Gelei Andrea, Mandják Tibor (szerk.)

Dzsungel vagy esőerdő?

Az üzleti kapcsolatok hálózata


Interakció, tevékenységek és idő

Folyamatosan változó világunkban minden egyes tevékenység és az e tevékenységekből összetevődő tevékenységminták is időben állandóan változnak. A modell e fejlődési folyamatra utal a specializáció kifejezésével. A szereplők interakcióik során a partnereik tevékenységeihez viszonyítják saját tevékenységeiket s a specializációra törekednek. Az interakció folyamatosan kapcsolatot teremt az egyes specializálódó folyamatok között. A szereplők tevékenységeinek e specializációja a hosszú távú üzleti kapcsolatok fejlődésének és a közöttük kialakuló tevékenységmintáknak kiemelt eleme. A specializáció során a felek hajlandóak arra, hogy rövid távú hasznokat áldozzanak fel a hosszú távú eredményesség növelése érdekében s elkötelezettséget alakítsanak ki az egyes felek között más partnerek kárára. A szereplőknek képeseknek kell lenniük arra, hogy a kapcsolat fejlődése során újra és újra értékeljék e specializáció hasznait és költségeit, még abban az esetben is, amikor a kapcsolatban a kölcsönös egymásrautaltság és függőség növekszik és a problémák ezzel párhuzamosan változnak. Számos specializáció komoly költséggel jár a szereplők számára, de sokszor egy bizonyos fokú specializáció elkerülhetetlen a kapcsolat továbbfejlődése érdekében. A specializáció azonban nem egyszerű és nem vitathatatlanul pozitív folyamat: egy tevékenység specializációja valamilyen mértékű pozitív, de akár negatív hatást is gyakorolhat a vele közvetlen – vagy a tágabb tevékenységmintán keresztül közvetett – módon hozzá kapcsolódó tevékenységekre. Egy adott partnerrel fenntartott interakcióban megjelenő specializáció jellemzően növeli a kötődést az adott partner irányában, ez pedig sokszor együtt jár a más partnerektől történő eltávolodással. A specializáció folyamata szorosan kapcsolódik a tevékenységek és a tér közötti interdependencia mélyüléséhez, fejlődéséhez, amit a következő szakaszban tárgyalunk részletesebben.

Dzsungel vagy esőerdő?

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 868 2

Minden gyakorló menedzser, minden az üzleti tudományokat különböző szinten tanuló hallgató részére életbevágóan fontos azoknak a komplex üzleti hálózatoknak a megértése, amelyekben a vállalatoknak tevékenykednie kell. Ez a könyv az üzleti hálózatokra vonatkozó legfontosabb cikkek gyűjteménye, egyben avatott vezetőként segíti az olvasót az üzleti hálózatok megértésében és az azokban való eredményes cselekvésben. Meggyőződésem, hogy értékes olvasmány mindazok számára, akik érdeklődnek a modern üzleti élet valósága iránt.

David Ford

a „Business Marketing" könyv szerkesztője és társszerzője

a business marketing professzora

az IMP Group egyik alapítója

Az IMP kutatócsoport képviselői nem a vállalatot, hanem az üzleti kapcsolatot tekintik a gazdaság alapegységének. Vallják, hogy egy vállalat egyedül üzleti kapcsolatai révén nyerheti el értelmét. E kapcsolatok szövete maga az üzleti hálózat, mely globalizálódó világunkban mindinkább a versenyképesség, az innováció forrásává válik. Ajánlom e könyvet mindazoknak, akik szívesen bővítik ismereteiket e megközelítéssel, illetve azon fogalmakkal, melyek révén a hálózati gazdaság belső törvényszerűségei még inkább megragadhatóvá, elemezhetővé válnak.

Hernádi Zsolt

a MOL-csoport elnök-vezérigazgatója

Hivatkozás: https://mersz.hu/gelei-mandjak-dzsungel-vagy-esoerdo//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave