Braun Róbert

Vállalati társadalmi felelősségvállalás

A vállalatok politikája


Társadalmi és gazdasági paradigmaváltás

A környezeti katasztrófák és következményeik egy másik fontos társadalmi felismeréshez is elvezettek a nyolcvanas–kilencvenes évek fordulóján. Egyre többen hívták fel a figyelmet arra, hogy a korlátos környezeti erőforrások, illetve a természeti környezet emberi pusztítása már középtávon is drámai következményekhez vezetnek majd. A korlátos erőforrások kimerülése, bizonyos – elsősorban fosszilis – energiaforrások rendelkezésre állásának csökkenése az energiahordozók árának radikális emelkedését eredményezi, melynek társadalmi következménye az egyenlőtlenség növekedése, a termelékenység növekedésének lassulása, a hagyományos értelemben vett társadalmi fejlődés – a mobilitás növekedése, a technikai lehetőségek bővülése, a fogyasztás kultúrájának terjedése – lelassulhat. Egyre többekben erősödött meg a felismerés, hogy közpolitikai értelemben a hagyományosan értelmezett gazdasági/termelési/fogyasztási érték növekedése az előállított érték mértékét – jelentősen – meghaladó károkozással jár. Más szavakkal: a gazdasági értékteremtés mértéke alacsonyabb, mint a következményeként előálló társadalmi költségek összessége. Ez részben a közgondolkodás főáramában a kétezres évek elejére már megjelent – ellentételezett vagy rejtett – környezeti károkból, részben – a szociális transzferekkel ellentételezett vagy a meg nem született teljesítmény mögött megbúvó rejtett – szociális költségekből áll. Sőt, a helyzet rosszabb: a GDP/GNP – a jelenleg használt legelfogadottabb gazdaságfejlődési mutató, a nemzeti számlák rendszerét összegző főindikátor – nem csupán az értékteremtést méri rosszul, és nem vesz tudomást annak társadalmi költségeiről, hanem azt is értéknövekedésként tételezi, ami valójában költség. Ahogyan Robert Kennedy már 1968 márciusában, a Kansasi Egyetemen tartott előadásában megfogalmazta: „Túl hosszú ideig és túl nagy meggyőződéssel áldoztuk föl közösségünk kiválóság iránti vágyát és a közösség értékeit az anyagi javak felhalmozása érdekében. A nemzeti össztermék (GNP) […] elszámolja a levegő szennyezését, a cigarettareklámokat és a mentőautókat, amelyek az autópálya-balesetet szenvedett sérülteket szállítják. Beszámítja a különleges zárakat, amellyel védjük otthonainkat és a zárakat feltörő betörők börtönköltségeit egyaránt. […] Beszámítja a napalmot és a nukleáris robbanófejek költségeit, ahogyan elszámolja a rendőrség vízágyúit, melyekkel az utcán tüntetőket szétoszlatják. […] Ugyanakkor a nemzeti össztermék nem méri gyermekeink egészségét, az oktatás minőségét, vagy az élményt, amit a gyermekekkel való játék okoz. Nem méri költőink verseit vagy házasságunk szilárdságát, nem méri közpolitikai vitáink minőségét vagy a köz szolgáinak tisztességét. […] Röviden, mindent mér, csak azt nem, amiért élni érdemes.” (Kennedy, 1968) A GDP nem méri és nem értékeli a környezeti károkat, amelyeket a hagyományos termelésnövekedés okoz, ahogyan nem méri azokat a társadalmi károkat sem, amelyeket a hagyományos fogyasztásnövekedés eredményez. A növekedés hatására egyre nagyobb az olló rése az anyagi javak felhalmozásából még részesülő kevesek és az anyagi javakat felhalmozni nem, csupán létfenntartásra fordítani képes többség között (Stiglitz, 2013). A fejlett világ nagy részén folyamatosan növekszik azok száma, akik mélyszegénységben élve, néha generációk óta minden reményüket elvesztették arra, hogy munkajövedelemre tegyenek szert, és így a puszta létfenntartáson túl bármilyen anyagi biztonságot halmozzanak föl. Ők a szociális transzferek első számú befogadói, ám sokak szerint a rendszer fenntarthatatlan, mert egyre kevesebb jövedelemtermelő tart el egyre több inaktív polgárt. A globális válságok következtében, illetve recesszív (növekedés nélküli) időszakokban egyre többen válnak inaktívvá, és elveszítve felhalmozott javaikat csúsznak egyre lejjebb a vagyoni létrán. A három jövőformáló megatrend – a környezeti károk felismerése, a fogyasztói tudatosság növekedése és a lokalitás értékeinek képviselete – számos területen a gondolkodás és a cselekvés fősodrába emelte a környezeti (a korlátos erőforrásokkal való takarékos és tudatos gazdálkodás) és a társadalmi (a bevonásra és együttműködésre épülő demokrácia) fenntarthatóság fogalmát.

Vállalati társadalmi felelősségvállalás

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 762 3

Felnőtt döntéshozóknak ajánlom ezt a könyvet. A friss és egyre inkább teret nyerő jelenségek rendszerbe rendezése igazi szakmai kihívás. A gondolkodásra késztető könyvek jók. Az is, ha a gondolatokért az olvasónak is meg kell küzdenie. A gazdaságilag is indokolható, jó ügyekért tett tevékenységek új dimenzióba helyezik a cégek-emberek-társadalom kapcsolatot. A társadalmilag fontos ügyekért való tevékenykedést inspirálhatják a könyvben felvetett paradigmaváltás megvalósult kifejeződésének példái. Ma már nem a társadalom óhaja, hanem a piacképesség feltétele, hogy a vállalatok tettekkel fejezzék ki a társadalom iránti felelősségüket. Ehhez mindenkinek tanulni kell.

Törőcsik Mária, egyetemi tanár, Pécsi Tudományegyetem

Azt, hogy a vállalatok különbözőképpen vonják be az „érintetteket" működésükbe, eddig is tudtuk. Azt, hogy a bankok is egyfajta vállalatok - ezt is tudtuk. Azt, hogy az érintettek bevonása hol sikeres, hol kevésbé sikeres, de a vállalati működés lényegileg csak akkor eredményes, ha az érintettek bevonása megtörténik - ezt is sejtettük. Akkor minek végigolvasni egy több száz oldalas könyvet? Nos, például azért, hogy túllépjünk azon a közhelyen, hogy az „érintettek" a fogyasztók, a partnerek, a munkavállalók és a tulajdonosok. Hogy megértsük, hogy az érintettek „nem pusztán személyek, hanem emberek, érintettek csoportjai, szervezetek, más vállalatok, vállalatok és szervezetek csoportjai, néha teljes országok". Ebből következik, hogy a felelős vállalati működés nem más, mint számos lépés az érintetti demokrácia elérése érdekében. Azért is el kell olvasnunk a könyvet, hogy a felelős vállalati működésről gondolkodva ne rekedjünk meg az általános közhelyeknél. Gyakorló vállalatvezetőknek, igazgatósági tagoknak egyaránt jól kezelhető kézikönyv, amiben akár egy-egy igazgatósági döntés előtt is találunk a döntést segítő útravalót. Valójában arról az örök emberi dilemmáról szól a könyv, hogy miért érdemesebb „Jónak", mint „Rossznak" lenni. Persze mindez csak olyan társadalmi-piaci közegben működik, ahol a törvények hozói is úgy gondolják, hogy a játékszabályok az egyenlő játéktér érdekében alakulnak, és arra valók, hogy mindenki betartsa őket.

Király Júlia, igazgatósági tag, KBC Bank Group, Brüsszel

Hivatkozás: https://mersz.hu/braun-vallalati-tarsadalmi-felelossegvallalas//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave