A sportgazdaság innovatív útja – sport startupok

The Innovative Way of the Sports Economy–Sports Startups

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Faragó Beatrix1, Kézai Petra Kinga2

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

1PhD, egyetemi docens, Soproni Egyetem Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar Kutatóközpont, Sopron

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

2tudományos segédmunkatárs, Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Regionális Kutatások Intézete Nyugat-magyarországi Tudományos Osztály, Győr

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

egyetemi tanársegéd, Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar Vezetéstudományi és Marketing Tanszék, Győr

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

 
Összefoglalás
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A sport globalizáltsága magával hozta a sport új gazdasági irányainak megjelenését. A sport már nemcsak a sportolókról szól, hanem inkább a sport környezetéről, az üzleti lehetőségeiről, amelyben a sport eszközrendszere kerül felhasználásra. A sport, amelynek funkciója sokrétű, illeszkedik a városi fejlesztési pontokhoz. Tanulmányunkban bemutatjuk a startupok és a sport kapcsolatát, kialakulásának hátterét és fejlődési irányait. Ismertetésre kerülnek azok a jó gyakorlatok is, amelyek mozgatórugói ezen fejlesztési mechanizmusnak. A sport gazdasági vonala fejlődési pályát jelent akár egy területi gazdaságfejlesztésben, akár a sport iparág fejlesztésében, amely műszaki, egészségügyi, társadalmi irányokat is érvényesíthet.
 
Abstract
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

The globalisation of sports has brought with it the emergence of new economic directions. It is no longer just about the athletes but rather about the environment and the business opportunities in which the tools of sport are used. The multiple functions of sports fit in with urban development points. A recent study examines the relationship between startups and sports, the background to its emergence, and the directions in which it is developing. It will also describe the good practices that are driving this development mechanism. The economic dimension of sports is a development pathway, either in the economic development of a territory or in the development of the sports industry, which can take technical, health and social directions.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kulcsszavak: startup, sport, sport startup, sportgazdaság, innováció
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Keywords: startup, sport, sport startup, sporteconomy, innovation
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

DOI: 10.1556/2065.184.2023.4.10
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

 

Bevezetés

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A startupok egy új vállalkozási irányt jelentenek a megváltozott gazdasági környezetben. A globális környezet megköveteli a gyors változást, a digitális környezetet, amelyben a startupok megfelelő dinamikus változást idéznek elő. A startup elvárt jellemzője a fiatal vállalkozás, innováció, technológiai fejlesztés, magas kockázat (Csákné et al., 2020; Karsai, 2022). A szakirodalom számos jellemzőt sorol fel, de kevésbé ad konkrét meghatározást rá. Ami közös pontnak mondható ezekben a definíciókban, hogy a startupokban fellelhetők a gazdasági növekedés és a technológiai újítások. A startupok a gazdaság több szegmensében vesznek részt, kihasználva üzleti potenciáljukat (Skala, 2019). A sportipar is az egyik kiemelt terület, amelyben egyre erőteljesebben jelenik meg. A sport gazdasági kitörésével maga a sportoló háttérbe szorult, megjelentek a szurkolói piacok, a szabadidő-sportolók piacai, amelyek dinamikusan növekednek.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Tanulmányunk a sportipar és a startupok bemutatását tűzte ki célul, és a sport funkcióját új gazdasági irányból ismerteti. A tanulmány módszertana szekunder kutatásból táplálkozik, amely a nemzetközi és a magyarországi szakirodalom összevetését is előtárja. A gazdasági versenyben az innovatív irányok növekedési faktorként jelennek meg, amelyben a sportágazat kiemelkedő alapot nyújt, hiszen több kihasználatlan területe lapul meg az iparági környezetben. A tanulmány szakirodalmi feltáró részében a sport, sportvállalkozások és a sport startupok kapcsolata mellett a nemzetközi és a magyarországi sport startup vállalkozások jellemzőit mutatjuk be.
 

A globális sportpiac

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A sport globalitásával a sportipar mint sportgazdasági tényező egyre nagyobb teret hódít meg magának (Jakó, 2012). Az amatőr sport mellett a professzionális sport egyre határozottabban uralkodó növekedésével a média megjelenésével a sport ma már nagyobb részben üzleti irányultságú. A sportipar és az innováció szorosan összefügg, hiszen az innovatív technológiák átalakítják a sportot, a versenyszabályokat, gyorsabb döntéseket, látványosabb sporteseményeket tesznek lehetővé. Több sportág versenyrendszere megváltozott az új műszaki lehetőségek következtében, és újabb sportágak is létrejöttek, mint az e-sport.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A Deloitte (2017) riportjában a globális sportpiacot 700 milliárd USD-ra értékelték, illetve a megállapították, hogy 2014–2016 között a sporttechnológiába 5 milliárd dollárt fektettek be. Az iparágban az Egyesült Államok tölt be vezető szerepet, és határozza meg a trendeket. Összességében hét új ipari trendet különböztettek meg (Deloitte, 2017) (1. táblázat).
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

1. táblázat. Új ipari trendek a sportpiacon
1.
Adatelemzés
Versenyelőny biztosítására, a teljesítmény javítására, a piaci szegmentálás érdekében, a rajongói tevékenységek támogatására.
2.
Média
Közösségi hálózatok kialakítása, tartalomgyártás, mobilalkalmazás, új üzleti modelleket hoznak létre, bevételi források.
3.
Eszköz (hordozható és teljesítménynövelő)
Felhasználói tevékenység, technológiai újdonságok, amelyek alkalmasak a nyomon követésre, rögzítésre, adatokat és mutatókat szolgáltatnak a teljesítményértékeléshez, javításhoz.
4.
Stadion
Már nemcsak játéktérként szolgálnak, hanem mobil- és analitikai technológiák segítségével további élményeket biztosítanak a nézők számára.
5.
Rajongó
Árucikkek nagykereskedelmi tevékenysége, sportrendezvény-szervezetek, szponzorok, műsorszolgáltatókat alkalmaznak a profitmaximalizálás érdekében.
6.
Szponzorált eszköz
Közösségépítés, digitális platformok használata.
7.
e-Sport
Folyamatos növekedés jellemzi, új kereskedelmi lehetőségek iránya, fiatal közösség a célcsoportja.
(Saját szerkesztés Deloitte, 2017 alapján)
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A sportpiac egy olyan jövedelmező iparág, amely a folyamatosan változó környezethez alkalmazkodva a piaci igényeket elégíti ki. A sportipar a GDP 1%-át teszi ki, kb. 700 milliárd USD bevételt generálva a sportszerekkel, a sportruházattal, a közvetítési jogok piacával és a merchendising termékekkel. A legnagyobb sportbevétel a labdarúgásból származik, ezt egyik sportág sem tudta még túlszárnyalni. Az iparágon belül nagy területnek számít a sportesemények piaca, amelyben a jegyértékesítés, a médiajogok, a szponzoráció jelenti a bevételek döntő részét

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A globális sportipar érdekeltjei alapvetően öt fő kategóriába sorolhatók, amelyek kölcsönhatásban állnak egymással: célpiacként a rajongói csoportok, szolgáltatóként a sportoló, a csapat és a liga, illetve a szponzorok, valamint a piacirányító média, amely a közösségépítésen túl az eladhatóság, az ismertség befolyásolásában hatalmas szerepet tölt be (Deloitte, 2017).
 

A sport startupok értelmezése, jelentősége

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A startup fogalmi kereteit vizsgálva több meghatározást találhatunk, szintetizálva az értelmezéseket, a startup olyan új, innovatív technológiákat fejlesztő, nemzetközi piacot megcélzó vállalkozás (Bőgel, 2018), amely a különböző iparágak összevonásával új piaci területeket hoz létre, felpezsdíti a piacot, és szélesebb körű fogyasztói piac válik elérhetővé (Skala, 2019; Karsai, 2022). Ezt felismerve, a műszaki és a technológiai iparágak a sportban is megjelentek, és innoválták a sportipart (Ratten, 2020). Az új fogyasztói rétegre már nemcsak a sportolás szeretete jellemző, hanem a sporttermékeket, sportszolgáltatásokat mint mindennapi tevékenységet, a szórakoztatás részeként is kezelik. A sport globalitása elérhetővé tette ezen szolgáltatásokat a világ minden táján, így a startupok orientációja egyre erőteljesebben jelenik meg a sportpiac irányában (Witt, 2004). A társadalmi igények jelentős része a sport, szabadidő, szórakoztatóipar területén egyre intenzívebben veszi fel a versenyt a többi iparággal. A sport (szervezeti formára és a tevékenységre egyaránt jellemző) rugalmas és innovációra nyitott terület. Vonzza a vállalkozásokat, ezzel együtt a humán tőke szakmai színvonala is biztosított. A sportiparban számos innovációt hajtanak végre a piac növelése érdekében és az eredmények fokozására. A sport startupok ezen innovatív tevékenységek gyakorlatba ültetését jelentik (Dietrick–Cool, 1989; Kim et al., 2019). A sport startupok számos kockázati tényezőt is magukba rejtenek, ilyenek a finanszírozás, illetve a kevésbé ismert piaci területek. Viszont jellemző a sport startupokra a bricolage, az újrafelhasználás és rekombináció, vagyis azt használják az üzleti modelljükben, ami kéznél van (Baker–Nelson, 2005). Ezzel a módszerrel életképessé teszik a szervezetet. A meglévő erőforrásokat használják fel az adott, ismert piaci területen, így csökkentik a kockázatokat, improvizációval segítik elő, hogy új termékek szülessenek (Ratten, 2020).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A sportot a saját eszközrendszerén keresztül a versenyképesség növelésére használják a területfejlesztésben (Faragó, 2020). A városok gazdasági-társadalmi fejlesztése a sport által az egészségügy, a szabadidősport, a turizmus területén egyaránt növelhető. A sporttechnológiák megjelenésével a területi versenyképesség és a sport által generált innovatív technológiák egymással párosíthatóak, fejlesztési generátorként működnek a munkahelyteremtésben, a helyi gazdaság fejlesztésében, a tehetségek városba vonzásában. Így a város összekapcsolódik a sporttal, és terepet ad a sport startupok kibontakozásának, amelyek a városfejlesztés eszközeiként jelennek meg.
 

Nemzetközi sport startupok

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A sport iparágára nagy dinamizmus jellemző (Molan et al., 2019), akár a versenysportban megjelenő teljesítményt nézzük, akár a sportipari innováció területén, amelyben a szabadidősport erőteljesen tör előre. A sport startupok fejlődésének alapjai ezen tényezőkre épülnek. A 2. táblázat a legnépszerűbb, legsikeresebb nemzetközi sport startupokat mutatja be tevékenységi körönként az Európai Unió startup listája alapján.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

2. táblázat. Nemzetközi sport startupok rangsora, 2021
A sport startup megnevezése
Tevékenysége
1.
Sorare
Egy globális fantasy futballmeccsen keresztül, ahol bármely futballrajongó menedzserré válhat, átalakítja az online futballrajongást.
2.
PlayerData
Megreformálja a sportolók edzésmódszereit, hogy az amatőrtől a profiig mindenki számára hozzáférést biztosítson a legújabb hordható technológiához.
3.
Quell
Olyan virtuális fitneszvilágot fejleszt ki, amely intenzív edzésélményt kínál játék közben.
4.
MyLADS
Vonzó kiterjesztettvalóság-tartalmat fejleszt, amelyet a rajongók a gyűjthető tárgyakon, a LADS-en keresztül érhetnek el. A LADS a futballfelszerelések kiváló minőségű másolatai, amelyek lehetővé teszik a rajongók számára, hogy megtapasztalják az AR- (augmented reality, kiterjesztett valóság) tartalmakat, például fényképeket és videókat a játékosokkal, 360º-os stadiontúrákat és infógrafikákat a játékosok teljesítményéről.
5.
Horizm
Egy új, valós idejű megoldás a digitális készletgazdálkodáshoz, amely a mesterséges intelligenciát használja fel a sport és a szórakoztatás jobb nyomon követésében, értékbecslésében és bevételszerzésében.
6.
ReSpo.Vision
Számítógépes látásmódot használ a sportesemények részletes 3D nyomkövetési adatainak rögzítésére és gyakorlati betekintéssé alakítására.
7.
Playermaker
Fejlett technológiát alkalmaz a láb-labda interakciós teljesítmény pontos mérésére.
8.
PandaScore
Statisztikákat biztosít a világ legjobb e-sport versenyeiről.
9.
Immersiv.io
Újra feltalálja a sportrajongói élményt.
10.
ScorePlay
Egy mesterséges intelligencián alapuló médiaeszköz-kezelő platform, amelyet futballklubok számára építettek.
(Saját szerkesztés az URL1 alapján)
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A leginnovatívabb és legeredményesebb startupok listájában látható, hogy a digitalizáció az első terület, amely a sportiparágban előretört. Megjelennek a teljesítménynövelést elősegítő alkalmazások és a szórakoztatás területén is élményeket kínáló alkalmazások.
 

Sport startupok és támogató rendszerük Magyarországon

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A magyar startupok között vezető helyen a mesterséges intelligencia és a biotechnológiai iparágak állnak, itt halmozták fel a legjelentősebb tudástőkét, és nyerték meg a nemzetközi, élvonalbeli befektetőket. Azonban nem elhanyagolható a hazai kormányzati törekvés, amely szerint a magyarországi sport startupokat a kormányzati stratégia vállalkozásösztönző programokkal támogatja.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ilyen programok:

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • Sporttech Startup Program 2021 a Startup Campus szervezésében. A program öthetes vállalkozásfejlesztési képzést, üzleti és sportszakmai mentorációt, valamint tesztelési lehetőségeket biztosít, illetve a legjobb projektek további öthetes befektetési felkészítést és akár 20 millió forintos kockázati tőkebefektetést is szerezhetnek. A támogatott területek: teljesítménynövelés, sportegészségügy, megelőzés és rehabilitáció, sporteszköz-technológia, sportlétesítmények fejlesztése, egyesületek gazdaságos működtetése, stadionszolgáltatások bővítése, tömegsport, egészséges életmód, szurkolói élménytechnológiák, sportmenedzsment eszközök fejlesztése (URL2).
  • SportTech Hungary Program a magyar sporttechnológiai innovációk nemzetközi piaci felkészítésére, a külföldön is versenyképes cégek exportjának ösztönzésére jött létre. Támogatja a hazai technológiai fejlesztések, innovációk, a magyar sportközösség, a sikeres sportolók, illetve a magyar külképviseleti hálózatok együttműködését. A program célja a sporthoz és sportegészségügyhöz kapcsolódó legfrissebb technológiai vívmányok felkutatása, rendszerszintű támogatása és a globális kapcsolati háló kiaknázása (URL2).
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A 3. táblázat a legeredményesebb magyar sport startupok toplistáját mutatja be, amelyek különböző megközelítésekkel próbálják megújítani a sportipart. Mind kivételes, a maga területén követendő példa.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

3. táblázat. A magyar sport startupok, 2022
Startup megnevezése
Tevékenysége
1
Bitrise
Mobilappfejlesztők munkáját automatizáló szolgáltatást fejleszt.
2
Omnicoach
A legpraktikusabb AI-coach e-sporthoz.
3
Kajakfirst Ltd.
Beltéri evezőgépek innovatív gyártója (kenu, kajak, sárkányhajó, stand-up-paddle).
4
KWINDOO
Rendszerplatform vitorlás-, regattaadminisztrátorok, szervezők és versenyzők számára.
5
Flying Birds Entertainment Ltd.
E-sport startup.
6
Footy Cards
Futballkártya kereskedési játék mobilra.
7
Paddlemate
Érzékelőket és kapcsolódó előfizetéses értékelő szoftvert fejleszt az evezősportolók számára.
8
Tep
Sportközvetítő alkalmazás és egy Tamagotchi kombinációja, amelyet valós fizikai tevékenységekkel kell életben tartani.
9
Tactic
Olyan digitális üzlet, amely sporttermékeket kínál atlétika, kerékpározás, fitneszfelszerelések, ruházat és uszodatechnika számára.
10
Ride Bike
Kerékpárokat és kapcsolódó tartozékokat kínáló kiskereskedelmi vállalat.
11
Alinda
Elektronikus áruház, amely elektronikai cikkeket, otthoni és kerti dekorációkat, utazási termékeket, ágykereteket, sport- és gyerekkellékeket szállít.
12
Start Sport
Sportfelszereléseket és edzőtermi felszereléseket gyárt.
13
Motibro
Szoftvermegoldásokat, óraszervezést, ügyfélkommunikációt és online klubkezelést biztosít sportkluboknak és stúdióknak.
14
CamOn
Automatizált videókészítés sporthoz. Filmezi az amatőröket, hogy profinak tűnjenek.
15
Lancast
Online áruház, amely sportcipők, táskák, sportruházat és sportfelszerelések széles választékát kínálja.
16
Tennis Signal
A tenisz sportágát forradalmasítja az analitika és a mesterséges intelligencia segítségével.
17
Is Sport Bt.
Sportkiskereskedők hálózata, amely márkás sportfelszereléseket kínál.
18
Fitness-Vital Trade
Olyan sportágakra specializálódott, amelyekhez tornatermi termékeket és sportfelszereléseket forgalmaz.
19
MITI TEX
Sportruházati cikkeket gyárt láncfonatból kötött anyagokból.
20
Jako Living Sports
Online sportruházati platform.
21
Bringavilág
Online platform kerékpár, fitneszgépek és kiegészítők forgalmazására.
22
Sportsarok
Sportfelszerelések forgalmazása.
23
Marathon Taneszköz Sport
Sportfelszerelések gyártása és forgalmazása.
24
Bicajozz
Online platform kerékpár és kiegészítők forgalmazására.
25
Sportnagyker
Sport webáruház.
26
Gobe Sport
Speciális sportfelszerelések forgalmazása iskolák, óvódák, fitneszközpontok számára.
27
BattleTac
Sportalkalmazásokat fejleszt iPhone-ra.
28
Stilianos Babauszoda
Vízi készségfejlesztő, képzési és úszástanulási szolgáltatásokat kínál franchise rendszerben.
29
Lv International
Felszereléseket kínál profi sportolóknak.
(Saját szerkesztés az URL3–5 alapján)
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A magyar sport startupok jelentős része az ipari termelésben vesz részt: sportgépek gyártói, új sporttermékek műszaki fejlesztői, sportmérnöki termékek kivitelezői. Ugyanakkor a digitális technológiai vállalkozások is jelen vannak, amelyek a startupokra kimondottan jellemzőek.
 

Összegzés

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A gazdaság innovatív irányai a sportipart is meghódították. A sport a maga társadalmi, gazdasági funkcióival megjelent a startupok világában is. Habár a technológia megjelenése önmagában nem jelent komoly kitörést a gazdasági innovációban, ha nem ültetik át a gyakorlatba. A sport ehhez nagy merítési lehetőséget kínál számos területen, mind a versenysportban (teljesítménynövelés), mind pedig a szabadidősportban (egészségfejlesztés, termékek, szolgáltatások piaca) a szélesebb fogyasztói szegmens elérése érdekében. A sportturizmus, a sportipari termékek piacán és a szórakoztatóipar részeként egyaránt lehetőségeket kínál az innovatív ötletek megvalósítására. A tanulmány szekunder források felhasználásával vizsgálta a sport startupok megjelenését, sikerességét, területeit, felmérve a jelenlegi piac helyzetét, fejlődési irányait. A startup vállalkozások dinamikus fejlődése minden ipari területen megjelenik, ezért a sport mint globalizációs ágazat nagy szerepet kapott. A sportgazdaság számára szintén ösztönző sport startupok kibontakozási irányvonala egyre inkább a szórakoztatóipar felé jelenik meg, amely a sport funkcióinak társadalmi értékeire hatnak. A tanulmány nemzetközi és magyarországi színtereket vizsgált, amelyek kissé eltértek a finanszírozásban és a tevékenységi körökben.
 

Irodalom

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Baker, T. – Nelson, R. (2005): Creating Something from Nothing: Resource Construction through Entrepreneurial Bricolage. Administrative Science Quarterly, 50, 3, 329–366. DOI: 10.2189/asqu.2005.50.3.329

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Bayer J. (2016): A hatalom változásai a globális információs korszakban. Magyar Tudomány, 177, 6, 748–761. http://www.matud.iif.hu/2016/06/05.htm

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Bőgel Gy. (2018): Digitális transzformáció a mezőgazdaságban. Magyar Tudomány, 179, 5, 693–701. DOI: 10.1556/2065.179.2018.5.12, https://mersz.hu/hivatkozas/matud_f6155/#matud_f6155

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Csákné Filep J. – Radácsi L. – Timár G. (2020): A magyar startup-vállalkozások túlélését és növekedését befolyásoló tényezők szakértői interjúk tapasztalatai. Vezetéstudomány, 51, 1. DOI: 10.14267/VEZTUD.2020.01.02, http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/4488/

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Deloitte Report (2017): Sports Tech Innovation in the Start-up Nation. https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/il/Documents/finance/sport_tech_report_short.pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Dietrick, I.– Cool, K. (1989): Asset Stock Accumulation and Sustainability of Competitive Advantage. Management Science, 35, 12, 1504–1514. https://josephmahoney.web.illinois.edu/BA545_Fall%202022/Dierickx%20and%20Cool%20(1989).pdf

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Faragó B. (2020): A sport a regionális gazdasági versenyképességben, a sportolói humán tőke területi vetülete. Közép-Európai Közlemények, 13, 3, 237–261. https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/vikekkek/article/view/33278/33241

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Jakó P. (2012): Sport, egészség, társadalom. Magyar Tudomány, 173, 9, 1081–1089. http://www.matud.iif.hu/2012/09/07.htm

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Karsai J. (2022): A kelet-közép-európai startupok romló kilátásai a nemzetközi kockázatitőke-piacon. Közgazdasági Szemle, 69, 9, 1009–1030. DOI: 10.18414/KSZ.2022.9.1009, http://www.kszemle.hu/tartalom/cikk.php?id=2070

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kim, T. – Chiu, W. – Chow, M. (2019): Sport Technology Consumers: Segmenting Users of Sports Wearable Devices Based on Technology Readiness. Sport, Business and Management: An International Journal, 9, 2, 134–145. DOI: 10.1108/SBM-02-2018-0011, https://tinyurl.com/2fks6tdc

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Molan, C. – Kelly, S. – Arnold, R. et al. (2019): Performance Management: A Systematic Review of Processes in Elite Sport and Other Performance Domains. Journal of Applied Sport Psychology, 31, 1, 87–104. DOI: 10.1080/10413200.2018.1440659, https://tinyurl.com/2p8ekc2m

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ratten, V. (2020): Sport Startups: New Advances in Entrepreneurship. Emerald Publishing Limited, UK.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Skala, A. (2019). The Startup as a Result of Innovative Entrepreneurship. Digital Startups in Transition Economies, 1–40. DOI: 10.1007/978-3-030-01500-8_1, https://tinyurl.com/2sp65deh

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Witt, P. (2004): Entrepreneurial Networks and the Success of Start-Ups. Enterpreneurship and Regional Development, 16, 5, 391–412. DOI: DOI: 10.1080/0898562042000188423, https://www.researchgate.net/publication/247501649_Entrepreneurs’_networks_and_the_success_of_start-ups
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

URL2: https://www.startupcampus.hu/sporttech (Letöltés: 2022. 10. 15.)

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

URL3: www.crunchbase.com (Letöltés: 2022. 10. 15.)

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

URL4: www.semrush.com (Letöltés: 2022. 10. 15.)

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave