Civakodó angyalok
Tartalomjegyzék
- CIVAKODÓ ANGYALOK Bevezetés a középkori filozófiába
- Impresszum
- Előszó
- Anselmus Cantuarensis (Canterburyi Anselmus; 1033–1109)
- 2. Petrus Abaelardus (1079–1142)
- 3. Filozófiai iskolák a 12. Században
- 4. A tudomány axiomatikus-deduktív modellje
- 5. Fordítók és fordítások a 12–13. Században
- 6. Arisztotelész-recepció a 13. Században
- 7. Albertus Magnus (1200 körül–1280)
- 8. Egyetemek, oktatási formák, műfajok
- 9. Aquinói Szent Tamás
- 9.1. Ifjúkor, tanulmányok
- 9.2. A létező és a lényeg
- 9.3. Összetett szubsztanciák
- 9.4. Az egyediség alapelve (principium individuationis)
- 9.5. Az univerzálék és a lényeg önmagában vett szemlélete
- 9.6. Egyszerű szubsztanciák
- 9.7. A létezés és a lényeg valóságos különbözősége
- 9.8. Az öt út
- 9.9. Tamás első párizsi magisztériuma és itáliai tartózkodása (1256–1268). A teológiai summák
- 9.10. Tamás második párizsi magisztériuma
- 9.1. Ifjúkor, tanulmányok
- 10. Bonaventura (1217 körül–1274)
- 11. Az 1277-es elítélő határozat
- 12. Sigerus de Brabantia (1240 körül–1281/84) és Boëthius de Dacia (†1284 előtt)
- 13. Teológusok a 13. Század második felében
- 14. Johannes Duns Scotus (1265/66–1308)
- 14.1. Duns Scotus élete
- 14.2. Duns Scotus művei
- 14.3. Univocitás
- 14.4. Intuitív és absztraktív megismerés
- 14.5. Principium individuationis
- 14.6. Formális különbözőség
- 14.7. Akarat és értelem: Aquinói Tamás, Henricus Gandavensis és Duns Scotus
- 14.8. Szabad akarat, a kontingencia szinkronikus értelmezése
- 14.1. Duns Scotus élete
- 15. Duns Scotus és Ockham között
- 16. Guillelmus de Ockham (1285 körül–1347)
- 17. Ockham követői és vitapartnerei
- 18. Oxford és Párizs a 14. Század első felében
- 19. Az angliai filozófia és teológia recepciója Párizsban a 14. Században
- 20. Johannes Buridanus (1295/1300–1358/61)
- 21. Buridanizmus a közép-európai egyetemeken. Via antiqua és via moderna, realizmus és nominalizmus
- Irodalom
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2019
ISBN: 978 963 454 431 9
„Ha tehát sem klerikus, sem laikus, sem pedig szerzetes nem vagy, akkor képtelen vagyok kitalálni, hogy milyen néven nevezzelek. (…) A nevek ugyanis el szokták veszíteni tulajdonképpeni jelentésüket akkor, amikor az általuk jelölt dolgok megszűnnek tökéletesek lenni. Ha eltávolítjuk a ház tetejét vagy a falát, akkor a házat csak tökéletlen háznak nevezzük. Hasonlóképpen: ha azt a testrészt, amely férfivá tesz, eltávolítjuk, téged nem Péternek, hanem tök-életlen Péternek kell, hogy nevezzünk” (Roscellinus levele Petrus Abaelardushoz). „Az ember valamennyi törekvése között a bölcsességre irányuló a legtökéletesebb, a legmagasztosabb, a leghasznosabb és a legörömtelibb. A legtökéletesebb azért, mert amilyen mértékben törekszik az ember a bölcsességre, oly mértékben részesül - legalábbis valamelyest - az igaz boldogságban (…). A legmagasztosabb viszont azért, mert az ember a leginkább ennek révén válik az Isten hasonmásává, aki mindent a bölcsességben hozott létre; s mivel a hasonlóság a szeretet oka, a bölcsességre irányuló törekvés mindenekelőtt a barátság révén köt össze bennünket Istennel (…). A leghasznosabb pedig azért, mert a bölcsesség révén jutunk el a halhatatlanság birodalmába: a bölcsesség kívánása tehát elvezet az örök uralomhoz. A legörömtelibb végül azért, mert nincsen keserűség a társaságában; nincsen bosszúság a vele való élésben, hanem csak vígság és öröm” (Aquinói Szent Tamás, Summa contra gentiles, Első könyv, Második fejezet).
Hivatkozás: https://mersz.hu/borbely-civakodo-angyalok//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero