Gelei Andrea, Mandják Tibor (szerk.)

Dzsungel vagy esőerdő?

Az üzleti kapcsolatok hálózata


Piacelemzés

Ennek során olyan elemzés elvégzése szükséges, amely túlmegy annak a kérdésnek a megválaszolásán, hogy mely piaci szegmensekbe vagy ágazatokba lépjünk be. A vizsgálatnak arra is ki kell térnie, milyen kapcsolatokkal rendelkeznek potenciális vevőink és jelenlegi versenytársaink. A megrendelőket kategorizálhatjuk az alapján, hogy az egy adott termék beszállítása kapcsán kiépített kapcsolataik milyen fejlődési szakaszban vannak, a hosszú távú együttműködés fázisában vagy éppen a kapcsolat fejlődési szakaszában. Nehéz általánosan megfogalmazni, hogy a kapcsolat mely szakaszában könnyebb felbontani egy létező kapcsolatot, s az egyes szakaszok esetében eltérő megközelítésekre is szükség lesz. Egy potenciális megrendelő a beszállítójával való kapcsolatának korai szakaszában olyan problémákkal küzd, amelyek megoldása nagyarányú felsővezetői részvételt igényel. A menedzsment magas szintű képviselőinek aktív részvétele a kapcsolat építésében egyben azt is jelenti, hogy a megrendelő vállalat abban a helyzetben van, hogy viszonylag könnyen képes felismerni egy adott partnerrel fenntartott kapcsolatának anomáliáit, és viszonylag könnyen képes értékelni a különböző választható alternatívákat is. Ezzel szemben, egy olyan vállalat, amely már elkezdett alkalmazkodni partneréhez, s így elkötelezettsége beszállítója felé nő, valószínűleg nem lesz hajlandó vállalni a partnerváltással járó bizonytalanságot. Egy, a fejlődés vagy a hosszú távú együttműködés szakaszában járó partnerkapcsolat esetén ezért a vevő új beszállítót nagy valószínűséggel csak akkor vesz komolyan fontolóra, ha a jelenlegi partner nagy hibát követ el és így a vevő kimondottan elégedetlenné válik. Már korábban rámutattunk arra a vevőnél elégedetlenséget okozó jelenségre, hogy a hosszú távú együttműködés szakaszában a beszállító elkötelezettségének mértékét a vevő alacsony szintűnek láthatja, s hasonló problémák merülhetnek fel a folyamatok intézményesülése során is.

Dzsungel vagy esőerdő?

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 868 2

Minden gyakorló menedzser, minden az üzleti tudományokat különböző szinten tanuló hallgató részére életbevágóan fontos azoknak a komplex üzleti hálózatoknak a megértése, amelyekben a vállalatoknak tevékenykednie kell. Ez a könyv az üzleti hálózatokra vonatkozó legfontosabb cikkek gyűjteménye, egyben avatott vezetőként segíti az olvasót az üzleti hálózatok megértésében és az azokban való eredményes cselekvésben. Meggyőződésem, hogy értékes olvasmány mindazok számára, akik érdeklődnek a modern üzleti élet valósága iránt.

David Ford

a „Business Marketing" könyv szerkesztője és társszerzője

a business marketing professzora

az IMP Group egyik alapítója

Az IMP kutatócsoport képviselői nem a vállalatot, hanem az üzleti kapcsolatot tekintik a gazdaság alapegységének. Vallják, hogy egy vállalat egyedül üzleti kapcsolatai révén nyerheti el értelmét. E kapcsolatok szövete maga az üzleti hálózat, mely globalizálódó világunkban mindinkább a versenyképesség, az innováció forrásává válik. Ajánlom e könyvet mindazoknak, akik szívesen bővítik ismereteiket e megközelítéssel, illetve azon fogalmakkal, melyek révén a hálózati gazdaság belső törvényszerűségei még inkább megragadhatóvá, elemezhetővé válnak.

Hernádi Zsolt

a MOL-csoport elnök-vezérigazgatója

Hivatkozás: https://mersz.hu/gelei-mandjak-dzsungel-vagy-esoerdo//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave