Gelei Andrea, Mandják Tibor (szerk.)

Dzsungel vagy esőerdő?

Az üzleti kapcsolatok hálózata


A kapcsolat minősége

Rendkívül erős versenyhelyzetben az ügyfelek fokozzák erőfeszítéseiket, hogy fenn tudják tartani hosszú távú kapcsolataikat a kiválasztott szállítókkal annak érdekében, hogy csökkentsék a tranzakciós költségeket és/vagy a jövőbeni haszon körüli bizonytalanságot (Crosby és szerzőtársai, 1990). Azonban 2 vállalat között az üzleti kapcsolat nem dichotóm jellegű (vagyis vagy van, vagy nincs). Sokkal inkább a kapcsolatok sokféleségéről, egymástól való különbözőségéről beszélhetünk. Ezen különbségek megragadása érdekében figyelembe kell venni a kapcsolati minőség fogalmának különböző értelmezéseit (például Dorsch és szerzőtársai, 1998; Kumar és szerzőtársai, 1995; Lagace és szerzőtársai, 1991). Naude és Buttle (2000) rámutat arra, hogy a kapcsolati minőséget nem lehet egyféleképpen mérni, mivel az egy többdimenziós szerkezet. Azonban a különböző dimenziókat egymással összefüggésben, egy átfogó kapcsolati minőség mértékegységével kell mérni. Ez különösen fontos, mert Naude és Buttle (2000) a jónak mondható kapcsolatok különböző klasztereit tárja fel, kiemelve az egyes minőségi szempontokat. A jó, illetve a rossz kapcsolat megítélésénél azonban nemcsak a dimenziókban van eltérés, hanem a kapcsolatra vonatkozó percepciókban is. Más szerzők meglehetősen eltérően határozzák meg a kapcsolati minőség fogalmát. Crosby és szerzőtársai (1990) úgy viszonyul a kapcsolati minőség fogalmához, mint egy magasabb rendű konstrukcióhoz, beleértve a bizalom és az elégedettség fogalmát is. Kumar és szerzőtársai (1995) a szállítók becsületességének hatásáról szóló tanulmányaiban az elkötelezettséget és a konfliktust is hozzávette a fogalomalkotáshoz. Dorsch és szerzőtársai (1998) a kapcsolat minőségének meghatározásához figyelembe veszi az opportunista viselkedés lehetőségét, az ügyfélközpontúságot és az etikai profilt. Utalva Crosby és szerzőtársai (1990) és Dorsch és szerzőtársai (1998) tanulmányaira, úgy véljük, a business-to-business kontextusban az alapvető összetevők a vevői elégedettség, a bizalom és az elkötelezettség – általuk leírhatjuk, milyen a kapcsolat minősége az ügyfél, azaz a vevő szemszögéből.

Dzsungel vagy esőerdő?

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 868 2

Minden gyakorló menedzser, minden az üzleti tudományokat különböző szinten tanuló hallgató részére életbevágóan fontos azoknak a komplex üzleti hálózatoknak a megértése, amelyekben a vállalatoknak tevékenykednie kell. Ez a könyv az üzleti hálózatokra vonatkozó legfontosabb cikkek gyűjteménye, egyben avatott vezetőként segíti az olvasót az üzleti hálózatok megértésében és az azokban való eredményes cselekvésben. Meggyőződésem, hogy értékes olvasmány mindazok számára, akik érdeklődnek a modern üzleti élet valósága iránt.

David Ford

a „Business Marketing" könyv szerkesztője és társszerzője

a business marketing professzora

az IMP Group egyik alapítója

Az IMP kutatócsoport képviselői nem a vállalatot, hanem az üzleti kapcsolatot tekintik a gazdaság alapegységének. Vallják, hogy egy vállalat egyedül üzleti kapcsolatai révén nyerheti el értelmét. E kapcsolatok szövete maga az üzleti hálózat, mely globalizálódó világunkban mindinkább a versenyképesség, az innováció forrásává válik. Ajánlom e könyvet mindazoknak, akik szívesen bővítik ismereteiket e megközelítéssel, illetve azon fogalmakkal, melyek révén a hálózati gazdaság belső törvényszerűségei még inkább megragadhatóvá, elemezhetővé válnak.

Hernádi Zsolt

a MOL-csoport elnök-vezérigazgatója

Hivatkozás: https://mersz.hu/gelei-mandjak-dzsungel-vagy-esoerdo//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave