Simon Judit

Marketing az egészségügyben


Az európai egészségügyi rendszerek átalakulóban

Az európai egészségügyi rendszereket minden országban a költségek nagymértékű növekedése jellemzi, a magas ellátási igény és a finanszírozási hajlandóság közötti olló egyre jobban kinyílik. A nemzetgazdaságok egyre inkább teljesítőképességük határára kerülnek, ami az egészségügyi kiadásokat illeti. Bár a gyógyszerkiadás a teljes egészségügyi kiadásoknak csupán alacsony hányadát teszi ki, mégis gyakran kerül a figyelem és össztársadalmi viták kereszttüzébe. Az egyes országok különböző módszerekkel próbálkoznak a gyógyszerkiadások csökkentésére, pozitív és negatív listákkal, az intenzív árszabályozási intézkedésekkel, a generikus helyettesítés forszírozásával, egészen a térítésköteles gyógyszerek listájának korlátozásáig. A társadalmak demográfiai helyzetének alakulása miatt valószínűleg a jövőben sem lehet elkerülni a korlátozó intézkedéseket (Harms, Drüner, 2003). A társadalmakat, különböző mértékben ugyan, de növekvő elöregedés jellemezi, nagyon erős ez a tendencia Németországban. Ki lehet jelenteni, hogy az életkorfa eltolódása a megnövekvő idős generációk irányába a nyugat-európai egészségügyi rendszerek egyik legnagyobb kihívása (Harms, Drüner, 2003). A magyar társadalomra és az egészségügyi rendszerre hasonló megállapítás tehető. Bár erre a jelenségre a különböző országok, különböző kormányzó pártok eltérő megoldásokat igyekeznek alkalmazni, az általános tendencia valamennyi megoldásban a költségcsökkentés és a meglevő struktúrák átalakítása. Az átalakítások egyik vezérmotívuma az, hogy a jelenlegi színvonalú, az egész lakosságra vonatkozó magas szintű orvosi ellátás a jelenlegi járulékok fizetése mellett nem tartható fenn tovább. Az állami gondoskodás mellett növekvő szerepet szánnak a magánbiztosítóknak és az oda történő extrabefizetéseknek.

Marketing az egészségügyben

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 780 7

Az egészségügy középpontjában az egészségét elvesztett és azt visszaszerezni vágyó beteg ember áll, körülötte az orvos, a nővér, az asszisztens, a biztosító, a tulajdonos állam vagy önkormányzat, a hatóságok, a betegjogi szervezetek bonyolult szövevénye. A marketing alkalmazása pedig mindebben megerősítheti a beteg központi helyét, tisztázhatja a szereplők közötti egyenrangú folyamatokat, és kapaszkodót nyújthat a színpad másik felének berendezésére - az egészségmegőrzés és a prevenció racionális és egyenrangú cserekapcsolatokon nyugvó kialakítására. Simon Judit munkája úttörő vállalkozás. Az irodalom széles áttekintésére alapozva találja meg a marketing helyét az egyén és a közösség életének olyan fontos metszetén, mint az egészségügy. A könyvben leírtak az egészségügyi intézmények vezetőinek, az egészségpolitikusoknak, az orvosoknak és a nővéreknek egyaránt hasznos ismereteket nyújtanak.

Dr. Réthelyi Miklós professor emeritus, a SOTE korábbi rektora

Mindazok, akik az egészségügyben fontosnak tartják a betegközpontúságot, feltétlenül tanulmányozzák és forgassák gyakran ezt a művet. Simon Judit igen értékes útmutatót ad könyvével az átalakuló egészségügyi rendszerekhez. A szerző közeli munkatársaként 15 éve követem az ezen a területen végzett munkáját. És mindenképpen becsülöm kitartásáért, elhivatottságáért és állhatatosságáért, hogy ezt a két, korábban fényévek távolságában lévőnek gondolt területet sikerült közelebb hoznia, olyannyira, hogy megszülethetett ez a könyv, mely egyszerre szolgál a hazai szakirodalom elméleti megalapozó műveként, valamint számos eddigi hazai tapasztalat megosztásával gyakorlati útmutatóként is. Az egészségügy potenciális ügyfeleként határozottan azt kívánom, minél több hazai szolgáltató sajátítsa el és alkalmazza a könyv ismereteit. Akkor nyugodtabban megyek el hozzájuk páciensként.

Dr. Lantos Zoltán ügyfélkapcsolati igazgató, GfK LHS Healthcare

Hivatkozás: https://mersz.hu/simon-marketing-az-egeszsegugyben//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave