Braun Róbert

Vállalati társadalmi felelősségvállalás

A vállalatok politikája


Vállalatirányítási modellek

A vállalatirányítással foglalkozó szerzők kétféle kiindulópontból vizsgálják a vállalatirányítás kérdéseit. A vállalatirányítás szűk megközelítése alapvetően a vállalat tulajdonosainak érdekeiből indul ki, és azt keresi, hogy a haszonmaximalizálás, illetve versenyképesség érdekében milyen szokásokat, intézményeket, szabályokat kell bevezetni, hogy a menedzserügynökök fiduciárius kötelezettségeinek maximálisan érvényt lehessen szerezni a tulajdonos-megbízó által megfizetett ügynöki költségek minimalizálása mellett. Ez a gondolkodási irány a vállalatot alapvetően olyan gépezetnek látja, melyben a tulajdonos-befektető által rendelkezésre bocsájtott pénzügyi erőforrás révén a menedzsment feladata az áruk és szolgáltatások hatékony előállításának és a folyamatban részt vevő további érintetteknek a megszervezése, az ügynöki önérdek érvényesítésének hatékony korlátozása mellett. Ez a megközelítés a tulajdonos (stockholder) érdekéből indul ki, célnak azt tekinti, hogy a vállalat fenntartható módon maximalizálni tudja a tulajdonos számára biztosított értéktöbbletből származó „kvázi-járadékot” úgy, hogy közben megfeleljen a társadalmi normáknak a makroszintű társadalmi legitimáció megszerzése és megőrzése érdekében. Ezt nevezhetjük a vállalatirányítás tulajdonosi vagy fiduciárius szemléletének.

Vállalati társadalmi felelősségvállalás

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 762 3

Felnőtt döntéshozóknak ajánlom ezt a könyvet. A friss és egyre inkább teret nyerő jelenségek rendszerbe rendezése igazi szakmai kihívás. A gondolkodásra késztető könyvek jók. Az is, ha a gondolatokért az olvasónak is meg kell küzdenie. A gazdaságilag is indokolható, jó ügyekért tett tevékenységek új dimenzióba helyezik a cégek-emberek-társadalom kapcsolatot. A társadalmilag fontos ügyekért való tevékenykedést inspirálhatják a könyvben felvetett paradigmaváltás megvalósult kifejeződésének példái. Ma már nem a társadalom óhaja, hanem a piacképesség feltétele, hogy a vállalatok tettekkel fejezzék ki a társadalom iránti felelősségüket. Ehhez mindenkinek tanulni kell.

Törőcsik Mária, egyetemi tanár, Pécsi Tudományegyetem

Azt, hogy a vállalatok különbözőképpen vonják be az „érintetteket" működésükbe, eddig is tudtuk. Azt, hogy a bankok is egyfajta vállalatok - ezt is tudtuk. Azt, hogy az érintettek bevonása hol sikeres, hol kevésbé sikeres, de a vállalati működés lényegileg csak akkor eredményes, ha az érintettek bevonása megtörténik - ezt is sejtettük. Akkor minek végigolvasni egy több száz oldalas könyvet? Nos, például azért, hogy túllépjünk azon a közhelyen, hogy az „érintettek" a fogyasztók, a partnerek, a munkavállalók és a tulajdonosok. Hogy megértsük, hogy az érintettek „nem pusztán személyek, hanem emberek, érintettek csoportjai, szervezetek, más vállalatok, vállalatok és szervezetek csoportjai, néha teljes országok". Ebből következik, hogy a felelős vállalati működés nem más, mint számos lépés az érintetti demokrácia elérése érdekében. Azért is el kell olvasnunk a könyvet, hogy a felelős vállalati működésről gondolkodva ne rekedjünk meg az általános közhelyeknél. Gyakorló vállalatvezetőknek, igazgatósági tagoknak egyaránt jól kezelhető kézikönyv, amiben akár egy-egy igazgatósági döntés előtt is találunk a döntést segítő útravalót. Valójában arról az örök emberi dilemmáról szól a könyv, hogy miért érdemesebb „Jónak", mint „Rossznak" lenni. Persze mindez csak olyan társadalmi-piaci közegben működik, ahol a törvények hozói is úgy gondolják, hogy a játékszabályok az egyenlő játéktér érdekében alakulnak, és arra valók, hogy mindenki betartsa őket.

Király Júlia, igazgatósági tag, KBC Bank Group, Brüsszel

Hivatkozás: https://mersz.hu/braun-vallalati-tarsadalmi-felelossegvallalas//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave