzel felvértezni. Egy jó HR-portál ebben is segít. Új projektet kaptál, és neked kell kitalálnod, hogyan alakítsuk át az ügyfélszolgálati munkát, mert nem győzik az ott dolgozók? Ne csak egy tábla mellett rajzoljatok filccel, hanem használjátok a HR-portál workflow-tervező modulját! Ebben hamar megtalálható, hogyan működik most a folyamat, sőt az átalakítási javaslat is megjeleníthető.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

HR-ügyek: Chatbotok a HR szolgálatában
 
Az ügyfélszolgálati munka után a HR területén is elkezdtek hódítani az úgynevezett „virtuális asszisztensek”. Hétről hétre jelennek meg chatbotok, amelyek fáradhatatlanul dolgoznak, és a virtuális térben a nap huszonnégy órájában kérdezhetők. Jelenleg a HR három területén hódítanak.
  1. Toborzás. Egyre több szervezet biztosítja azt a lehetőséget, hogy álláshirdetéseire a saját weboldalán létrehozott karrier-fülön keresztül lehessen jelentkezni. Így egy saját pályázói adatbázist tudnak működtetni, amivel már a toborzás szakaszában megkezdődik a jelentkezőkkel kapcsolatos szisztematikus információgyűjtés. Egy chatbot a jelentkezés során felmerülő kérdéseket is könnyen meg tudja válaszolni, amennyiben a GYIK beépítésre kerül az algoritmusba.
  2. Előválogatás, interjúszervezés. Egyre terjed az a kiválasztási eljárás, amelynek során a pályázóval feladványokat, játékokat oldatnak meg. Az MI segítségével pedig a válaszok kielemezhetők, értékelhetők. A chatbot bármennyi kérdést fel tud tenni a pályázóknak – például olyanokat, amelyek ismereteikről, tudásukról érdeklődnek. A pályázókat válaszaik megfelelősége alapján a chatbot sorba is tudja rendezni, hiszen az adatokat már összegyűjtötte, rendszerezte. Ezután pedig a „shotlist”-re válogatottak állásinterjúit is meg tudja szervezni.
  3. Tanulás és fejlődés. A HR mesterségesintelligencia-algoritmusai segítségével a szervezeti igényeket és a munkatársak személyes fejlődését egyaránt figyelembe vevő, személyre szabott tanulási lehetőségek is összeállíthatók.
 
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave