Keller Kevin Lane, Kotler Philip

Marketingmenedzsment


16.5. táblázat. Főbb nagykereskedő-típusok
Saját számlára dolgozó nagykereskedők: Független vállalkozások, amelyek a forgalmazott áru felett tulajdonjogot szereznek. Teljes vagy korlátozott szolgáltatást nyújtó közvetítők (jobberek), disztribútorok és gyárakat ellátó vállalatok.
Teljes szolgáltatást nyújtó nagykereskedők: Készleteznek, értékesítőszemélyzetet alkalmaznak, hitelt kínálnak, intézik a szállítást, és segítséget nyújtanak a menedzsmentnek. A nagykereskedők elsősorban kiskereskedőknek értékesítenek: egyesek több termékcsaládot, egyesek egy vagy két termékcsaládot, mások pedig csak egy bizonyos termékcsalád egy részét forgalmazzák. Az iparági disztribútorok gyártóknak értékesítenek, de emellett olyan szolgáltatásokat is nyújtanak, mint például a hitelezés és szállítás.
Korlátozott szolgáltatást nyújtó nagykereskedők:cash and carry nagykereskedők gyorsan mozgó termékek kis választékát értékesítik készpénzért kis forgalmú kiskereskedőknek. A teherautós nagykereskedők gyorsan romló áruk korlátozott termékcsoportját árusítják és szállítják szupermarketek, élelmiszerboltok, kórházak, éttermek és szállodák részére. A tranzitáló nagykereskedők nagy volumenben rendelő iparágakat szolgálnak ki, mint a szénipar, a faipar és a nehézgépipar. A megrendelés elfogadásától kezdve egészen a szállításig viselik az áru feletti tulajdonjogot és a kockázatokat. A polcfeltöltők nem élelmiszertermékekkel látják el az élelmiszer-kiskereskedőket. A szállító alkalmazottak elhelyezik a bolti reklámokat, elvégzik a termékek árazását, és készletnyilvántartást vezetnek. Az áru a nagykereskedő tulajdonában marad, aki az év végén csak az eladott cikkeket számlázza ki a kiskereskedőnek. A termelői szövetkezetek a begyűjtött mezőgazdasági termékeket a helyi piacokon értékesítik. A csomagküldő nagykereskedők katalógust küldenek kiskereskedelmi, ipari és közületi vevőik részére.
Brókerek és ügynökök: Megkönnyítik az adásvételt, a vételár 2–6 százalékának megfelelő jutalékot kérnek cserébe, korlátozott funkciót töltenek be, és általában a termékcsalád vagy a vevők szerint szakosodnak. A brókerek összehozzák a vevőt és az eladót, és segédkeznek a tárgyalásokon. Fizetésüket a megbízó féltől kapják. Legismertebbek az élelmiszer-, az ingatlan- és a biztosítási brókerek. Az ügynökök tartósabb kapcsolat alapján képviselik a vevőt és az eladót. A gyártók ügynökei legtöbbször néhány fős, szakképzett személyzetet alkalmazó kisvállalkozások: a kereskedelmi ügynökök szerződés útján kapnak felhatalmazást arra, hogy a gyártó teljes árukibocsátását értékesítsék; a beszerzési ügynökök a vevő nevében végzik a beszerzést, gyakran ők veszik át, vizsgálják meg, raktározzák és szállítják az árut; a bizományos ügynökök fizikai birtokukba veszik a termékeket és tárgyalnak az eladásról.
A gyártók és kiskereskedők egységei és irodái: A nagykereskedelmi ügyleteket független nagykereskedők helyett maguk az eladók és vevők bonyolítják le. Külön egységek és irodák foglalkoznak az értékesítéssel és a beszerzéssel. Sok kiskereskedő nagyobb piaci központokban hoz létre beszerzési irodákat.
Szakosodott nagykereskedők: Mezőgazdasági gyűjtőkereskedők (számos gazdaság terményét vásárolják fel), kőolajtelepek és terminálok (egyesítik számos kút kibocsátását) és aukciós társaságok (autókat, berendezéseket stb. árvereznek el dílerek és más vállalkozások számára).

Marketingmenedzsment

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 778 4

A szerzők célja az volt, hogy a lehető legátfogóbb, legaktuálisabb és legpraktikusabb marketingszakkönyv szülessen meg. Törölték az idejétmúlt elemeket, s a legfrissebb példákkal és esetekkel aktualizálták a klasszikus művet.

Az új kiadásban található főbb változások

Minden fejezet elején vadonatúj illusztrációk adnak bevezetést. Aktuális márkákat vagy vállalatokat mutatnak be, emellett csoportos vitaindítóként is használhatók. Az egyes témaköröket teljesen új cégbemutató szakaszok színesítik. Ezek valódi vállalatok példáin keresztül szemléltetik a fejezetben tárgyalt fogalmakat. Termékeket, szolgáltatásokat és piacokat mutatnak be, gyakran reklámokkal vagy termékfotókkal is kiegészítve.

A fejezetek végén Kiváló marketingmunka címmel két-két mini-esettanulmány található, amely vezető szervezetek innovatív és leleményes marketingmegoldásait mutatja be. Mindegyik esethez a tantermi vitát és az elemzést előmozdító kérdések is kapcsolódnak.

Az új kiadás részletesen foglalkozik a gazdasági, a természeti és a technológiai környezet utóbbi években végbement drámai változásaival, különösen kihangsúlyozva a gazdasági válság idején alkalmazható marketingtechnikákat, a fenntarthatóság és a zöld marketing megjelenését, valamint az infokommunikáció egyre gyorsuló fejlődését.

A személyes kommunikációról szóló fejezetet jelentősen frissítették, figyelembe véve a közösségi médiumok és a kommunikációs környezet változásait.

Az új kiadás magyarországi megjelenését alapos szaklektori munka előzte meg. A kiadó ezúton mond köszönetet Bauer Andrásnak, Fojtik Jánosnak, Hofmeister-Tóth Ágnesnek, Horváth Dórának, Józsa Lászlónak, Rekettye Gábornak, Simon Juditnak és Veres Zoltánnak, akik ebben a nagyívű munkában részt vettek, és biztosították az adaptáció szakmai színvonalát.

Hivatkozás: https://mersz.hu/kotler-keller-marketingmenedzsment//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave