6.4. Összefoglalás

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A teljesítményértékelés (TÉR) és később a teljesítménymenedzsment (TM) azért alakult ki, hogy meg lehessen állapítani, ki dolgozik jobban, ki kevésbé. Ez alapján lehet meghozni bérezési, jutalmazási és fejlesztési döntéseket. A TÉR inkább adminisztratív jellegű döntések támogatójaként évente egy-két alkalommal végzett tevékenység, míg a TM folyamatos visszajelzések révén támogatja a fejlesztést és a teljesítmény folyamatos javítását, miközben magát az értékelést is magában foglalja. A TM-rendszer nagymértékben támaszkodik a HR-osztály által gyűjtött adatokra, információkra, valamint a vezetőkre, akiknek közvetlen rálátásuk van a munkatársak magatartására és eredményeire.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Egy TM-rendszer kialakításakor végig kell gondolni, hogy miért hozzuk létre azt, milyen célt, célokat szeretnénk elérni a működtetésével (jutalmazás, fejlesztés, motiváció, potenciál felmérése, egyéni célok összehangolása a stratégiával). Ezek után még számos fontos kérdés kapcsán kell mérlegelni, döntést hozni a rendszer tervezésekor. A legfontosabb kérdések: Mikor értékeljünk (évente hányszor, milyen időkeretben, szét tudjuk-e választani a javadalmazási és fejlesztési célú beszélgetést)? Mit értékeljünk (eredményt, viselkedést, tulajdonságot, kompetenciát)? Kik legyenek a szereplői (csak a vezetőket vonjuk be, vagy akár a fizikai dolgozókat, szellemi alkalmazottakat is, valamint hány értékelő adjon visszajelzést egy munkatársról, és ki legyen az értékelő)? A 360 fokos értékelés során értékelői szerepbe kerül maga az értékelt is (önértékelés), a közvetlen főnöke, a beosztottai és a vele azonos szinten lévő kollégák. Milyen módszerrel végezhetjük az értékelést? Egyszerű osztályozó skálával, magatartásformával jellemzett osztályozó skálával, magatartás-megfigyelő skálával, kötetlen formájú esszével, munkanormával, kritikus esetek módszerével, MbO-val (célközpontú vezetés), rangsorolással vagy kényszerített szétosztással.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A célkitűzés évente legalább egyszer elvégzendő feladata során figyelni kell arra, hogy a vezető és a beosztott egyezzen meg a SMART-célokban, vagyis a cél legyen konkrét, mérhető, elérhető, releváns és időhöz kötött. A visszajelzések adásánál a vezetőnek gondosan elő kell készítenie az értékelő beszélgetést, hogy az minél objektívebb, motiválóbb és a munkatársak számára befogadható, érthető, végrehajtható legyen annak érdekében, hogy a teljesítmény a következő időszakban növekedhessen, és hozzájáruljon a kolléga fejlődéséhez. Ehhez a vezető használhatja többek között a CEDAR, a THE vagy éppen a STAR modelleket.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A számos kritika ellenére (túl sok adminisztráció, időrabló stb.) a TM a jövőben is fontos szerepet játszik majd a HR-folyamatokban és a cégek életében, a hangsúly viszont az informális eljárásokra tevődik át, miközben a HR-osztályok továbbra is hatékony támogatást nyújtanak a vezetők számára a kapcsolódó információk gyűjtésével és a rendszer működtetésével, fejlesztésével. Ezzel egy időben tekintetbe kell venni az értékelés során felmerülő esetleges szubjektív torzító tényezőket, mint például a szimpátia, hasonlósági hiba, dicsfényhatás, közepes tendencia, kontraszthiba stb.
 
Kulcsfogalmak
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • teljesítményértékelés (TÉR)
  • teljesítménymenedzsment-rendszer (TM vagy TMR)
  • kulcs-teljesítménymutató, hatékonysági mutató (KPI)
  • teljesítménymenedzsment-ciklus
  • teljesítményminősítő mátrix
  • értékelési módszerek: kötetlen formájú esszé, osztályozó skála, kritikus esetek módszere, munkanorma, magatartásformákkal jellemzett osztályozó skála, magatartás-megfigyelő skála, célközpontos vezetés (management by objectives, MbO), rangsorolás, kényszerített szétosztás
  • célkitűzési módszerek (SMART)
  • visszajelzési módszerek (CEDAR)
  • értékelési hibák (halo-effektus, horn-hatás stb.)
 
Tudáspróba
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  1. „A következő év azonos időszakáig növelni kell az ügyfél-elégedettséget.” Mely SMART-kritériumoknak nem felel meg ez a célkitűzés?

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

a) S=konkrét

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

b) M=mérhető

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

c) A=elérhető

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

d) R=releváns

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

e) T=időhöz kötött

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  1. „Vezetői, beosztotti, azonos szintű munkatársi visszajelzéseket, valamint önértékelést is tartalmaz.” Melyik értékelési módszer leírása ez?

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

a) kötetlen formájú esszé

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

b) magatartás-megfigyelő skála

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

c) MbO

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

d) 360 fokos értékelés

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

e) KPI

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  1. Az alábbiak közül melyik értékelési módszer vizsgálja a gyakoriságot?

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

a) kritikus esetek módszere

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

b) munkanorma

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

c) magatartás-megfigyelő skála

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

d) MbO

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  1. Válassza ki azt az értékelési hibát, amelyik egy negatív tulajdonság felnagyítása miatt torzít!

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

a) holdudvar-hatás

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

b) horn-hatás

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

c) halo-effektus

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

d) attribúciós hiba

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

e) kontraszthatás
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A Tudáspróba megoldásai a könyv végén találhatók.
 
Alkalmazáspróba
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  1. Hogyan folytatna le egy teljesítményértékelő beszélgetést abban az esetben, amikor munkatársa általában nagyon lelkesen beleveti magát a feladatokba, majd a kezdeti lendületet követően „eltűnik”, azaz késik a határidőkkel, állnak miatta a projektek. Korábbi beszélgetések során el is mondta a kolléga, hogy tisztában van vele, és sajnálja viselkedésének ezt a dinamikáját, de élete másik részében vállalkozóként dolgozik, és ott is rengeteg projektet visz, nehéz a két munkát megfelelő időmenedzseléssel összeegyeztetni. Önnek nagyon nagy szüksége van a kollégára speciális tudása és kapcsolatrendszere miatt, ugyanakkor kényelmetlen, hogy gyakran hátráltatja a többi munkatársat. Miként építené fel a beszélgetést? Alkalmazza az egyik visszajelző technikát! Hogyan közölné meglátásait, és mit kérne tőle? Mivel tudná biztosítani, hogy valóban megtörténjen a változás?
  2. A Google-nél hisznek az úgynevezett drasztikus célkitűzés gondolatában, amivel megelőzhető a „könnyű” célok bónuszfókuszú elérése és a TÉR manipulálása (Bock, 2015). A módszer lényege, hogy a Google gyakorlatában azokat a célkitűzéseket is díjazzák és elismerik, amelyeket nem biztos, hogy teljesíteni tudnak a munkatársak, de kellően ambiciózusak. Ez azt jelenti, hogy az egész vállalat versenyképességét, innovativitását javíthatja a kezdeményezés, ha kereteken kívül, kreatívan gondolkodnak a kollégák, és célkitűzésük végül sikerrel jár. A kudarc kockázata magas is lehet, de a Google-nek még mindig jobban megéri kockáztatni, mint a biztos állandóságot, a kiszámítható változatlanságot választani. A Google termékfejlesztési osztályán dolgozó kollégaként milyen SMART-célt tűzne ki, amely a fenti ambícióknak is megfelelne?
  3. Fogalmazzon meg három magatartásformával jellemzett osztályozó skálát az alapszakos közgazdász hallgatók HR tantárgy keretében mutatott tanulmányi erőfeszítéseinek, potenciáljának és eredményeinek értékelésére vonatkozóan! Válassza ki három csoporttársát, és a félév során érzékelt megnyilvánulásaik alapján értékelje őket, majd állítson fel köztük rangsort! Módosulna-e ez a rangsor a kényszerített szétosztás módszerével? Milyen értékelési hibákat, torzító tényezőket tud azonosítani saját eljárásában?
  4. Kérdezze meg családtagjait, hogy kinek a munkahelyén végeznek teljesítményértékelést, és ahol alkalmazzák, ott mi a véleményük róla! Milyen motivációs hatásai vannak, mennyire járul hozzá a fejlődésükhöz, a vezető mennyi informális visszajelzést ad, és milyen problémák merülnek fel az értékeléssel kapcsolatban? Tapasztalatuk alapján mire jó, és mire nem jó a TÉR az adott vállalatnál – rokonai megítélése alapján?
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave