Jászberényi Melinda, Zátori Anita, Ásványi Katalin (szerk.)

Fesztiválturizmus


Az új generációk bevonása

A legnagyobb nehézség a felnövő, új generációk bevonása egy nem primer élvezetekre alapozó fesztivál esetén. Az ifjúságinak nevezhető fesztiválok, amelyeket a Sziget üzleti csoport szervez a legprofibban a direkt élvezetek ügyes kínálását öntik le kulturális mázzal. Ez egy egyszerű képlet, bár ebben is fenyegetően jelen van a növekedés teljesíthetőségének réme. Meddig lehet fokozni a sztárok számát és a primer élvezetek elérésének lehetőségeit? A fiatalok köztudottan csoportokban, baráti körökben „terjednek”. Többségüket a trendi dolgok vagy azok ellentétei érdeklik. Semmilyen hagyományos reklámeszközzel nem lehet őket megmozdítani. Az ifjúsági rockfesztiválokon kívül nem nagyon találja rajtuk a zár nyitját egyik fesztivál sem. Mi azért találtunk egy működőképes, de nem tömeges formát, a művészeti műhelyek rendszerét. Ugyanis a fiatalok egy része alapvetően alkotóvággyal megáldott, és sarkallja a bemutatkozási vágy. A fesztiválunkon működő rengeteg műhely – film, fotó, többféle zenei, slam poetry, beatbox, építész stb. – azonban mindig beszippant jó pár fiatalt, akik aztán óhatatlanul is befutnak más olyan művészeti ágakba, amelyek számukra ismeretlenek, és eddig nem keltették fel az érdeklődésüket. Nálunk azonban rácsodálkoznak, és elkezd behatolni zárt, trendiségen alapuló rendszerükbe. Azt gondolhatnánk, hogy ez csak pár embert jelent, de nem így van, mert a műhelyekben tevékenykedők száma valóban nem magas, de az elkészült produktumokat eljönnek megnézni nemcsak a rokonok, hanem a haverok is, akik már közben kapják Facebookon, telefonon az impulzusokat, hogy „Te, itt nagyon jó dolgok vannak, érdemes belenézni”. Ezzel sikerült elérnünk, hogy a fesztiválunk tulajdonképpen „konzervatív”-nak nevezhető művészetközvetítése eljut olyan fiatal csoportokhoz is, akik egyébként maguktól a közelébe se mennének.

Fesztiválturizmus

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

Nyomtatott megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 454 008 3

A fesztiválok, a fesztiválturizmus talán nem túlzás, a turisztikai kínálat csúcseseményei. Magyarország, amely Fesztivál-nagyhatalommá nőtte ki magát, turisztikai vonzereje jelentős, de regionális összehasonlításban nem tartozunk az élmezőnybe. Azért dolgozunk, hogy Magyarország vitán felül a Régió turisztikai központjává váljon pár éven belül. Ehhez kiváló, vonzó, innovatív és nem utolsósorban társadalmi, gazdasági szempontból hasznot hozó fesztiválok is kellenek. Vigyék hírünket a nagyvilágban és adjanak maradandó élményt magunknak és vendégeinknek.

Dr. Bienerth Gusztáv

turizmusért felelős kormánybiztos

A tanulmánykötet a turizmus és a kultúra határán elhelyezkedő, napjaink szabadidő eltöltésében meghatározó szegmenst képező, korszerű témát tárgyal. A munka széleskörűen hasznosítható a magyar nyelvű felsőoktatásban, különösen a turizmus-vendéglátás, turizmusmenedzsment és a legkülönbözőbb kulturális tanulmányokat felölelő szakokon. A kötet megközelítésmódja rendkívül transzdiszciplináris, a tanulmányok ismereteken átívelő, az eredmények tárházát több dimenzióban (társadalom, gazdaság, környezet) felvonultató szemléletűek.

Michalkó Gábor

tudományos tanácsadó, MTA CSFK Földrajztudományi Intézet

egyetemi tanár, Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézet

A Magyar Fesztivál Szövetség elnökeként, Kapolcs és egyéb fesztiválok alapítójaként - de zeneszerző-előadóművészként is - örülök a kötetnek, amely igényes „olvasata" a sokunkat érintő fesztiválvilágunknak. Elemzései, esettanulmányai nem csak tudományos ismereteket, száraz áttekintést, de izgalmas betekintést, színes élményt nyújt szervezőnek, szakembernek, sőt a fesztiválok iránt érdeklődőnek egyaránt. Sűrű köszönet a létrehozóknak.

Márta István

Magyar Fesztivál Szövetség elnöke

Egy-két évtizeddel ezelőtt ösztönös mozdulatokkal indítottuk el fesztiváljainkat, amelyek sikertörténetek lettek, ezzel is mutatva, hogy jó érzékkel tapintottunk rá egy közösségi igényre. Ha tizenöt évvel ezelőtt már létezett volna ez a könyv, akkor a fesztiválok előtt ezzel kezdtem volna, de az is biztos, hogy minden fesztiválszervezőnek kötelező olvasmánnyá tenném.

Rókusfalvy Pál

kommunikációs szakember, fesztiválszervező

A kötet 2020-tól a Turizmus és mobilitás című online sorozat tagjaként jelenik meg.

Hivatkozás: https://mersz.hu/jaszberenyi-zatori-asvanyi-fesztivalturizmus//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave