Gelei Andrea, Mandják Tibor (szerk.)

Dzsungel vagy esőerdő?

Az üzleti kapcsolatok hálózata


A hálózat harmadik paradoxonának menedzsmentkövetkezményei

Elsőként azt emeljük ki, hogy ez a paradoxon arra hívja fel a vállalatvezetők figyelmét, hogy vállalatuk pozícióját sokkal inkább kell egyedi kapcsolatainak, saját és mások erőforrásainak kontextusában értelmezniük, mintsem egyszerűen a termékek, piacok és versenytársak összefüggésrendszerében. Másodszor arra hívjuk fel a figyelmet, hogy komoly problémákat okozhat, ha a menedzserek a hálózatot önközpontú módon szemlélik. A hálózat teljesen más képet fest, ha a különböző, saját motivációkkal, eltérő erőforrásokkal és szemlélettel rendelkező vállalatok szempontjából tekintünk rá. Az a vállalat, amely csak a saját szemszögéből képes látni és értelmezni a hálózatot, képtelen lesz arra, hogy teljes mélységében megértse annak dinamikáját, mások és saját jólétének valós összefüggéseit. A hálózat harmadik paradoxona következményekkel jár a vállalati stratégia hagyományos értelmezésére is. Minden vállalat a saját érdekében próbálja alakítani kapcsolatait. Az azonban a vállalatra nézve is veszélyes, ha a kapcsolatok olyan irányítására törekszik, amely teljes kontroll alá vonhatja azokat, azaz a hálózatot. Abban a pillanatban, amikor ez megvalósul, a hálózatban a tudás és az innováció egyetlen forrásává a vállalat válik. Az ilyen törekvések helyett minden vállalatnak meg kell próbálnia a hálózatban irányítani. Ebben az esetben a vállalat elfogadja, hogy a hálózatban a konfliktus elkerülhetetlen, de belátja egyúttal azt is, hogy ez a változás lehetőségét is magában hordozza. Komplex hálózatokban a stratégiai menedzsment abból áll, hogy amikor lehet, megpróbálunk másokat befolyásolni, de még inkább abból, hogy megpróbálunk profitálni mások kezdeményezéseiből, kreativitásából. Ez a hálózatban bekövetkező eseményekre, mások kezdeményezésére adott akciók és reakciók komplex mintáival lehetséges. A stratégiai menedzsment során a vállalatnak minden egyes csereepizód, konkrét üzleti kapcsolat és hálózati szituáció esetében ki kell alakítania saját orientációját, megközelítését.

Dzsungel vagy esőerdő?

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 868 2

Minden gyakorló menedzser, minden az üzleti tudományokat különböző szinten tanuló hallgató részére életbevágóan fontos azoknak a komplex üzleti hálózatoknak a megértése, amelyekben a vállalatoknak tevékenykednie kell. Ez a könyv az üzleti hálózatokra vonatkozó legfontosabb cikkek gyűjteménye, egyben avatott vezetőként segíti az olvasót az üzleti hálózatok megértésében és az azokban való eredményes cselekvésben. Meggyőződésem, hogy értékes olvasmány mindazok számára, akik érdeklődnek a modern üzleti élet valósága iránt.

David Ford

a „Business Marketing" könyv szerkesztője és társszerzője

a business marketing professzora

az IMP Group egyik alapítója

Az IMP kutatócsoport képviselői nem a vállalatot, hanem az üzleti kapcsolatot tekintik a gazdaság alapegységének. Vallják, hogy egy vállalat egyedül üzleti kapcsolatai révén nyerheti el értelmét. E kapcsolatok szövete maga az üzleti hálózat, mely globalizálódó világunkban mindinkább a versenyképesség, az innováció forrásává válik. Ajánlom e könyvet mindazoknak, akik szívesen bővítik ismereteiket e megközelítéssel, illetve azon fogalmakkal, melyek révén a hálózati gazdaság belső törvényszerűségei még inkább megragadhatóvá, elemezhetővé válnak.

Hernádi Zsolt

a MOL-csoport elnök-vezérigazgatója

Hivatkozás: https://mersz.hu/gelei-mandjak-dzsungel-vagy-esoerdo//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave