Bauer András, Berács József

Marketing


11.5. példa. Google: 20%-os szabály
 
A legjobbakat felvenni jó dolog: még jobb azonban megtartani őket. Ennek érdekében a Google úgy döntött, hogy szembehelyezkedik az Egyesült Államokban uralkodó logikával, vagyis azzal, hogy a fő motivációs erő a pénz. A munkavállalói magatartással foglalkozó pszichológusok megkülönböztetnek külső vagy külsődleges motivációkat (azért teszünk erőfeszítéseket, hogy jobb fizetéshez, jutalomhoz jussunk) és belső vagy belülről fakadó motivációkat (a jól elvégzett munka fölött érzett elégedettség, a különleges teljesítmény sikere, amely erőfeszítésekre sarkallja az embert). A Google sem hanyagolja el a külső motivációkat, nem habozik magas béreket fizetni, ám messzemenően bízik a belülről fakadó motivációban. Ezt bontakoztatta ki a Google, amikor kettéosztotta a mérnökök és fejlesztők munkarendjét:
  • a munkaidejük 80%-át a rájuk bízott feladatoknak szentelik, és hivatalosan ezért kapják a fizetésüket,
  • 20%-át pedig személyes kutatásra fordítják.
 
Ez a szabály sokakat álmodozásra késztetett, sokakat megmosolyogtatott. Összességében viszont csökkentette a Szilícium-völgy vállalatainak egyik sérülékenységét, azoknak a mérnököknek az elvándorlását, akik ki akarják dolgozni a munkavégzésük során született ötleteiket. A Google-hoz vonzza azokat a fiatal diplomásokat, akik autonómiájukat legalább részlegesen meg akarják őrizni, de azokat a megszállott embereket is, akik az Open Source világában tevékenykednek.
Ez a szabály kulturális normává teszi a kreativitást, az új ötletek kifejlesztésének, új termékek kitalálásának képességét, bátorítja a kockázatvállalást, a tapasztalatszerzést, és megszünteti a képzelőerő útjában álló legfőbb akadályt: a félelmet attól, hogy hibát követünk el, hogy kudarcot vallunk.
 
Forrás: Girard, 2010: 78–80.

Marketing

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 007 6

Nehezen találni ma Magyarországon olyan marketing szakembert vagy vállalati felsővezetőt, aki ne ismerné ezt a könyvet. Jómagam közel húsz éve fogtam először kézbe „a" Bauer-Berács egy példányát, és most nagy élvezettel olvastam a legújabb, immáron negyedik, átdolgozott kiadást. Friss, modern szemlélet, olvasmányos stílus és izgalmas gyakorlati példák jellemzik, amelyek a legújabb nemzetközi kutatások eredményeit mutatják be. Jó szívvel ajánlom a jövő és a jelen marketing szakembereinek és vállalati felsővezetőinek is!

Seres Miklós ügyvezető igazgató

Hilti (Hungária) Kft.

Hivatkozás: https://mersz.hu/bauer-beracs-marketing//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave