Hardi Tamás

Duna-stratégia és területi fejlődés

A folyó lehetséges szerepe a régió területi fejlődésében


5.5. táblázat. A hajóút egyes szakaszai és jelenlegi állapotuk
Szakasz
Folyamkilométer
Hossz.
Lépcső
Állapot
-tól
-ig
km
db
Kelheim–Straubing
2414
2324
90
4
csatornázott
Straubing–Vilshofen
2324
2249
75
természetes (sekély)
Vilshofen–Melk
2249
2038
211
8
csatornázott
Melk–Dürnstein
2038
2008
30
természetes (sekély)
Dürnstein–Bécs
2008
1921
87
3
csatornázott
Vienna–Cunovo
1921
1853
68
természetes (sekély)
Cunovo–Palkovicovo1
1853
1811
42
1
csatornázott
Palkovicovo–Budapest
1811
1646
165
természetes (sekély)
Budapest–Slankamen
1646
1215
413
természetes (jó)
Slankamen–Iron Gates II
1215
863
352
2
csatornázott
Iron Gates II–Bala Arm
863
346
517
természetes
Bala/Borcea Arm–Giurgeni2
346
240
126
természetes (jó)
Giurgeni–Brăila
240
170
70
természetes
Brăila–Sulina
170
0
170
tengeri szakasz6
Bala Arm–Cernavoda3
346
299
47
természetes (sekély)
Cernavoda–Giurgeni4
299
240
59
természetes (jó)
Cernavoda–Constanţa
64
0
64
2
hajózó csatorna
Chilia Arm–Black Sea5
116
0
116
természetes (jó)
1 A 38 km hosszú hajózó (üzemvíz-) csatorna, amelyen a bősi vízerőmű helyezkedik el, kiváltja a Duna 42 km hosszú eredeti főágát.
2 Bala-ág egy természetes csatorna, amely a Duna főágát összeköti az úgynevezett Alsó-Borcea-ággal a 346. folyamkilométernél. Az Alsó-Borcea-ág a 240. fkm-nél tér vissza a főágba. A Bala-ág hossza 10 km, az Alsó-Borcea-ágé 68 km, az úgynevezett „Öreg-Duna” torkolatáig (249. fkm). Ennek a mellékútvonalnak a maradék 9 km-es szakasza az „Öreg-Dunán” vezet Giurgeniig. Az alacsony vízállású időszakokban a hajók ezt a 87 km hosszú mellékutat használják a 106 kilométer hosszú főág helyett.
3 A szakasz a Duna főágán értendő, nem hajóható alacsony vízállásánál.
4 Szakasz a Duna főágán Cernavoda kikötője (a Duna–Fekete-tenger-csatorna végpontja) és az Alsó-Borcea-ág torkolata között. Ez a szakasz is nagyon fontos a teljesen megrakott folyami hajók számára, amelyek Constanţa és a 346. fkm felett elhelyezkedő dunai kikötők között közlekednek.
5 A Kiliai-ágon a 80. fkm-nél köti össze a Dunát a Fekete-tengerrel, az ukrán dunai és tengeri kikötő, Uszty Dunajszk közelében. Ma már egy ennél rövidebb csatorna (Bistoe-csatorna) is hasonló funkciókat lát el.
6 Ezen a szakaszon engedélyezett tengeri hajók közlekedése, amelyek maximális merülése 24 láb (7,32 m). Az intenzív kotrás garantálja a vízmélységet egész évben.
Forrás: Commission of the European Community, 1999, 14.

Duna-stratégia és területi fejlődés

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 806 4

Nem sokkal azután, hogy Magyarország EU-elnökségének utolsó napjaiban, 2011. júniusában az Európai Unió Duna Stratégiáját deklarálták, felmerült az igény a Stratégia eredeti akcióterének lényeges mértékű kiterjesztésére, amely végül az Európai Duna Régió Stratégia kibővített elnevezéssel teljesedett ki. Ez a valamennyi part menti államot érintő törekvés egyértelműen aktuális, valós igényeket ölel fel, amelyeknek kielégítése azonban - a részes országok gazdasági és társadalmi struktúrájának különbözőségeit tekintve - kivételes felelősséget és multidiszciplináris felkészültséget igénylő feladat. A szerző tudományos-szakmai körökben ismert és elismert, széles körű felkészültsége, felelősségtudata, rendszerező képessége, szakszerű és világos nyelvezete hivatottá teszi őt arra, hogy a Stratégia hátterét illetően e nagy vállalkozás részesei számára lehetőséget nyújtson a szükséges tájékozódásra.

Berczik Árpád

az MTA rendes tagja

MTA Ökológiai Kutatóközpont Duna-kutató Intézet

Az elkövetkező években a Duna lehet a kelet-közép-európai térség fejlődési övezetének generálója. Hardi Tamás hosszú évek óta kutatja a Duna-térséget, annak gazdasági, társadalmi, történelmi és közösségépítési folyamatait. Az elemzéseit számos, a Duna mentén tett utazás, terepmunka, szakmai együttműködés mélyítette el, így a leírtak mögött hely-, táj-, szervezetés emberismeret húzódik meg, ami még hitelesebbé teszi ezt a kiváló tudományos művet. Ajánlom a könyvet azok figyelmébe, akik tudni szeretnék, hogy mi volt a Duna-térség múltja, milyen sajátosságokat rejt a jelen, és mi várható a jövőben.

Rechnitzer János

a Széchenyi István Egyetem professzora

a Magyar Regionális Tudományi Társaság elnöke

Hivatkozás: https://mersz.hu/hardi-duna-strategia-es-teruleti-fejlodes//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave