Irimiás Anna

Filmturizmus

A filmek és televíziós sorozatok turisztikai szerepének és hatásainak geográfiai vizsgálata


Szimbolikus városi helyek

A városok nem egyenlőek pusztán épületek, közterek, műemlékek befogadó terével. A pszichogeográfiai megközelítés szerint minden város sajátos érzelmi állapotot tükröz (state of mind). Ennek alapján a városok épített környezete befolyásolja a városhoz kötődő fantáziavilágot, vagyis hogy egy városhoz milyen képzeteket, álmokat társítunk. A városok és a filmek, tágabb értelemben a média kapcsolata eme fantáziavilág építésében is tetten érhető (Shiel–Fitzmaurice, 2001). Az egyes városok sajátos érzelmi reakciókat váltanak ki az utazókból, Róma vonzereje például a történelmi időutazás ígéretében rejlik (Tesser, 2012). Róma hármas identitása (az egyházi állam, az olasz kormány és az olasz filmgyártás székhelye) a város történelmi múltjából táplálkozó illúziókat, képzeteket erősíti. Ugyanakkor a várost folyamatosan formálja az ott lakók életmódja és értékrendje. A város életét meghatározza, hogy a helyiek hogyan használják a városi tereket, valamint hogy hogyan észlelik azokat (Kovács–Musterd, 2013). Enyedi meglátását idézve: „a város szelleme, értékrendeje, épített környezete nagy túlélő” (2012: 29.), azaz a várostörténet ismerete elengedhetetlen fontosságú a jelen városformáló erőinek és térformáinak megértéséhez.

Filmturizmus

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 876 7

A Lumière fivérek 1895-ben meghökkentőt alkottak: mozgóvá tették az évezredeken keresztül statikusan ábrázolt valóságot, megteremtették a mozit. Irimiás Anna 120 évvel később a filmipart a turizmuskutatás fókuszába helyezte, ezzel új irányt szabott az utazásról való gondolkodásnak. Az üzleti szféra érdeklődését élvező és a tudományos berkekben is elismert filmturizmus napjaink turisztikai piacának azon résterméke, amely alapvetően a filmforgatások helyszíneinek felkeresésére épít. A könyv a filmturizmus tanulmányozására tudományokon átívelő módon vállalkozik, ugyanakkor a filmek és utazások iránt érdeklődő Olvasónak is sok szórakoztató információt nyújt. A földrajz-, a közgazdaság-, a művészettudomány és a kulturális antropológia ismereteit ötvözve kalauzolja az Olvasót a filmrendezők komponálta álomvilág és a turisztikai desztinációk értékesítését végzők valósága közötti mezsgyén.

Mindazoknak ajánlom e könyvet, akik a szabadidőipar bármely szegmensében érintettek, legyenek azok a térrel, a kultúrával, a gazdasággal vagy akár a művészetekkel foglalkozó szakemberek, ám főként ajánlom mozi- és utazásrajongóknak. Higgyék el, meghökkentő lesz!

Michalkó Gábor

tudományos tanácsadó, MTA CSFK Földrajztudományi Intézet

egyetemi tanár, Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézet

Két világ találkozása. A szerző igazi, modern turisztikai szakember, aki a köteten keresztül nem csupán tudományterületének rendkívül alapos ismeretéről tesz tanúságot, de személyes indíttatású kutatási kíváncsiságának köszönhetően egy átfogó, széles körű, az egész világot felölelő tudást nyújtó művel gazdagítja a turizmusirodalmat. A turisztikai és a filmes szakemberek, döntéshozók és az „amatőr” filmrajongók is haszonnal forgathatják, a leírtak pedig minden bizonnyal katalizátorként hatnak a filmturizmusban rejlő lehetőség jövőbeni kiaknázására hazánkban. A modern tudományok elvárásaihoz maximálisan igazodó tartalmat jól szerkesztett fejezetek, számos gyakorlati példa és olvasmányos stílus kíséri. FELVÉTEL INDUL!

Sulyok Judit

a Pannon Egyetem adjunktusa

Hivatkozás: https://mersz.hu/irimias-filmturizmus//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave