Felsőoktatási marketing
Tartalomjegyzék
- Felsőoktatási marketing
- Impresszum
- A szerzőkről
- Előszó • Hetesi Erzsébet, Kéri Anita
- 1. A felsőoktatás történeti áttekintése • Dinya László
- 2. A felsőoktatási piac jellemzői makromarketing-szempontból és nemzetközi megítélésben • Berács József
- 3. Nemzetköziesedés a felsőoktatásban régen és most
- 4. A felsőoktatási marketing sajátosságai
- 5. A felsőoktatási marketing szerepe az intézményi stratégiákban
- 5.1. Kvantitatív kutatási módszerek • Hetesi Erzsébet
- 5.2. Kvalitatív kutatási módszerek – kreatív és modern megkérdezési és adatfelvételi technikák • Kéri Anita
- 5.3. Beiskolázási marketing – trendek és hatások • Hargitai Dávid Máté
- 5.4. Döntési komplexitás és kapcsolati hatások az intézményválasztásban • Hargitai Dávid Máté
- 5.5. Kihívások viharában a magyar egyetemek – főszerepben a hallgatók • Kovács Stefan, Veres István, Bíró-Szigeti Szilvia
- 5.6. Külföldi hallgatók elégedettségének feltárása egy magyar egyetem példáján keresztül • Szabó Bálint, Paulics Lilla
- 5.7. Mérési specialitások az orvosképzésben • Főző Nóra
- 5.8. Lemorzsolódásvizsgálatok és a hallgatómegtartás • Tari Szilvia
- 5.9. Alumni narratíva az Indiana Universityn, avagy hogyan ápoljunk jó kapcsolatot végzett hallgatóinkkal? • Csák Luca
- 5.10. Interkulturális konfliktusok felsőoktatási környezetben • Veres Zoltán, Csehi Diána, Fehérvölgyi Beáta
- 6. Modern marketingeszközök a felsőoktatási marketingben
- 6.1. Online tér a felsőoktatásban • Kéri Anita
- 6.2. A Z generációs egyetemisták médiafogyasztási szokásai és vizuális észlelése • Berki Bianka
- 6.3. Színek, kontrasztok, generációk: a Z generáció vizuális világa a felsőoktatásban • Berki Bianka
- 6.4. Felsőoktatási marketing és a Tiktok • Hajdu Vivien, Suba Evelin
- 6.5. Gazdasági felsőoktatási intézmények Instagram-oldalainak feltérképezése jó gyakorlatok felkutatása céljából • Dér Dorottya Noémi, Pusztai Adrienn
- 7. Összegzés • Hetesi Erzsébet, Kéri Anita
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2025
ISBN: 978 963 664 156 6
Sorozat: Marketing szakkönyvtár
ISSN: 2939-6115
E könyv erőssége abban rejlik, hogy bemutatja: a felsőoktatási marketing nem pusztán a promócióról szól, hanem az intézményi identitás, a hallgatói élmény és a hosszú távú fenntarthatóság alakításáról is. Szerkezete logikus, tartalma egyszerre komplex és letisztult: a történeti és globális kontextus és a szolgáltatásjelleg bemutatásán kívül kitér az intézményi stratégiákra és a modern digitális eszközökre is. Különösen értékesnek találtam a nemzetköziesítésre és a hallgatói integrációra vonatkozó fókuszt, valamint a gyakorlati betekintést a toborzásba, a hallgatók megtartásába, az alumni kapcsolatokba és a Z generáció által támasztott kihívásokba. Ez a könyv koncepcionális kereteket kínál, miközben konkrét kutatásokat, esettanulmányokat és olyan innovatív módszereket is bemutat, mint a felsőoktatási intézmények TikTok- és Instagram-tartalmainak elemzése. Ez nemcsak tudományos forrássá, hanem gyakorlati útmutatóvá is teszi a versenyképességre törekvő intézmények számára. Izgalmas olvasmányként elsősorban egyetemi vezetőknek, marketing- és kommunikációs csapatoknak, valamint a felsőoktatásban dolgozó döntéshozóknak ajánlom, de hasznos lehet kutatók, oktatók és akár diákok számára is, akiket érdekel az intézményi stratégiák mögötti dinamika megértése. Helena Alves, oktatási és foglalkoztatási ügyekért felelős rektorhelyettes, valamint a NECE üzleti tudományok kutatóközpontjának munkatársa a Beira Interior Egyetemen Büszkeségre adna okot, ha a magyar felsőoktatás és annak marketingje is olyan lenne, mint ez a kötet: egységes mégis sokszínű; kreatív, ugyanakkor a nemzetközi sztenderdekhez igazodó; tudományos és jövőbe mutató, miközben nem feledkezik meg a gyökerekről; a középpontjában pedig a hallgató – az olvasó – áll. Integratív szemlélete mellett e könyv fő erőssége az, hogy stratégiai gondolkodásra készteti az olvasót, továbbá konkrét gyakorlati megoldásokat is kínál, legyen szó új oktatási, kutatási módszertanról vagy nemzetköziesítési gyakorlatokról. De mi is e könyv fő üzenete? Hetesi Erzsébet gondolata arról, hogy „az egyetemek világszerte együttműködnek, és ugyanakkor versenyeznek egymással” ráirányítja a figyelmet arra a speciális helyzetre, amelyben a magyar intézmények stratégiája egyedül a nemzetköziesedés, hálózatépítés és a szolgáltatásszemlélet erősítése lehet. Olyan márkák létrehozására van szükség, amelyek képesek kellő vonzerővel reflektálni a mai kor elvárásaira, kihívásaira. E márkák lételeme pedig – amire Kéri Anita mutat rá – az a speciális kultúrával jellemezhető közösség, amelyben nemcsak a hallgatók, oktatók, kutatók, hanem az alumni és különböző stakeholder csoportok is aktív szerepvállalókká válnak. Ehhez kínál e kötet kiindulópontot és megbízható útmutatót. Nagy Ákos, PTE KTK, marketingigazgató
Tanulmányok
1. A felsőoktatás történeti áttekintése
Dinya László, Eszterházy Károly Egyetem, professor emeritus
DOI: 10.1556/9789636641566.1
2. A felsőoktatási piac jellemzői makromarketing-szempontból és nemzetközi megítélésben
Berács József, Budapesti Corvinus Egyetem
DOI: 10.1556/9789636641566.2
3.1. Nemzetköziesedés és mobilitás a felsőoktatásban
Kéri Anita, Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar
DOI: 10.1556/9789636641566.3
3.2. Nemzetközi hallgatók társadalmi és kulturális integrációja
Mucsi Attila, Budapesti Corvinus Egyetem Marketing- és Kommunikációtudományi Intézet, Interkulturális Marketing és Fogyasztói Magatartás Tanszék
Malota Erzsébet, Budapesti Corvinus Egyetem Marketing- és Kommunikációtudományi Intézet, Interkulturális Marketing és Fogyasztói Magatartás Tanszék
DOI: 10.1556/9789636641566.4
4.1. A felsőoktatás szolgáltatásjellege
Hetesi Erzsébet, Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar, professor emerita
DOI: 10.1556/9789636641566.5
4.2. Az egyetem mint márka és közösségi identitás, avagy az egyetemi márkaközösségek
Kéri Anita, Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar
DOI: 10.1556/9789636641566.6
4.3. Vissza a tanterembe: tanulási rutinok helyett valós idejű találkozások
Bollók Máté Bence, Budapesti Corvinus Egyetem Marketing- és Kommunikációtudományi Intézet
Csordás Tamás, Budapesti Corvinus Egyetem Marketing- és Designkommunikáció Tanszék
Horváth Dóra, Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézet, Marketing- és Designkommunikáció Tanszék
DOI: 10.1556/9789636641566.7
5.1. Kvantitatív kutatási módszerek
Hetesi Erzsébet, Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar, professor emerita
DOI: 10.1556/9789636641566.8
5.2. Kvalitatív kutatási módszerek – kreatív és modern megkérdezési és adatfelvételi technikák
Kéri Anita, Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar
DOI: 10.1556/9789636641566.9
5.3. Beiskolázási marketing – trendek és hatások
Hargitai Dávid Máté, Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kar
DOI: 10.1556/9789636641566.10
5.4. Döntési komplexitás és kapcsolati hatások az intézményválasztásban
Hargitai Dávid Máté, Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kar
DOI: 10.1556/9789636641566.11
5.5. Kihívások viharában a magyar egyetemek – főszerepben a hallgatók
Kovács Stefan, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Bíró-Szigeti Szilvia, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Veres István, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék
DOI: 10.1556/9789636641566.12
5.6. Külföldi hallgatók elégedettségének feltárása egy magyar egyetem példáján keresztül
Paulics Lilla, Budapesti Műszaki Egyetem Ergonómia és Pszichológiai Tanszék
Szabó Bálint, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
DOI: 10.1556/9789636641566.13
5.7. Mérési specialitások az orvosképzésben
Főző Nóra, Szegedi Tudományegyetem Közgazdaságtani Doktori Iskola
DOI: 10.1556/9789636641566.14
5.8. Lemorzsolódásvizsgálatok és a hallgatómegtartás
Tari Szilvia, Szegedi Tudományegyetem Oktatási Igazgatóság
DOI: 10.1556/9789636641566.15
5.9. Alumni narratíva az Indiana Universityn, avagy hogyan ápoljunk jó kapcsolatot végzett hallgatóinkkal?
Csák Luca, Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar
DOI: 10.1556/9789636641566.16
5.10. Interkulturális konfliktusok felsőoktatási környezetben
Csehi Diána, Pannon Egyetem Gazdálkodás- és Szervezéstudományok Doktori Iskola
Veres Zoltán, Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kar
Fehérvölgyi Beáta, Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kar
DOI: 10.1556/9789636641566.17
6.1. Online tér a felsőoktatásban
Kéri Anita, Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar
DOI: 10.1556/9789636641566.18
6.2. A Z generációs egyetemisták médiafogyasztási szokásai és vizuális észlelése
Berki Bianka, Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar
DOI: 10.1556/9789636641566.19
6.3. Színek, kontrasztok, generációk: a Z generáció vizuális világa a felsőoktatásban
Berki Bianka, Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar
DOI: 10.1556/9789636641566.20
6.4. Felsőoktatási marketing és a Tiktok
Suba Evelin, Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar
Hajdu Vivien, Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar
DOI: 10.1556/9789636641566.21
6.5. Gazdasági felsőoktatási intézmények Instagram-oldalainak feltérképezése jó gyakorlatok felkutatása céljából
Pusztai Adrienn, Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar
Dér Dorottya Noémi, Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar
DOI: 10.1556/9789636641566.22
Hivatkozás: https://mersz.hu/hetesi-keri-felsooktatasi-marketing//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero