MeRSZ online
okoskönyvtár

Több száz tankönyv egy helyen.
Online. Bárhol. Bármikor.

Válts MeRSZ+ -ra!

Ihász Ferenc

Egészségnevelés

Egészségmegőrzés – prevenció – a terhelésélettan alapjai


Első fázis

A test glukózt használ fő energiaforrásként a mozgáshoz. A glukóz a szénhidrátok lebontásának végterméke. A vérben kering, az inzulin szabályozza, hogy a szövetek hogyan veszik fel és alakítják energiává. A glukóz energiát ad a napi tevékenységhez, a felesleg pedig glikogén formájában eltárolásra kerül a májban és az izmokban. Ha nincs elég szénhidrátéhezés vagy alacsony szénhidrátfogyasztást előíró tápanyagfelvétel, az izom először a vérből használja fel a glukózt, azután fő energiaforrásként felhasználja az eltárolt glikogént annak lebontása útján. A tápanyagok oxidációja során szén-dioxid és víz keletkezik. Mivel a szénhidrátok, köztük a glikogén relatív széntartalma és energiatartalma a zsírokénál alacsonyabb, oxidációjukkal relatíve több víz képződik. Ezért nő meg a vizelet mennyisége ilyen diéta esetén. A kúra első fázisában gyors súlycsökkenés érhető el a vízvesztés miatt. A súlycsökkenésen a szó köznapi értelmében a testzsír csökkenését, és ezzel a testzsírszázalék csökkenését értjük, de a fentiek alapján láthatjuk, hogy a testzsírszázalék növekszik. Mivel az ezen időszak alatt elvesztett testzsír mennyisége nem képes követni a súlycsökkenést, ez a súlycsökkenés mellett a testzsírszázalék növekedését eredményezi.

Egészségnevelés

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 179 0

A könyv három fejezetből áll. A fejezetek első látásra önálló tartalommal bírnak, de a kapcsolat közöttük kifejezetten szoros. Ezt a tartalmi összetartozást jeleníti meg a könyv címe is (Egészségnevelés). Az első fejezet (Egészségmegőrzés) általános képet ad Magyarország, Európa és a világ demográfiai jellemzőiről, definiálja az egészség fogalmát, és elemzi az egészséget befolyásoló tényezőket.

A második fejezetben (Prevenció) a prevenció szerepe, jelentősége, gyakorlati elemei (amelyek az életmód során válnak igazán hasznossá) jelennek meg úgy, hogy azok már megoldási javaslatokat adnak az életminőség megtartásában.

A harmadik fejezet (A terhelésélettan alapjai) kifejezetten a versenysporttal kapcsolatos ismereteket tartalmazza: nevezetesen hogyan lehet pontosan tervezni fizikai aktivitást, mért adatok elemzésével, egyénre "szabva". A második és a harmadik fejezet saját kutatások eredményei alapján készült.

A mű 178 színes, saját szerkesztésű ábrát tartalmaz, az irodalmi hivatkozások száma meghaladja a 350-et. A könyv eredetileg egyetemi hallgatóknak készült, akik döntően az élettudományokban és azon belül is a sporttudományban kívánnak mélyebb ismereteket szerezni. A harmadik fejezet talán az egyetlen alkalmazott terhelésélettani alapismereteket tartalmazó magyar nyelvű dokumentum.

Hivatkozás: https://mersz.hu/ihasz-egeszsegneveles//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kedvenceimhez adás

A kiadványokat, képeket, kivonataidat kedvencekhez adhatod, hogy a tanulmányaidhoz, kutatómunkádhoz szükséges anyagok mindig kéznél legyenek.

Ha nincs még felhasználói fiókod, regisztrálj most,
vagy lépj be a meglévővel!

Személyes mappák
Mappába rendezés

A kiadványokat, képeket mappákba rendezheted, hogy a tanulmányaidhoz, kutatómunkádhoz szükséges anyagok mindig kéznél legyenek.

A MeRSZ+ funkciókért válaszd az egyéni előfizetést!

Személyes mappák
Kivonatszerkesztés

Intézményi hozzáféréssel az eddig elkészült kivonataidat megtekintheted, de újakat már nem hozhatsz létre.

A MeRSZ+ funkciókért válaszd az egyéni előfizetést!

Kivonatkészítés
Folyamatos görgetés

Választhatsz, hogy fejezetről fejezetre lapozva vagy inkább folyamatosan olvasnád-e a könyveket. A görgetősávon mindig láthatod, hol tartasz, mintha csak egy nyomtatott könyvet tartanál a kezedben.

A MeRSZ+ funkciókért válaszd az egyéni előfizetést!

Folyamatos görgetés
Kivonat
fullscreenclose
printsave